Het is nu za 27 apr 2024, 18:20


Tank leeg rijden

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

GomezNL

Vaste klant

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: za 28 sep 2019, 06:50
  • km-stand: 103400
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtdi 01 jun 2021, 17:44

Cooper schreef:Vanochtend auto op bergstand gezet. De benzinemotor start direct.
Wel redelijk hoog in de toeren. Klopt dat?

Dat klopt, de generator gaat proberen de accu bijladen tot ongeveer de helft van de capaciteit.


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 146
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtdi 01 jun 2021, 20:26

Ok, dan blijf ik daar een stuk mee rijden. Bedankt Gomez.uiteraard kan ik 't allemaal opzoeken, maar van ervaren rijders is het wel zo fijn te horen wat in de praktijk bewaarheid is. Al met al is mijn topic gebaseerd op een lange rit visa versa met 1 volle accupack. Eens kijken hoe de Volt het doet. Tot nu toe uitstekend maar nog steeds wennen dat je totaal niets hoort. Rust


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtdi 01 jun 2021, 23:19

Je ziet, Chevrolet heeft overal aan gedacht.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Tank leeg rijden

Berichtwo 02 jun 2021, 12:06

Alex schreef:Je ziet, Chevrolet heeft overal aan gedacht.


Ik vind't zó'n goed concept (dat zich in de loop der tijd ook heeft bewezen en is overgenomen door anderen).
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 146
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtwo 02 jun 2021, 15:39

Heb 17km op de bergstand gereden naar mijn werk. Toen ik mij volt weer instapte was ik verbaasd. 32km accupack. Resumerend dat korte ritje levert veel accu km op. Waarvoor heb ik eigenlijk een laadpaal aangeschaft was mijn eerste reactie. TOP hoor, hebben ze goed over nagedacht.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Tank leeg rijden

Berichtwo 02 jun 2021, 16:30

Cooper schreef:Heb 17km op de bergstand gereden naar mijn werk. Toen ik mij volt weer instapte was ik verbaasd. 32km accupack. Resumerend dat korte ritje levert veel accu km op. Waarvoor heb ik eigenlijk een laadpaal aangeschaft was mijn eerste reactie. TOP hoor, hebben ze goed over nagedacht.


Omdat't efficiënter oplaadt..?
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

Cooper

Vaste klant

  • Berichten: 146
  • Geregistreerd: ma 01 feb 2021, 11:51
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtwo 02 jun 2021, 21:04

Sneller in ieder geval. En wat je ook schreef de BMW i3 is bijv een kopie van de volt. Maar dan van carbon. Ga liever voor de volt, zeker gezien zijn km capiciteit
GM heeft 'm te vroeg op de markt gezet, veel waren nog wat huiverig om zo een auto aan te schaffen destijds.Reken ik mijzelf zeker bij.


Offline

GomezNL

Vaste klant

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: za 28 sep 2019, 06:50
  • km-stand: 103400
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtwo 02 jun 2021, 21:24

Cooper schreef:Sneller in ieder geval. En wat je ook schreef de BMW i3 is bijv een kopie van de volt. Maar dan van carbon. Ga liever voor de volt, zeker gezien zijn km capiciteit
GM heeft 'm te vroeg op de markt gezet, veel waren nog wat huiverig om zo een auto aan te schaffen destijds.Reken ik mijzelf zeker bij.


Met benzine de accu opladen is zoals aangegeven zeker niet efficiënt. Met dure benzine opladen is zonde en is het ook eigenlijk niet voor bedoeld (de naam Berg geeft dat ook al aan ;-)


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Tank leeg rijden

Berichtdo 03 jun 2021, 09:11

Cooper schreef:Sneller in ieder geval. En wat je ook schreef de BMW i3 is bijv een kopie van de volt. Maar dan van carbon. Ga liever voor de volt, zeker gezien zijn km capiciteit
GM heeft 'm te vroeg op de markt gezet, veel waren nog wat huiverig om zo een auto aan te schaffen destijds.Reken ik mijzelf zeker bij.


Er zijn ondertussen heel wat "leuke" PHEV alternatieven (van bijvoorbeeld BMW, Mercedes en Volvo maar ook Kia en Hyunday).

Ikzelf vind de BMW 330e bijvoorbeeld fantastisch; inderdaad iets minder elektrisch bereik (maar - uit ervaring - weet ik nu; ruim voldoende voor mij) maar wàt'n auto (6,1 sec 0-100km/h. en de aankleding is toch echt even "next level" vergeleken met GM/Opel om over de ondersteuning nog maar te zwijgen)...

Maar we dwalen af... :D
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Tank leeg rijden

Berichtdo 03 jun 2021, 11:56

GomezNL schreef:Met benzine de accu opladen is zoals aangegeven zeker niet efficiënt. Met dure benzine opladen is zonde en is het ook eigenlijk niet voor bedoeld (de naam Berg geeft dat ook al aan ;-)

Even een gedachtensprongetje: door de benzinemotor als generator in te zetten, hoeft de benzinemotor zelden op vol vermogen te draaien. Is dat dan sowieso niet efficiënter dan rechtstreekse aandrijving via een versnellingsbak? Zo werken dieseltreinen ook.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron