Hanzzzz schreef:Maar ik vind en kerncentrale slechter voor het milieu dan een kolen centrale.
Is volgens mij niet een kwestie waarover meningen tellen, maar alleen feiten. En de feiten zeggen wat anders.
http://climate.nasa.gov/news/903On topic:
Mij lijkt een smart-grid heel, heel erg verstandig om snel te implementeren, zeker op plekken werkplekken.
De software in de auto's en laadpalen zal snel ontwikkeld worden om het gemak van de gebruiker en de betrouwbaarheid/duurzaamheid van het elektriciteitsnet te waarborgen. Als half nederland hun EV 's avonds inplugged na thuiskomst, gaat dit mis.
Dat gebruikers zelf hun starttijd kunnen opgeven (uitgesteld laden) zal het probleem enigszins verminderen, maar zal waarschijnlijk 2 iets lagere pieken veroorzaken. Beter dan 1 hele hoge, ja. Maar het kan nog beter: geen pieken door een slimme verspreiding.
Robbertpatrison schreef:Een paar EV's is geen probleem. Maar de doelstelling van de overheid om in 10 jaar 1 miljoen elektrische auto te hebben dan moet er echt wel wat gebeuren aan de ‘kabels’. Een smart grid zal noodzakelijk zijn om de piek vraag goed te verdelen.
En hoe meer auto's hoe hoger de piek.
Robbertpatrison schreef:'Smart grid' is overhyped. Het is heel simpel: We moeten meer schone energie produceren en minder energie consumeren.
Ik zie niet in hoe schone of vuile energie iets te maken heeft met de pieken in elektriciteitgebruik.
Echter nu je er toch over begint, is vuile energie, vrijwel de enige energie die op te wekken is tijdens zo'n piek. Je kunt niet even wat meer zonlicht opvangen, of wat meer wind vangen. Wat je wel kunt doen is meer kolen verbranden. Het terugbrengen van de pieken bevorderd het mileu.
Robbertpatrison schreef:Het grid is geen enkel probleem omdat elektrische energietransport enorm efficient is.
Dat het transport efficienter is dan de transport van olie/diesel etc, is neem ik van je aan. Maar de efficiëntie daar is maar een deel van het verhaal. Een groot deel van de efficiëntie hangt af van de pieken, en buffers om die op te vangen.
Ik zie EV's met hun grootte accu capaciteit juist als mogelijkheid om het elektriciteitsnet te ontlasten. 67.8% van alle elektriciteit gaat verloren. Niet alleen door laadverliezen maar ook door de hele specifieke eisen aan elektriciteitsnet dat constante overproductie vereist is.
http://oilprice.com/Energy/Energy-Gener ... -2012.htmlhttp://en.wikipedia.org/wiki/Power_quality