ma 12 dec 2016, 16:58
een belangrijk issue blijft de accu-capaciteit: met onze 10,3kWh is het bereik miniem. De vol electrische auto's praten over factoren grotere capaciteit, maar die hebben dan weer geen aggregaat aan boord. Eigenlijk kun je de gebruikers indelen in categoriën:
a. rondom huis, tuin en keuken: max 15 km/dag, zelden snelweg
b. woonwerk: max 35 km enkele reis
c. zakelijk: ca 200km per dag
In het Hollandse gebruik is b. onze categorie, al kunnen we ook de anderen ook aan. In Amerika (US Volt Owners) zie ik dat alle categoriën veel worden gebruikt, opvallend de a. categorie met nimmer brandstof tanken. Je vraagt je af waarom areodynamica dan een rol speelt.
Persoonlijk verwacht ik een groei in accu-capaciteit, zodat iedereen thuis en op het werk langzaam (10-16-32A) kan laden om weer thuis te komen. Voor die enkele keer dat je een grote rit hebt, zie ik de snelladers als de escape (zelden dus).
Wat me ook heel erg opvalt zijn de vele gratis stroom punten in Amerika: iedere zich zelf respecterende organisatie doet met een laadpunt aan klantenbinding met (bijna)gratis stroom. Dan is openbaar laden in Nederland maar ondoorzichtig, ingewikkeld en duur. Zou mooi zijn als daar een organisatie (TNM?) op gaat zitten (of politieke partij met de verkiezingen in zicht en de Energie-agenda op zak)
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur