Het is nu do 28 maart 2024, 10:43


Alles over de auto van de zaak

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Odiebla

Stamgast

  • Berichten: 303
  • Geregistreerd: ma 24 sep 2012, 21:16
  • Woonplaats: Almereville
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: we gaan er aan

Berichtwo 06 feb 2013, 11:12

Unit106 schreef:
Odiebla schreef:Stop nou toch eens met dat verhaal over die korting, het is geen korting. Ik heb dit nog eens gecontroleerd bij de BD en het is gewoon simpelweg niet waar. De EV's hebben momenteel een bijtelling van 0%. Niets korting, niets bonus, gewoon 0%, klaar, basta. Daarbij gaan eventuele nieuwe tarieven (voor de Ampera 7%) alleen in voor nieuwe contracten.

Tja, de belastingdienst is ook niet altijd een kundige partij gebleken. Ik heb dit gevonden op internet:
Bijtelling.png


Misschien toch een kern van waarheid?


Dit komt niet van de belastingdienst en heeft dus in mijn optiek geen juridische waarde. Alleen wat de BD zegt is waar en die zeggen :

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... an-de-zaak

"Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km die in de periode 1 januari 2012 tot en met 31 december 2013 worden aangeschaft, geldt gedurende 60 maanden een 0%-tarief voor de bijtelling."

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nuari_2013

"Is voor het eerst een kenteken afgegeven na 30 juni 2012 en voor 1 januari 2013? Dan geldt de bijtelling in de tabel hieronder. De bijtelling is altijd een percentage van de cataloguswaarde van de auto.

...
Hoelang geldt het percentage?

Het percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken."

De overheid spreekt *nergens* van een korting op een enkel 25% tarief, het is simpelweg een 0% tarief, net zoals er een 14%, 20% en 25% tarief is.
Lithium White, wit interieur (auto moest passen bij witte iPhone6) alles d'r op en d'r aan, Lolo.


Offline
Avatar gebruiker

shumway

Harde kern

  • Berichten: 921
  • Geregistreerd: do 13 sep 2012, 10:41
  • km-stand: 73500
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera-e

Re: Alles over de auto van de zaak

Berichtwo 06 feb 2013, 12:02

Met het risico op een ban :|

Dit staat letterlijk in de wet en naar mijn beste weten is die opgesteld door de overheid:


Artikel 13 bis Wet op de Loonbelasting
-----
2. Indien de auto wordt aangedreven door een motor met compressieontsteking, wordt het voordeel, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, op kalenderjaarbasis verlaagd met:

a. 11% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot niet hoger is dan 88 gram per kilometer, en

b. 5% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot hoger is dan 88 gram per kilometer, maar niet hoger is dan 112 gram per kilometer.

In afwijking van de eerste volzin wordt het voordeel, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, tot 1 januari 2014 op kalenderjaarbasis verlaagd met 25% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot niet hoger is dan 50 gram per kilometer.

3. Indien de auto niet wordt aangedreven door een motor met compressieontsteking, wordt het voordeel, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, op kalenderjaarbasis verlaagd met:

a. 11% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot niet hoger is dan 95 gram per kilometer, en

b. 5% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot hoger is dan 95 gram per kilometer, maar niet hoger is dan 124 gram per kilometer.

In afwijking van de eerste volzin wordt het voordeel, bedoeld in het eerste lid, eerste volzin, tot 1 januari 2014 op kalenderjaarbasis verlaagd met 25% van de waarde van de auto indien de CO2-uitstoot niet hoger is dan 50 gram per kilometer.
-----

de 60 maanden vind je in lid 23.

Googlen op wet op lb 13 bis


Wat ik hiermee wil aangeven dat de wetgever nog altijd over de mogelijkheid beschikt om ook ampera/volts alsnog in de bijtelling te betrekken.

Of ze dat doen enz. enz. geen idee.

Wel is duidelijk dat de overheid geld tekort komt en dat de subsidieregelingen heel ruim zijn.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Alles over de auto van de zaak

Berichtwo 06 feb 2013, 12:17

benver schreef:
Alex schreef:...
Voor de gemeente Amsterdam is bijvoorbeeld elektrisch vervoer de goedkoopste manier op de lichtkwaliteit te verbeteren.

Ik denk dat je om de luchtkwaliteit bedoelt ?

Ja, ook op een schermtoetsenbord zitten de U en I naast elkaar. :oops:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1393
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: we gaan er aan

Berichtwo 06 feb 2013, 13:42

Odiebla schreef:Dit komt niet van de belastingdienst en heeft dus in mijn optiek geen juridische waarde. Alleen wat de BD zegt is waar ...

Eeeuuuhhh, ben jij toevallig ambtenaar ofzo? :lol:

De belastingdienst is een instantie die de wet- en regelgeving van de overheid intepreteert. Ze bepalen niet de wet maar dragen zorg voor een gedeelte van de uitvoering.

"Alleen wat de BD zegt is waar ..." ??? Waarom worden besluiten van de belastingdienst dan met regelmaat getoetst door een rechter? Denk dat je iets te ver wilt gaan in je beredenering.

Zijn we het eens dat de Rijksoverheid de wet- en regelgeving van Nederland weer spiegeld? Kijk eens op: Autobrief van de staatssecretaris van Financiën. Deze schrijft:
De bijtelling/onttrekking voor privégebruik van de zakelijke auto in de loon- en inkomstenbelasting (fiscale bijtelling). Privégebruik van de auto van de zaak wordt als loon- en inkomenscomponent belast in de loon- en inkomstenbelasting en bedraagt 25% van de catalogusprijs van de auto. Afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto wordt een korting gegeven, waarmee de percentages uitkomen op 20% en 14%. Voor nulemissie auto’s bedraagt de bijtelling nihil.


Zou het misschien toch ergens mogelijk zijn dat er sprake is van een korting? En dat dit in de volksmond niet zo gehanteerd wordt? En tja, anders moet je de staatsecretaris maar eens vertellen dat hetgeen hij schrijft niet waar is ...
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden


Offline

aawevers

Newbie

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: zo 04 nov 2012, 12:57
  • Woonplaats: Hoorn
  • km-stand: 67500
  • Lifetime: 15
  • Auto: Ampera

EV-Car Policy

Berichtdi 28 apr 2015, 15:34

Bij ons op het werk wil men de bestaande policy voor EV's weer tegen het licht gaan houden.

Het eerste concept wat ik onder ogen kreeg leek meer een ontmoedigingsbeleid, dus daartegen is ondertussen al wat protest gekomen.
Als "ervaringsdeskundige" heb ik nu de taak op me genomen om mee te werken aan een solide EV-Car policy en hiervoor zou ik ook graag wat achtergrond informatie gebruiken van de andere ervaringsdeskundigen op dit forum.

Zijn er onder ons, mensen die ook werken met een specifieke EV-Car policy in hun bedrijf? Zo ja, zouden jullie deze policy met mij willen/kunnen/mogen delen?
Indien een gehele regeling niet gedeeld kan worden is het volgende het meest interessante voor mij:
- zijn er beperkingen wie een EV mag rijden
- zijn er beperkingen voor woon-werk verkeer afstand of max aantal km/jaar
- zijn er voorwaarden/beperkingen vwb het gebruik van brandstof
- zijn er eisen voor het thuis hebben van een laadpunt en de kosten daarvan
- zijn er regelingen voor het vergoeden van thuis geladen electra
- etc

Op deze manier hoop ik een goed overzicht te kunnen opbouwen van wat de huidige standaard is bij andere bedrijven in NL om dit dan als achtergrondinformatie mee te nemen voor het opzetten van onze nieuwe EV-Car policy.

Alvast bedankt voor jullie waardevolle input!

Groet,

André
Lithium White Ampera - full options - LoLo at Home & Work


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: EV-Car Policy

Berichtdi 28 apr 2015, 15:55

Bij ons is er in het geheel geen Policy vwb Elektrisch rijden.
Mogelijk dat het in de toekomst veranderd...
Gaat zover dat ik dus ook niet mag laden omdat er geen EV Policy is..... (maar wel een milieu Policy... :roll: , dus moet het maar over die boeg gaan gooien...)


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Alles over de auto van de zaak

Berichtdi 28 apr 2015, 20:41

wauw een EV policy ;_)
nice!

bij mij is het meer een ICE policy dat gevoerd word :cry:
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline

Marco

Stamgast

  • Berichten: 250
  • Geregistreerd: zo 26 feb 2012, 01:00
  • Woonplaats: Almere
  • km-stand: 78000
  • Lifetime: 44
  • Auto: Ampera

Re: EV-Car Policy

Berichtdo 30 apr 2015, 15:34

aawevers schreef:Bij ons op het werk wil men de bestaande policy voor EV's weer tegen het licht gaan houden.

Het eerste concept wat ik onder ogen kreeg leek meer een ontmoedigingsbeleid, dus daartegen is ondertussen al wat protest gekomen.
Als "ervaringsdeskundige" heb ik nu de taak op me genomen om mee te werken aan een solide EV-Car policy en hiervoor zou ik ook graag wat achtergrond informatie gebruiken van de andere ervaringsdeskundigen op dit forum.

Zijn er onder ons, mensen die ook werken met een specifieke EV-Car policy in hun bedrijf? Zo ja, zouden jullie deze policy met mij willen/kunnen/mogen delen?
Indien een gehele regeling niet gedeeld kan worden is het volgende het meest interessante voor mij:
- zijn er beperkingen wie een EV mag rijden
- zijn er beperkingen voor woon-werk verkeer afstand of max aantal km/jaar
- zijn er voorwaarden/beperkingen vwb het gebruik van brandstof
- zijn er eisen voor het thuis hebben van een laadpunt en de kosten daarvan
- zijn er regelingen voor het vergoeden van thuis geladen electra
- etc

Op deze manier hoop ik een goed overzicht te kunnen opbouwen van wat de huidige standaard is bij andere bedrijven in NL om dit dan als achtergrondinformatie mee te nemen voor het opzetten van onze nieuwe EV-Car policy.

Alvast bedankt voor jullie waardevolle input!

Groet,

André



Ja wij hebben zo'n policy, hoewel ik hem zelf niet op papier heb.
In het begin (3jr geleden) max aantal KM's 25.000, dat is nu 30.000
Er wordt hier gekeken naar je aantal KM's in het verleden, of naar je woon/werk/rayon km afstand (nieuwe mensen)
Je wordt geacht zoveel mogelijk te laden, maar echte consequenties heeft het niet. Wordt wel zo af en toe statisieken door gestuurd. Daarin zie je enorme verschillen. (van 1.1 tot 6.4 verbruik)
Zo'n auto moet bij je passen, gezien je functie, woon/werk afstand, thuis laad mogelijkheden etc..

- zijn er voorwaarden/beperkingen vwb het gebruik van brandstof
Zover ik weet niet. Wij mogen bv ook in het buitenland tanken, hoewel we daar zelden voor werk zijn.
- zijn er eisen voor het thuis hebben van een laadpunt en de kosten daarvan
geen harde eis, maar wordt wel naar gekeken. Laadpunt kan evt van je leasebudget betaald worden
- zijn er regelingen voor het vergoeden van thuis geladen electra
Ja, die kosten kan je declareren.

Wij hebben een stuk of 9 laders op kantoor en in het begin was dat goed. Nu hebben we echter bijna 70 auto's die willen laden, dus dat geeft nog weleens problemen. Vandaar dat we ook niet echt consequenties kunnen doorvoeren als mensen niet (vaak) opladen.
HTH
Lithium white, Navi, camera, good old 230v, plugwise, openbaar laadpunt in bestelling -> werkend!


Offline

aawevers

Newbie

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: zo 04 nov 2012, 12:57
  • Woonplaats: Hoorn
  • km-stand: 67500
  • Lifetime: 15
  • Auto: Ampera

Re: EV-Car Policy

Berichtzo 10 mei 2015, 20:58

Marco schreef:Ja wij hebben zo'n policy, hoewel ik hem zelf niet op papier heb.
In het begin (3jr geleden) max aantal KM's 25.000, dat is nu 30.000
Er wordt hier gekeken naar je aantal KM's in het verleden, of naar je woon/werk/rayon km afstand (nieuwe mensen)
Je wordt geacht zoveel mogelijk te laden, maar echte consequenties heeft het niet. Wordt wel zo af en toe statisieken door gestuurd. Daarin zie je enorme verschillen. (van 1.1 tot 6.4 verbruik)
Zo'n auto moet bij je passen, gezien je functie, woon/werk afstand, thuis laad mogelijkheden etc..

- zijn er voorwaarden/beperkingen vwb het gebruik van brandstof
Zover ik weet niet. Wij mogen bv ook in het buitenland tanken, hoewel we daar zelden voor werk zijn.
- zijn er eisen voor het thuis hebben van een laadpunt en de kosten daarvan
geen harde eis, maar wordt wel naar gekeken. Laadpunt kan evt van je leasebudget betaald worden
- zijn er regelingen voor het vergoeden van thuis geladen electra
Ja, die kosten kan je declareren.

Wij hebben een stuk of 9 laders op kantoor en in het begin was dat goed. Nu hebben we echter bijna 70 auto's die willen laden, dus dat geeft nog weleens problemen. Vandaar dat we ook niet echt consequenties kunnen doorvoeren als mensen niet (vaak) opladen.
HTH


Hi Marco,

Allereerst sorry voor het verlate antwoord - ik ben een aantal weken in het buitenland geweest.
Hartelijk dank voor jouw uitgebreide input; dit zal zeker helpen in bij het vaststellen van een regeling voor ons bedrijf.

Het valt me wel op dat er blijkbaar niet veel Ampera rijders een specifieke regeling hebben op hun werk. (of ze kunnen/willen deze blijkbaar niet delen)

Mochten er toch nog mensen zijn die input willen leveren, dan hoor ik het graag maar voorlopig ga ik met de beschikbare info verder.

Groet,

André
Lithium White Ampera - full options - LoLo at Home & Work


Vorige

Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten