Het is nu zo 05 mei 2024, 11:42


slim laden op de High Tech Campus Eindhoven

Over positie en beschikbaarheid van laadpunten
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Robbertpatrison

Bekende

  • Berichten: 52
  • Geregistreerd: ma 28 jan 2013, 01:32
  • Woonplaats: San Jose, California
  • km-stand: 37000
  • Lifetime: 4
  • Auto: Ampera-e

Re: slim laden op de High Tech Campus Eindhoven

Berichtdi 29 apr 2014, 18:57

peterjn schreef:
Robbertpatrison schreef:Een paar EV's is geen probleem. Maar de doelstelling van de overheid om in 10 jaar 1 miljoen elektrische auto te hebben dan moet er echt wel wat gebeuren aan de ‘kabels’. Een smart grid zal noodzakelijk zijn om de piek vraag goed te verdelen.

'Smart grid' is overhyped. Het is heel simpel: We moeten meer schone energie produceren en minder energie consumeren. Het grid is geen enkel probleem omdat elektrische energietransport enorm efficient is.

Waarom wil de overheid 1 miljoen elektrische autos? Waarom geven ze zulke rare leaseautosubsidies terwijl dat nauwelijks iets oplevert voor het milieu? En waarom is het verschil tussen piek- en daluur zo klein? Dat zijn politieke keuzes. Als je gedrag wil veranderen kan moet je slimmer aan die knoppen draaien om effect te krijgen.

Ik rij zelf 95% elektrisch, maar ben mij wel bewust dat dit maar een heel beperkte bijdrage is. Hier in california is elektriciteit twee keer zo schoon als in Nederland, en kan ik 2x minder belastend rijden dan een vergelijkbare zuinige hybride auto (Prius). Maar in Nederland is elektriciteit meer dan 2x zo vies (0.57kg CO2/kWh, of 1.26lbs/kHw), en maakt het voor het milieu dus geen barst uit of je Prius of elektrisch rijdt.

Deze slide had ik ooit gemaakt hier in de USA, dus sorry voor de rare eenheden. 23.4 MPG is ongeveer 1 op 10 (10 L/100KM). En 12000 mijl is 19200 km, het gemiddelde hier in de USA.
Afbeelding


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: slim laden op de High Tech Campus Eindhoven

Berichtma 05 mei 2014, 13:43

Vandaag stond er een leuk rijtje EV's (BEV, PHEV of EREV) slim te laden: Outlander, i-miev, 4xAmpera, Model-S en een Volt. Voor de mensen die het natellen, 2 Amperas staan niet op de foto ;-). In een andere garage stond een BMW i3 te laden. De eerste die ik 'in het wild' gezien heb.

Verder heb ik nog niks slims gemerkt. Iedere keer gewoon in 3 1/2 uur opgeladen, dus op max vermogen.
Afbeelding
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline

Hanzzzz

Stamgast

  • Berichten: 426
  • Geregistreerd: do 03 mei 2012, 10:39
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 240000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: slim laden op de High Tech Campus Eindhoven

Berichtvr 09 mei 2014, 09:28

Robbertpatrison schreef:'Smart grid' is overhyped. Het is heel simpel: We moeten meer schone energie produceren en minder energie consumeren. Het grid is geen enkel probleem omdat elektrische energietransport enorm efficient is.

Waarom wil de overheid 1 miljoen elektrische autos? Waarom geven ze zulke rare leaseautosubsidies terwijl dat nauwelijks iets oplevert voor het milieu? En waarom is het verschil tussen piek- en daluur zo klein? Dat zijn politieke keuzes. Als je gedrag wil veranderen kan moet je slimmer aan die knoppen draaien om effect te krijgen.

Ik rij zelf 95% elektrisch, maar ben mij wel bewust dat dit maar een heel beperkte bijdrage is. Hier in california is elektriciteit twee keer zo schoon als in Nederland, en kan ik 2x minder belastend rijden dan een vergelijkbare zuinige hybride auto (Prius). Maar in Nederland is elektriciteit meer dan 2x zo vies (0.57kg CO2/kWh, of 1.26lbs/kHw), en maakt het voor het milieu dus geen barst uit of je Prius of elektrisch rijdt.

Deze slide had ik ooit gemaakt hier in de USA, dus sorry voor de rare eenheden. 23.4 MPG is ongeveer 1 op 10 (10 L/100KM). En 12000 mijl is 19200 km, het gemiddelde hier in de USA.


Je vergelijking met Nederland gaat minimaal op twee punten mank. De afstanden zijn veel korter. Waardoor je meer laad sessies haalt. Dit zie je ook in het aantal km. Ik denk dat het gemiddelde in NL veel lager is dan 19200km per jaar. Zou me niet verbazen als het de helft is.

Daarbij is de CO2 autostoot van een kerncentrale veel lager dan een gas of kolencentrale. Maar ik vind en kerncentrale slechter voor het milieu dan een kolen centrale.

Last but not least ik heb voor mijn auto zonnepanelen op mijn dak liggen die het jaar verbruik van mijn auto opwekt.


Offline
Avatar gebruiker

Norbert

Stamgast

  • Berichten: 333
  • Geregistreerd: ma 01 jul 2013, 18:35
  • Woonplaats: Zwolle
  • km-stand: 83300
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera-e

Re: slim laden op de High Tech Campus Eindhoven

Berichtvr 09 mei 2014, 14:37

Hanzzzz schreef:Maar ik vind en kerncentrale slechter voor het milieu dan een kolen centrale.

Is volgens mij niet een kwestie waarover meningen tellen, maar alleen feiten. En de feiten zeggen wat anders.
http://climate.nasa.gov/news/903

On topic:
Mij lijkt een smart-grid heel, heel erg verstandig om snel te implementeren, zeker op plekken werkplekken.
De software in de auto's en laadpalen zal snel ontwikkeld worden om het gemak van de gebruiker en de betrouwbaarheid/duurzaamheid van het elektriciteitsnet te waarborgen. Als half nederland hun EV 's avonds inplugged na thuiskomst, gaat dit mis.

Dat gebruikers zelf hun starttijd kunnen opgeven (uitgesteld laden) zal het probleem enigszins verminderen, maar zal waarschijnlijk 2 iets lagere pieken veroorzaken. Beter dan 1 hele hoge, ja. Maar het kan nog beter: geen pieken door een slimme verspreiding.

Robbertpatrison schreef:Een paar EV's is geen probleem. Maar de doelstelling van de overheid om in 10 jaar 1 miljoen elektrische auto te hebben dan moet er echt wel wat gebeuren aan de ‘kabels’. Een smart grid zal noodzakelijk zijn om de piek vraag goed te verdelen.

En hoe meer auto's hoe hoger de piek.

Robbertpatrison schreef:'Smart grid' is overhyped. Het is heel simpel: We moeten meer schone energie produceren en minder energie consumeren.

Ik zie niet in hoe schone of vuile energie iets te maken heeft met de pieken in elektriciteitgebruik.
Echter nu je er toch over begint, is vuile energie, vrijwel de enige energie die op te wekken is tijdens zo'n piek. Je kunt niet even wat meer zonlicht opvangen, of wat meer wind vangen. Wat je wel kunt doen is meer kolen verbranden. Het terugbrengen van de pieken bevorderd het mileu.

Robbertpatrison schreef:Het grid is geen enkel probleem omdat elektrische energietransport enorm efficient is.

Dat het transport efficienter is dan de transport van olie/diesel etc, is neem ik van je aan. Maar de efficiëntie daar is maar een deel van het verhaal. Een groot deel van de efficiëntie hangt af van de pieken, en buffers om die op te vangen.

Ik zie EV's met hun grootte accu capaciteit juist als mogelijkheid om het elektriciteitsnet te ontlasten. 67.8% van alle elektriciteit gaat verloren. Niet alleen door laadverliezen maar ook door de hele specifieke eisen aan elektriciteitsnet dat constante overproductie vereist is.
http://oilprice.com/Energy/Energy-Gener ... -2012.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Power_quality


Offline

Hanzzzz

Stamgast

  • Berichten: 426
  • Geregistreerd: do 03 mei 2012, 10:39
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 240000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: slim laden op de High Tech Campus Eindhoven

Berichtvr 09 mei 2014, 16:21

Norbert schreef:
Hanzzzz schreef:Maar ik vind en kerncentrale slechter voor het milieu dan een kolen centrale.

Is volgens mij niet een kwestie waarover meningen tellen, maar alleen feiten. En de feiten zeggen wat anders.
http://climate.nasa.gov/news/903


Nee, meningen tellen altijd maar kunnen wel beinvloed worden door feiten. Dit rapport geeft echter alleen aan hoeveel doden er zijn gevallen. Naast de vraag wanneer je iets toeschrijft aan de gevolgen van heb je ook nog de gewonden en voor het leven beschadigde mensen. M.a.w. dit zijn niet alle feiten.

Verder is CO2 wel is waar een sluipmoordenaar maar ik kan in zekere zin zelf kiezen welke impact het heeft op mijn leven. Bij een nucliare ramp kan ik dat niet.


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: slim laden op de High Tech Campus Eindhoven

Berichtma 12 mei 2014, 21:52

Vandaag alle 10 plekken al vol :( En een Ampera die vlakbij stond maar niet kon laden, terwijl een Outlander er stond zonder laad kabel.... heeft iemand een spoed cursus laad etiquette nodig denk ik.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

Robbertpatrison

Bekende

  • Berichten: 52
  • Geregistreerd: ma 28 jan 2013, 01:32
  • Woonplaats: San Jose, California
  • km-stand: 37000
  • Lifetime: 4
  • Auto: Ampera-e

Re: slim laden op de High Tech Campus Eindhoven

Berichtma 12 mei 2014, 22:04

Ik zie EV's met hun grootte accu capaciteit juist als mogelijkheid om het elektriciteitsnet te ontlasten. 67.8% van alle elektriciteit gaat verloren. Niet alleen door laadverliezen maar ook door de hele specifieke eisen aan elektriciteitsnet dat constante overproductie vereist is.


Het is volstrekt niet waar dat 67.8% van de elektriciteit verloren gaat. Ik weet niet waar dat getal vandaan komt. Is dat de 'rejected energy' in die grafiek van lawrence Livermore? Overproductie is slechts een kleine komponent van het totale verlies.

Wat wel zo is dat de omzetting van bronenergie naar elektriciteit niet efficient is, en dat ~70% van de energie niet bij de verbruiker aankomt. Maar die verloren energie was nooit elektrisch. Kolencentrales zijn slechts 35-40% efficient, de rest is warmte en daar is helaas weinig aan te doen.

De accus van EVs te gebruiken om pieken te reduceren werk helaas niet zo'n goed idee. De laadcyclus zorgt voor 20% extra verlies zorgt. Dan kan je better de kolencentrale een beetje harder opstoken.


Offline
Avatar gebruiker

Vision

Stamgast

  • Berichten: 282
  • Geregistreerd: za 29 sep 2012, 15:54
  • Woonplaats: Putten
  • km-stand: 235000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: slim laden op de High Tech Campus Eindhoven

Berichtzo 18 mei 2014, 09:26

Slim laden begint bij de berijder. Alleen een electrische auto is niet voldoende, meer optimaal is de koppeling met (eigen)opwekking.
Helaas heeft niet iedereen de beschikking over ruimte om zonnepanelen te plaatsen en/of de financiën om voldoende panelen te leggen. Dan is hulp van anderen nodig: ruimte en/of geld.
Daarnaast is toestemming soms een issue. Hoewel het SER Energie-accoord al veel ruimte biedt om creatief in gesprek te gaan, zullen er positieve vorbeelden nodig zijn het op de agenda te krijgen: mag ik bij u panelen leggen? zodat E-rijders hun belasting op het milieu ook echt omlaag kunnen brengen.

Ik ben nog op zoek naar een schakeling waarmee de Ampéra alleen dátgene laadt, wat door de panelen wordt opgewekt.

Vanuit de uitspraak: we lenen de wereld van onze kinderen, wil ik de wereld een beetje beter achterlaten en probeer ik zoveel mogelijk anderen daar ook bij te helpen.

Zie ook: http://www.deputtenaer.nl/lokaal/putten ... 26110.html
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur


Vorige

Keer terug naar Laadpaal locaties

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron