Het is nu vr 29 maart 2024, 07:48


Juistheid, bruikbaarheid en volledigheid apps en sites

Ruimte voor enquetes van derden, links naar externe onderzoeken etc.
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Juistheid, bruikbaarheid en volledigheid apps en sites

Berichtzo 21 okt 2012, 20:56

Er zijn, als ik het goed heb, maar liefst ACHT verschillende sites en apps die overzichten geven van oplaadpunten. Ze geven geen van allen hetzelfde overzicht (palen die de één heeft, mist de ander) en aanvullende informatie (bezetting, type) wordt ook niet overal gegeven.

Na overleg met Ivo wil ik het volgende vragen: welke forumleden willen met mij een onderzoek doen onder de leden van dit forum naar deze sites en apps? Het eindresultaat wordt dan van het forum en kan door iedereen gebruikt worden met bronvermelding.

Mocht er onvoldoende belangstelling zijn om mee te helpen om dit onderzoek te doen, dan overweeg ik als nog dit voor mijn eigen rekening te doen. Dan wordt het uiteraard mijn onderzoek, waar vervolgens ook iedereen weer (met bronvermelding) gebruik van kan maken. Liever doe ik het samen met forumleden onder de vlag van het forum.

Groet, Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

CyberGrey

Sponsor

  • Berichten: 810
  • Geregistreerd: zo 05 aug 2012, 16:43
  • Woonplaats: Beuningen
  • km-stand: 85000
  • Lifetime: 16
  • Auto: Ampera

Re: Juistheid, bruikbaarheid en volledigheid apps en sites

Berichtzo 21 okt 2012, 21:32

Alex schreef: welke forumleden willen met mij een onderzoek doen


De vorige keer was ik de eerste en weet waar dat toe geleid heeft..... :roll: lijkt me een hele opgave, en het doel, wat moet het eindresultaat zijn is voor mij nog een beetje vaag, heb nog geen gevoel bij hoe je dit zou moeten aanpakken.
Ik blijf dit even volgen hier en wie weet kan ik toch weer mijn bijdrage leveren.

Groet Mary
Forum Sponsor, J&K EV Solutions
Ampera, CyberGrey, full options, draaghaak en fietsrek, home charger 16A


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Juistheid, bruikbaarheid en volledigheid apps en sites

Berichtzo 21 okt 2012, 22:09

Zelf heb ik tot nu toe maar liefst 1x openbaar geladen in dat half jaar dat ik de auto nu heb, dus ik ben bang geen bijdrage te kunnen leveren :shifty:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

arjaan

Vaste klant

  • Berichten: 197
  • Geregistreerd: wo 17 jul 2013, 14:51
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 100000
  • Lifetime: 32
  • Auto: Volt

Re: Juistheid, bruikbaarheid en volledigheid apps en sites

Berichtdi 20 aug 2013, 16:58

Ik wil dit topic wel nieuw leven in blazen. Ik ben voor mezelf een vergelijkje begonnen en heb nu 9 apps op mijn telefoon staan met laadpaalinformatie. Daarnaast zijn er een paar sites die ook mobiel te gebruiken zijn. Ik heb een lijstje gemaakt van criteria:

- platform (Android, iOS, ..)
- bron paalinformatie (e-laad, openchargemap, ....)
- filtermogelijkheden (soort stekker, laadsnelheid, beschikbaarheid
- zoekmogelijkheid (kaart, lijst, adres, in de buurt)
- informatie over laadpaal (stekker, laadsnelheid, beschikbaarheid, toegankelijkheid, betaalmethode, ..)
- buitenlandse laadpalen
- gebruiksvriendelijkheid (vormgeving, logica, ..)
- volledigheid, juistheid (lastig te controleren)
- Opmerkingen en foto's van locatie inzien en/of toevoegen

De apps die ik nu heb staan:
e-rijden
oplaadpunten
chargeitMap
lovetoload
myAmpera
chargemap Beta (saabre)
oplaadpalen.nl
plugsurfingNL

Goed idee? Suggesties? Meedoen?
Chevrolet Volt LTZ Blue Topaz - Nissan Leaf 2.Zero Edition Brilliant Black besteld


Offline
Avatar gebruiker

Norbert

Stamgast

  • Berichten: 333
  • Geregistreerd: ma 01 jul 2013, 18:35
  • Woonplaats: Zwolle
  • km-stand: 83300
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera-e

Re: Juistheid, bruikbaarheid en volledigheid apps en sites

Berichtdi 20 aug 2013, 19:11

Hey Arjaan,

Ik gebruik de app 'oplaadpunten', En ik moet zeggen dat bij alle 4 de openbare laadpunten die ik heb gebruikt ik deze via deze app heb kunnen vinden, de status van kon bekijken van te voren en deze informatie klopte allemaal.

Ik gebruik deze app ook om recensies over de palen te schrijven. Geen idee waar deze recensies blijven, of die in hun lokale database blijft of in een grotere hogere database terecht komen.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Juistheid, bruikbaarheid en volledigheid apps en sites

Berichtdi 20 aug 2013, 19:30

E-laad is bezig met het beschikbaar stellen van meer back office info waardoor de app's meer info vanuit E-laad krijgen.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Juistheid, bruikbaarheid en volledigheid apps en sites

Berichtdi 20 aug 2013, 19:37

Het vervelende is dat de status zeker niet 100% betrouwbaar is. 'Bezet' kan ook 'vrij' betekenen en andersom. Verder zijn lang niet alle palen zo openbaar als de apps suggereren. Ik begreep van Jaap dat E-laad vooral aan dat laatste wat wil gaan doen. Overigens kunnen ze dat natuurlijk alleen van hun eigen palen. Als je als particulier je paal verkeerd aanmeldt, kan deze zomaar onbewust als openbaar in de systemen komen.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Norbert

Stamgast

  • Berichten: 333
  • Geregistreerd: ma 01 jul 2013, 18:35
  • Woonplaats: Zwolle
  • km-stand: 83300
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera-e

Re: Juistheid, bruikbaarheid en volledigheid apps en sites

Berichtdi 20 aug 2013, 19:54

Alex schreef:Het vervelende is dat de status zeker niet 100% betrouwbaar is. 'Bezet' kan ook 'vrij' betekenen en andersom. Verder zijn lang niet alle palen zo openbaar als de apps suggereren. Ik begreep van Jaap dat E-laad vooral aan dat laatste wat wil gaan doen. Overigens kunnen ze dat natuurlijk alleen van hun eigen palen. Als je als particulier je paal verkeerd aanmeldt, kan deze zomaar onbewust als openbaar in de systemen komen.

Eens, veel palen staan als openbaar, maar staan op een bedrijventerrein. Maar andersom kan ook, Veel van der valk hotels hebben oplaadpunten, welke aangemerkt staan als openbaar met openingstijden.. maar ze zijn gewoon openbaar, 24/7 open. Althans die in Venlo en Arnhem.


Offline
Avatar gebruiker

arjaan

Vaste klant

  • Berichten: 197
  • Geregistreerd: wo 17 jul 2013, 14:51
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 100000
  • Lifetime: 32
  • Auto: Volt

Re: Juistheid, bruikbaarheid en volledigheid apps en sites

Berichtdi 20 aug 2013, 21:11

Voor dat soort situaties is het handig dat er commentaar en foto's toegevoegd kunnen worden. Crowd sourcing kan veel meer dan een centrale organisatie kan.
Chevrolet Volt LTZ Blue Topaz - Nissan Leaf 2.Zero Edition Brilliant Black besteld


Offline
Avatar gebruiker

Norbert

Stamgast

  • Berichten: 333
  • Geregistreerd: ma 01 jul 2013, 18:35
  • Woonplaats: Zwolle
  • km-stand: 83300
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera-e

Re: Juistheid, bruikbaarheid en volledigheid apps en sites

Berichtdi 20 aug 2013, 21:28

Ik heb toevallig vandaag de enquete van eLaad ingevuld, en hierin heb ik ook aangegeven dat een foto van de situatie heel veel kan helpen. Helaas is Google Streetview erg verouderd vandaag de dag, en zijn de laadpalen daarop onvindbaar :(


Volgende

Keer terug naar Research ruimte

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron