Kat9 schreef:LS, en met name Alex: Vanmorgen in Utrecht stond er een vrachtwagenchauffeur rustig zijn spullen te lossen uit zijn vrachtwagen op een laadplaats. (dus geen losplaats
). Duurde maar een paar minuten (10), maar toch. Wat zijn hier eigenlijk de regels voor ?? Ik heb rustig gewacht, maar hoe zit het nu precies ??
Koen
Als er bij een oplaadpunt het juiste bord staat, bijvoorbeeld het blauwe P-bord met een autootje erop en een onderbord "alleen opladen elektrische auto's", dan wil dat zeggen dat andere auto's er niet mogen parkeren. Laden en lossen valt niet onder "parkeren". Ik weet wel dat men heel strikt is voor wat betreft invalidenparkeerplaatsen, maar voor oplaadpunten betwijfel ik dat.
Laden en lossen wordt strikt gehanteerd. In principe moet de bestuurder in de buurt van de auto blijven. Maar je kunt bijvoorbeeld een vrachtwagen vol met lucifersdoosjes per doosje lossen. Duurt denk ik een hele dag, maar als je in de buurt van de auto blijft, is het laden en lossen.
Mijn inschatting is, dat als de chauffeur zich bij de auto bevindt, er geen probleem is. Hooguit kan de chauffeur verzocht (of door een handhaver verplicht) worden om het laden en lossen elders voort te zetten. Is de chauffeur niet in de directe omgeving van de auto, dan is er sprake van 'parkeren' en is de auto rijp voor een bon.
Beetje off topic: Als oplaadpunten matig tot weinig gebruikt worden, zal de neiging tot illegaal gebruik toenemen. Als oplaadpunten goed gebruikt worden, dan is die neiging er veel minder.