Het is nu vr 29 maart 2024, 06:49


Laadpaal planner

Over positie en beschikbaarheid van laadpunten
  • Auteur
  • Bericht
Offline

PeterB

Bekende

  • Berichten: 88
  • Geregistreerd: di 17 mei 2016, 21:28
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 47
  • Auto: Ampera

Laadpaal planner

Berichtdi 22 nov 2016, 01:50

Een collega van mij rijdt een Nissan Evelia. Hij is afhankelijker van de accu dan ik met mijn Ampera :). Hij heeft daarom de volgende pagina gemaakt, zodat hij zijn route kan uitstippelen van A naar B rekeninghoudend met laden.

De pagina laat zien wat de afstand is van A naar B. Vervolgens kan je laadpalen die op de route liggen toevoegen (op het kaartje geeft hij de route aan en zie je laadpalen staan). Vervolgens zie je of je het gaat redden met die laadpalen ;).

Wellicht interessant voor de full EV rijders onder ons: http://ilp.energiebewustzeeland.nl/route/


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Laadpaal planner

Berichtdi 22 nov 2016, 09:37

Ik heb de link even uitgeprobeerd, helaas geef deze niet aan waar je vervolgens het beste kunt stoppen.

Deze van Fastned (sinds gisteren actief) geeft precies aan waar en hoe lang je moet laden. Uiteraard alleen met Fastnmedladers maar in mijn geval komt dat in 90% van de gevallen wel uit en daar waar geen dekking is weet ik de alternatieve laders wel te vinden inmiddels ;-)

https://route.fastned.nl/

Note: besef me net dat dit soort info voor Ampera/Voltrijders niet echt interessant is, je bent niet op zoek naar snel maar naar langzaam laders en die zoek je in de buurt van waar je wilt parkeren.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


hajobakker

Re: Laadpaal planner

Berichtdi 22 nov 2016, 13:24

NeufegliseThierry schreef:Note: besef me net dat dit soort info voor Ampera/Voltrijders niet echt interessant is, je bent niet op zoek naar snel maar naar langzaam laders en die zoek je in de buurt van waar je wilt parkeren.


Precies, dat is het punt dat veel mensen maar niet zien. Het gaat er in 9 van de 10 gevallen niet om dat je in 20 minuten je accu laadt en verder kan. Op je werk aangekomen staat bij de meeste mensen de auto 8 uur stil. Thuis aangekomen staat het ding 12 uur stil. Wat nou snelladen, het gros van het verbruik is 30 km per dag. Doe maar een druppellader ergens ipv 32A!

Die druppellader moet dan wel bereikbaar zijn, niet zoals nu dat er 25000 oplaadpunten zijn die niet zijn afgestemd op het gebruik en daarnaast de hele werkdag worden bezet terwijl auto's na een paar uur al geladen zijn. Mensen gaan hun auto echt niet verplaatsen omdat hun accu vol is. Ze verplaatsen hun auto als ze naar huis gaan... jammer!


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Laadpaal planner

Berichtzo 04 dec 2016, 11:26

ja die snelladers zijn mee een hype! ook al zijn de autowegen overvol de meeste mensen rijden geen 100km per dag.
snelladers zijn voor hun totaal zinloos
zelfs opladen op het werkt hoeft in ik denk 70 % van de gevallen niet eens of nog meer als je een auto hebt die 150 km kan rijden op een volle accu en je met een volle accu van thuis vertrekt
er moeten meer normale laders komen gewoon in de straat ook.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

Vision

Stamgast

  • Berichten: 282
  • Geregistreerd: za 29 sep 2012, 15:54
  • Woonplaats: Putten
  • km-stand: 235000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: Laadpaal planner

Berichtma 12 dec 2016, 16:58

een belangrijk issue blijft de accu-capaciteit: met onze 10,3kWh is het bereik miniem. De vol electrische auto's praten over factoren grotere capaciteit, maar die hebben dan weer geen aggregaat aan boord. Eigenlijk kun je de gebruikers indelen in categoriën:
a. rondom huis, tuin en keuken: max 15 km/dag, zelden snelweg
b. woonwerk: max 35 km enkele reis
c. zakelijk: ca 200km per dag

In het Hollandse gebruik is b. onze categorie, al kunnen we ook de anderen ook aan. In Amerika (US Volt Owners) zie ik dat alle categoriën veel worden gebruikt, opvallend de a. categorie met nimmer brandstof tanken. Je vraagt je af waarom areodynamica dan een rol speelt.

Persoonlijk verwacht ik een groei in accu-capaciteit, zodat iedereen thuis en op het werk langzaam (10-16-32A) kan laden om weer thuis te komen. Voor die enkele keer dat je een grote rit hebt, zie ik de snelladers als de escape (zelden dus).

Wat me ook heel erg opvalt zijn de vele gratis stroom punten in Amerika: iedere zich zelf respecterende organisatie doet met een laadpunt aan klantenbinding met (bijna)gratis stroom. Dan is openbaar laden in Nederland maar ondoorzichtig, ingewikkeld en duur. Zou mooi zijn als daar een organisatie (TNM?) op gaat zitten (of politieke partij met de verkiezingen in zicht en de Energie-agenda op zak)
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur



Keer terug naar Laadpaal locaties

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron