Het is nu vr 19 apr 2024, 21:11


Toerenteller ?

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

peterjn

Bekende

  • Berichten: 93
  • Geregistreerd: za 07 dec 2013, 20:27
  • Woonplaats: Den Haag (Leidschenveen)
  • km-stand: 29000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: Toerenteller ?

Berichtwo 19 nov 2014, 01:07

Robampera schreef:Zou het ook best interessant vinden om het toerental te zien, zeker na vorige week snap ik het niet helemaal meer:

Accu leeg net voor Helmond, en via kanaal richting Nederweert gereden met 87 km op de cruise control. na 13 km en niet remmen/optrekken stond mijn verbruik op 6.5 per 100 km(welke ik op 0 had gezet aan het begin van het kanaal)

Vervolgens de snelweg op richting Sittard(en dagteller weer op 0) en 127 op cruise control, en na exact 13 km gekeken en wat schetst mijn verbazing: een verbruik van 5.2 liter...


Met andere woorden: deze wagen is zuiniger bij constant 127 rijden op benzine dan bij constant 87.(iets wat bij rijden op electra absoluut niet het geval is), wie het weet mag het zeggen, maar vermoed dat het toerental bij 87 km per uur hoger is dan bij 127 km per uur....


Volgens mij komt door afrondingsfouten in het benzine verbruik. Heb je nog weinig benzine verbruikt is deze fout relatie het grootst. Heb je eenmaal een enkele liter verbruikt wordt deze fout relatief steeds kleiner


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Toerenteller ?

Berichtwo 21 jan 2015, 19:52

franc schreef:Er is helaas geen toerenteller beschikbaar, hoewel je wel een apparaat als ScanGauge op je OBD poort zou kunnen aansluiten en dan kan je daar die informatie op zien.
Er is inderdaad een verband tussen het aantal toeren van de benzinemotor en de snelheid, maar dat is kunstmatig. GM/Opel laten het toerental van de benzinemotor binnen een bepaalde range mee variëren met de snelheid, omdat dat voor de gemiddelde bestuurder natuurlijker aan zou voelen. Ik vind het zelf nu nogal onvoorspelbaar, omdat het toerental ook toeneemt als er meer vermogen gevraagd wordt, zoals bij klimmen.
-Franc

heeft er iemand de scangauge II al eens uit geprobeerd?
Laatst bijgewerkt door gl640 op wo 21 jan 2015, 23:43, in totaal 1 keer bewerkt.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

wseelde

Bekende

  • Berichten: 82
  • Geregistreerd: vr 15 nov 2013, 22:22
  • Woonplaats: Eelde
  • km-stand: 100000
  • Lifetime: 4
  • Auto: Ampera

Re: Toerenteller ?

Berichtwo 21 jan 2015, 22:21

Op zo'n korte afstand kun je hier niet zoveel van zeggen. Er spelen te veel factoren mee, zoals koude motor (gebruikt veel meer brandstof dan een warme motor), het effect van het iets variëren van de hoeveelheid buffer in de accu (vaak gaat hij juist in het begin even iets extra bijladen), wind mee of tegen en de nauwkeurigheid van de meting van het benzineverbruik.

Maar ik denk dat vooral het effect van de koude motor op een deel van het 1e traject de grootste oorzaak is.
Doe de test nog maar eens over op een langer traject en in beide gevallen dan met warme benzinemotor, zonder wind. Ik denk dat je dan een heel ander beeld krijgt.

Christian.


Vorige

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron