Switch to full style
Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Plaats een reactie

Hoe beschik jij over de Ampera?

Privé koop
78
20%
Privé lease
3
1%
Zakelijk koop
163
41%
Zakelijk lease
146
37%
Anders...
3
1%
 
Totaal aantal stemmen : 393

Re: Privé of zakelijk?

zo 20 okt 2013, 23:38

Zakelijk, eenmanszaak

Re: Privé of zakelijk?

di 19 nov 2013, 09:25

Zakelijk leasen gekozen.
Vorige auto was zakelijk koop, maar twijfelde wat over de restwaarde.

Re: Privé of zakelijk?

di 19 nov 2013, 14:51

Havikmobile schreef:Zakelijk leasen gekozen.
Vorige auto was zakelijk koop, maar twijfelde wat over de restwaarde.

Die weer ruimschoots wordt gecompenseerd door KIA.

Re: Privé of zakelijk?

zo 09 nov 2014, 21:14

Zakelijk gekocht, maar gebruikt +- 20 maanden oud en nog 40 maanden 0% over. Aankoop slechts ff 19.0000,- ex btw en samen met de actieradius zowel prive als zakelijk binnen accu afstand, rijd ik nu super voordelig, leuk en nog groen ook.

Re: Privé of zakelijk?

vr 23 jan 2015, 12:18

Ik heb (nog??) geen Ampera of Volt, maar mocht ie er komen, dan prive koop. ;)
Dat zijn er nog niet zoveel, zo te zien. ;)

Re: Privé of zakelijk?

za 24 jan 2015, 10:40

die groep zal komende jaren gaan groeien lijkt me.
je ziet ook steeds meer berichten van 2e hands aanschaf hier op het forum

Re: Privé of zakelijk?

zo 25 jan 2015, 01:11

Prive gekocht,

Na enige vergelijkingen in Excel is de Ampera een voordelige keuze bij 30.000km per jaar.

Aanschafwaarde Ampera (met 80.000km) a €20.000 ligt hoger dan een acceptabele 100% brandstofauto, zegge €15.000. Echter een besparing op wegenbelasting (komende 11 maanden volledig, 2016 nog onzeker, ws half tarief) plus verbruik, levert minimaal €2.000 per jaar op. Icm gratis opladen op het werk levert het nog eens €500 op.

Met 2 jaar is dit terug verdient, plus nog de hogere restwaarde. Daarnaast, als het tarief voor wegenbelasting interessanter blijft dan andere brandstofauto's is dit een goedkope (dan zichzelf terugverdiende) auto na een jaar of 6. Ideale 2e auto die dan ws voor bijna niets voor de deur staat :D.

ps. met €0,34 vergoeding voor zakelijke ritten (10-15.000 per jaar) hou ik per maand geld over!

Re: Privé of zakelijk?

ma 26 jan 2015, 08:52

Ik volg je redenering maar wat betreft de restwaarde zou ik me niet rijk rekenen. Ga maar na: er zijn Ampera's en Volts die in pakweg 2,5 jaar en minder dan 50.000 km in de BTW €30.000,-- van de oorspronkelijke € 50.000,-- hebben zien verdampen (staan er op dit moment meerdere uit 2012 met rond de 40.000 a 50.000 km te koop voor rond de/minder dan € 20.000,--). Zet daar maar een Volvo of BMW naast met dezelfde nieuwwaarde en kilometerstand en je zult begrijpen dat er nauwelijks andere auto's te bedenken zijn waarbij de restwaarde zo snel duikelt.

Dat is allemaal prima verklaarbaar (o.a. de subsidieregelingen) maar de vraag is hoeveel particulieren een 2e of 3 hands Ampera zullen willen aanschaffen over pakweg 3 jaar. En dan zou de auto van €15.000,-- die jij koppelt aan de Ampera van € 20.000,-- wel eens een hogere restwaarde kunnen blijken te hebben.

Wat je nog wel vergeet: de standaardonderhoudsbeurten zijn veel goedkoper, dus da's weer een positief punt voor de Ampera/Volt :thumbup:

Re: Privé of zakelijk?

ma 26 jan 2015, 16:37

De afschrijving is inderdaad hoog, maar als ik nu een Ampera of Volt koop, is dat wel met de intentie om daar nog 5 tot 8 (of misschien wel meer) in te rijden. Wat de restwaarde van een 10 jaar oude Ampera/Volt is met meer dan 3 ton op de teller, daar lig ik niet wakker van, en in mijn berekeningen houd ik gewoon €0,00 aan. ;)
Waar ik me meer zorgen om maak zijn de onkosten bij de hogere km standen.... Dat lijkt me nu een beetje koffiedik kijken....
En wat is de accu capaciteit bij 200k +?? Als die geleidelijk steeds minder wordt, en je op den duur gedwongen wordt om steeds meer (en tegen die tijd weer duurdere) benzine te verbruiken.
Misschien is er tegen die tijd een Ampera 2 met betere accu's, en met een beetje geluk zijn die dan geschikt voor de Ampera 1, wie zal het zeggen, maar dat is een kosten post die dan pas te bereken is of dat wel zo rendabel is.... :geek:

Re: Privé of zakelijk?

ma 26 jan 2015, 18:58

HenryAmpera schreef: Wat de restwaarde van een 10 jaar oude Ampera/Volt is met meer dan 3 ton op de teller, daar lig ik niet wakker van, en in mijn berekeningen houd ik gewoon €0,00 aan. ;) :


Helder, maar ik reageerde op je stelling dat de restwaarde hoger zou zijn. bij een nul restwaarde zal daar geen sprake van zijn.

En uiteindelijk wegen de vele financiële voordelen toch op tegen de afschrijving als een baksteen en zakelijke gebruikers hebben dan ook nog een hogere afschrijvingspost dus tel uit je 'winst', ;-)
Plaats een reactie