Het is nu vr 29 maart 2024, 07:42


Is dit 'm?

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

diederiknl

Newbie

  • Berichten: 8
  • Geregistreerd: vr 26 jan 2018, 17:15
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Is dit 'm?

Berichtdi 20 maart 2018, 22:32

Ha allen,

Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Ampera. Te weten: https://www.opeloccasions.nl/opel/amper ... occ4113715.

We zijn twee proefritten wezen maken. De eerste keer zat er een dusdanige slag in het stuur dat ik Naaldwijk niet uitgekomen ben, en teruggereden ben. De tweede keer heb ik de accu leeggereden, en was ik redelijk overtuigd. De luxe, snelheid en tóch ook de 'businesscase' - energieverbruik vs benzine - doen mij voorlopig doorslaan naar de 'positieve' kant.

Alleen: het ís serieus geld. De slag in het stuur bleek een kromme velg (??), en met uitzondering van de ruitenwisservloeistof (niet de accu, wel heel jammer dat ze dat niet bijvullen) heb ik geen enkel probleem gevonden. Afgelopen 2 jaar heeft de Ampera géén onderhoud gehad. Het is een ex-lease, en volgens mij heeft moeder-de-vrouw afgelopen 2 jaar gereden in de boodschappenauto.

Dan hou ik de checklist van het forum over. De auto heeft 86k gelopen, komt uit 2012 en heeft dus nog 2 jaar garantie op de accu. Volgens mij is het accupack te vervangen voor +- €1000.

Dan houden we over:

* BCM-updates
* Lager-garantie
* Nieuwe kabel ivm vervangingsactie

Als ik de auto zou kopen, dan zou ik dat willen doen met een grote beurt waarbij de software-updates meegenomen worden, de 12v accu nagekeken wordt, en de laadkabel evt vervangen wordt. Ik schat de grote beurt in op €400. Als ik 2 jaar garantie zou willen (+- 1000?), zou dit dan een goede deal zijn?

Korte vragen:

* Veel geld. Goede deal?
* Is de auto bekend hier op het forum?
* Zie ik wat over het hoofd?


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Is dit 'm?

Berichtdi 20 maart 2018, 23:05

Deal, geen koopje. 2 jaar garantie voor €1000 (volledige garantie neem ik aan) is een nobrainer dat moet je gewoon doen.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Is dit 'm?

Berichtdi 20 maart 2018, 23:35

Kosten accupack vervangen voor € 1.000,--: als jij kunt vertellen waar dan neem je bij een deel van de potentiële kopers een hoop zorgen weg. Nu zijn die pakketten wel steeds vaker gebruikt te verkrijgen maar met het eruit en erin knutselen lijkt € 1.000,-- me sterk.

2 jaar garantie klinkt goed maar het gaat natuurlijk om de voorwaarden. meest uitgebreide garantie blijft toch nog steeds de BOVAG garantie (dan valt b.v. ook slijtage van remschijven of in het geval van de Ampera: corrosie hiervan) gewoon onder de garantie.

Wat betreft de auto slechts 1 kritiekpuntje: bestuurdersstoel ziet eruit alsof er een 1 voor de kilometerstand hoort te staan. Dat zal echt wel niet het geval zijn bij een origineel NL auto maar ziet er gewoon niet uit i.c.m. km stand.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Is dit 'm?

Berichtwo 21 maart 2018, 09:19

Mijn stoel ziet er niet veel beter uit ondanks regelmatige behandeling met een goed onderhoudsmiddel.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

diederiknl

Newbie

  • Berichten: 8
  • Geregistreerd: vr 26 jan 2018, 17:15
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Is dit 'm?

Berichtwo 21 maart 2018, 10:46

Ah! Weer wat er bij geleerd. Ik dacht dat BOVAG-Garantie vaak de uitgeklede garantievorm was. Maar is het dan handig om 'm te halen bij een Opel-dealer, of bij een algemene garage, maar met Bovag-garantie (en een hoop gezeik als je auto stuk is?)

De accupack is een gok. In een andere thread op het forum zag je dat iemand voor €800 tweedehands een pack uit een auto sleepte. Ik vraag me af hoe vaak de pack daadwerkelijk vervangen moet worden.

De leren stoelen zijn mij niet opgevallen, maar op de foto ziet het er redelijk 'erg' uit. Sowieso bizar dat je de auto niet door de krasstraat heen trekt voordat je foto's maakt, maar soit...


Offline

tofelec

Stamgast

  • Berichten: 386
  • Geregistreerd: vr 15 jul 2016, 19:35
  • km-stand: 100027
  • Lifetime: 12
  • Auto: Ampera

Re: Is dit 'm?

Berichtwo 21 maart 2018, 11:39

diederiknl schreef:De accupack is een gok. Ik vraag me af hoe vaak de pack daadwerkelijk vervangen moet worden.

je heb nog twee jaar garantie op die pack :thumbup: normaal gezien is die pack ontworpen voor het leven van die voertuig(300000kms) er zijn soms kabels of bms die het begeven,en ze vervangen alles :shifty:


Offline

Timmertje

Vaste klant

  • Berichten: 179
  • Geregistreerd: vr 02 jun 2017, 16:38
  • Woonplaats: Heerewaarden
  • km-stand: 106590
  • Lifetime: 13
  • Auto: Ampera

Re: Is dit 'm?

Berichtwo 21 maart 2018, 14:05

Ik heb onze ampera gekocht uit maart 2013 (afgelopen januari) met 95k op de teller voor 14450. Met een jaar garantie. Alle beurtjes op tijd gehad.
Ik ben zelf nogal een pietlut als het om eigen geld gaat. In dit geval zou ik hard wegrennen bij die auto. Als er al van alles moet gebeuren om het ding weer goed te krijgen.. Laat ze dat doen voordat ze hem te koop zetten.
Geeft mij geen goed gevoel over de dealer als ze de moeite niet eens nemen om het dding goed te hebben. Nogmaals ben nogal een piet lut daarin.

Vorig jaar een proefrit maken in een Mercedes E 200. Accu was leeg, want hij stond al een tijd buiten,moeizaam verhaal. Vriendelijk bedankt en weg was Timmertje. Zorg maar dat je rotzooi goed is die je wil verkopen, dat doe ik ook.

Kort samengevat, zelf zou ik het niet aandurven.

*Edit: En het ding niet eens wassen.... Wegwezen bij die dealer ;)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Is dit 'm?

Berichtwo 21 maart 2018, 20:28

Doe mij maar een ongepoetst exemplaar, liefst zo meenemen. Heerlijk om met een zaterdagmiddag €500,-- te 'verdienen'.
Het laatste beurtje bij de verkopende partij is toch een kostenpost die ze er tussen de betalende klanten door even meepakken.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

tofelec

Stamgast

  • Berichten: 386
  • Geregistreerd: vr 15 jul 2016, 19:35
  • km-stand: 100027
  • Lifetime: 12
  • Auto: Ampera

Re: Is dit 'm?

Berichtwo 21 maart 2018, 20:40

japio schreef:Doe mij maar een ongepoetst exemplaar, liefst zo meenemen. Heerlijk om met een zaterdagmiddag €500,-- te 'verdienen'.
Het laatste beurtje bij de verkopende partij is toch een kostenpost die ze er tussen de betalende klanten door even meepakken.

:thumbup: je hebt bijna niks van onderhoud voor 100000kms,je moet bekijken dat elke jaar een visite heeft gemaakt voor de garantie,meer niet


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Is dit 'm?

Berichtwo 21 maart 2018, 22:13

diederiknl schreef:Ah! Weer wat er bij geleerd. Ik dacht dat BOVAG-Garantie vaak de uitgeklede garantievorm was. Maar is het dan handig om 'm te halen bij een Opel-dealer, of bij een algemene garage, maar met Bovag-garantie (en een hoop gezeik als je auto stuk is?)

De accupack is een gok. In een andere thread op het forum zag je dat iemand voor €800 tweedehands een pack uit een auto sleepte. Ik vraag me af hoe vaak de pack daadwerkelijk vervangen moet worden.


Op het elektrische aandrijfcircuit heb je sowieso natuurlijk garantie tot 160.000 km, wel zoals terecht hier ook aangegeven: dan dient de auto in alle redelijkheid wel z'n onderhoud tijdig gehad te hebben. Bovag garantie gaat dus heel ver, er zijn ook Opel dealers die Bovag garantie bieden dus gewoon een kwestie van onderhandelen en de voorwaarden met elkaar vergelijken.

Er is nu 1 iemand die inderdaad goedkoop een accupakket gescoord heeft en zelfs de handigheid had om 'm eronder te klussen maar dat is dus niet maatgevend. Ook al opgemerkt: in principe gaat dat ding niet zo snel kapot. Maar als je zelf niet wilt klussen (zou ik sowieso niet zo snel aan een hoogspanningsaccu doen) dan gaat het je buiten de 8 jaar/160.000 termijn wel iets meer dan 1.000 kosten. Maar denk dat je eerder kans hebt op een kapot lager dan een kapot accupakket.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron