Het is nu vr 29 maart 2024, 08:28


Aanschaf Volt of iets anders

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline

chevy

Newbie

  • Berichten: 14
  • Geregistreerd: di 27 nov 2012, 19:07
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Aanschaf Volt of iets anders

Berichtzo 16 dec 2012, 12:21

Hallo entousiastelingen, ik twijfel nog over de aanschaf. Ben ondernemer en met een beetje geluk heb ik dit jaar weer eens wat verdiend. Hoe dat volgend jaar gaat lopen is nog heel onduidelijk.

Ik zie mijn centjes liever niet allemaal naar de BD gaan dus ik moet dit jaar iets investeren, maar ben er nog niet uit in wat. Liefst wacht ik op de Outlander of Tesla maar dat wordt pas half 2013 denk ik.

Ik kan nu een Volt aanschaffen en als mijn zaak goed draait volgend jaar inruilen, maar wat gebeurd er dan met de subsidies ? of kan ik misschien dit jaar een investerings reservering doen voor volgend jaar ?

Mijn accountant is er niet deze week dus ik hoop dat er wat know-how zit op dit forum.
Groet Chevy


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Aanschaf Volt of iets anders

Berichtzo 16 dec 2012, 15:03

chevy schreef:Hallo entousiastelingen, ik twijfel nog over de aanschaf. Ben ondernemer en met een beetje geluk heb ik dit jaar weer eens wat verdiend. Hoe dat volgend jaar gaat lopen is nog heel onduidelijk.

Ik zie mijn centjes liever niet allemaal naar de BD gaan dus ik moet dit jaar iets investeren, maar ben er nog niet uit in wat. Liefst wacht ik op de Outlander of Tesla maar dat wordt pas half 2013 denk ik.

Ik kan nu een Volt aanschaffen en als mijn zaak goed draait volgend jaar inruilen, maar wat gebeurd er dan met de subsidies ? of kan ik misschien dit jaar een investerings reservering doen voor volgend jaar ?

Mijn accountant is er niet deze week dus ik hoop dat er wat know-how zit op dit forum.
Groet Chevy


Ik neem aan dat je precies weet hoe je moet omgaan met KIA, MIA en Vamil? KIA en MIA leveren je in het jaar van aanschaf een aftrekpost op van een slordige € 25.000. En Vamil is er juist om de afschrijving af te stemmen op onzekere bedrijfsomzet. En vergeet natuurlijk niet dat je drie achtereenvolgende belastingjaren mag middelen.

Ik kan me voorstellen, dat je het bedrijfsmiddel ook moet afschrijven op de zaak. Als je tussentijds het bedrijfsmiddel verkoop, zou ik het niet vreemd vinden dat je KIA en MIA moet verrekenen en op een nieuwe investering weer toepassen.

Overigens zijn KIA, MIA en Vamil geen subsidieregelingen, maar fiscale regelingen. Mocht je ergens van subsidie gebruik kunnen maken, dan zullen die hun eigen voorwaarden hebben.

Eerlijk gezegd moet je de auto gewoon kopen omdat je:
1) een auto nodig hebt
2) het rijden in een elektrische auto bij je past

Het levert je een flinke besparing aan belastingen op, maar je krijgt daar ook een hoop (on)hebbelijkheden voor terug. Lees dit forum maar. Past na het lezen van het forum de auto nog steeds bij je, dan moet je volgens mij morgenochtend een dealer bellen en zorgen dat je er vóór 31 december 2012 een onder je gat hebt.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

chevy

Newbie

  • Berichten: 14
  • Geregistreerd: di 27 nov 2012, 19:07
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Aanschaf Volt of iets anders

Berichtzo 16 dec 2012, 17:02

Bedankt voor je antwoord.
Er is maar 1 reden voor mij om zo'n ding aan te schaffen en dat zijn de fiscale voordelen. Ik had meerdere malen gereden met de Ampera en de Volt en was heel enthousiast. Echter ik heb heel dit forum uitgespit en ga nu twijfelen over de kwaliteit. Ik denk serieus na over de Outlander en ik heb het gevoel dat er volgend jaar niet veel elektrische GM auto's verkocht gaan worden.


Offline

chevy

Newbie

  • Berichten: 14
  • Geregistreerd: di 27 nov 2012, 19:07
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Aanschaf Volt of iets anders

Berichtzo 16 dec 2012, 17:25

Ik vergeet nog 1 heel belangrijk aspect. Als ik dit jaar niet elektrisch ga rijden. Hoe groot is de kans dat de regering er volgend jaar toch op terug komt.
Het zal wel weer zoiets worden als: "we hadden niet verwacht dat er zo veel animo zou zijn"
En zijn er keiharde afspraken met de BD over die 5 jaar 0%. Sorry als ik overkom als een zwartkijker, maar ik heb al het een en ander meegemaakt met onze regering.


Offline
Avatar gebruiker

Odiebla

Stamgast

  • Berichten: 303
  • Geregistreerd: ma 24 sep 2012, 21:16
  • Woonplaats: Almereville
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Aanschaf Volt of iets anders

Berichtzo 16 dec 2012, 18:14

De enige zekerheid die je hebt is dat je dood gaat ooit, verder is het hopen op wat je toekomt...

De Outlander is zeker interessant, maar komt pas volgend jaar in Mei op de markt. En als de Outlander verkrijgbaar is, komt er weer een goedkopere, betere en luxere auto voorbij. Daarbij kan de Outlander niet harder dan 120 km/h op de electromotor, niet echt een hele grote issue maar wel even iets om mee te nemen in de vergelijking.
Lithium White, wit interieur (auto moest passen bij witte iPhone6) alles d'r op en d'r aan, Lolo.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Aanschaf Volt of iets anders

Berichtzo 16 dec 2012, 20:53

Odiebla schreef:De Outlander is zeker interessant, maar komt pas volgend jaar in Mei op de markt. En als de Outlander verkrijgbaar is, komt er weer een goedkopere, betere en luxere auto voorbij. Daarbij kan de Outlander niet harder dan 120 km/h op de electromotor, niet echt een hele grote issue maar wel even iets om mee te nemen in de vergelijking.


Goed, dit heeft bijn niets meer met financiën te maken, maar toch. Zowel de Outlander als de V60 blijft een plug-in hybride, en niet zoals de Volt of Ampera een elektrische auto is met range-extender. Dat geeft natuurlijk allemaal niks, maar het maakt de auto's wel verschillend.

Van vuil naar schoon (qua uitstoot) heb je grofweg de volgende reeks (uitgaande van gemiddeld ge-/verbruik)

Diesel - benzine - LPG - aardgas - hybride - plug-in hybride - elektrisch met range-extender - elektrisch.

Op lokaal niveau kan er verschil gemaakt worden voor betaalplicht en vergunninguitgifte voor parkeren. Zo kun je in Amsterdam alleen een openbare laadpaal en een parkeervergunning op oplaadpunten aanvragen als je een auto hebt die een full-electric-range heeft van minstens 60 km. Dan vallen de PIP, Outlander en V60 af.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Odiebla

Stamgast

  • Berichten: 303
  • Geregistreerd: ma 24 sep 2012, 21:16
  • Woonplaats: Almereville
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Aanschaf Volt of iets anders

Berichtzo 16 dec 2012, 21:19

De Outlander is wel degelijk een EV met range extender, de drivetrain is practisch gelijk aan de Volt/Ampera. Het verschil is dat de Outlander een extra MG op de achteras heeft voor 4-wheel drive. De ICE drijft de MG2 aan en onder bepaalde omstandigheden ook de voor-as, de achteras loopt altijd op MG3 via vermogen afkomstig van MG2.

De EV range van de Outlander is inderdaad een stuk minder dan de Volt/Ampera, 55 km.
Lithium White, wit interieur (auto moest passen bij witte iPhone6) alles d'r op en d'r aan, Lolo.


Offline
Avatar gebruiker

JPG66

Newbie

  • Berichten: 13
  • Geregistreerd: wo 21 nov 2012, 13:23
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Aanschaf Volt of iets anders

Berichtma 17 dec 2012, 15:07

Ik heb me precies hetzelfde afgevraagd. Sta (nog steeds) op de wachtlijst voor een Tesla Model S, maar wilde niet meer wachten om te beginnen met pionieren, en milieu en geld besparen. :angel:

Dit is mijn begrip van de situatie: als je volgend jaar de Tesla of Outlander wilt kopen en je verkoopt je Ampera of Volt, dan zal je over de opbrengst daarvan de 36% MIA en 28% KIA en wat je onder VAMIL eventueel al teveel hebt afgeschreven weer als winst moeten bijtellen. Maar voor de Tesla of de Outlander kan je weer gewoon opnieuw MIA/KIA/VAMIL aftrekken.

Eenvoudig gezegd heb je alleen MIA en KIA aftrek over je afschrijving, niet over de aanschafwaarde (tenzij je hem pas na 5 jaar verkoopt). Da's nog steeds hardstikke gunstig, juist als je bang bent dat je veel zal moeten afschrijven na een jaar.

Overigens denk ik dat die afschrijving wel eens heel fors kan gaan uitvallen, want de meeste Ampera/Volt bezitters kunnen de nieuwprijs rechtvaardigen juist door die MIA/VAMIL regeling, maar die geldt alleen voor nieuwe bedrijfsmiddelen. De prijs van een eenmaal op kenteken gezette elektrische auto zal dus fors lager moeten zijn om per saldo evenveel te kosten voor zijn koper. Zijn er op dit forum al ervaringen met tweedehandsprijzen, van bijvoorbeeld ex-demo auto's?
Laatst bijgewerkt door JPG66 op di 18 dec 2012, 21:40, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline
Avatar gebruiker

Marcel

Stamgast

  • Berichten: 415
  • Geregistreerd: za 14 apr 2012, 14:02
  • Woonplaats: Assendelft
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Ampera

Re: Aanschaf Volt of iets anders

Berichtdi 18 dec 2012, 16:56

Ik zag er een paar op marktplaats met al wat km er op zitten.
Rond de 25.000 km vroegen ze nog ongeveer 41.000 euro voor :wtf:
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:



Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron