japio schreef:De belastingdienst is er mee begonnen omdat ondernemers massaal een deel van de loonkosten om gingen zetten in veel goedkopere zakelijke kosten.
Dat is precies waar het om gaat: de auto-van-de-zaak is loon 'in natura' dat dramatisch minder belast is dan salaris. Dat is leuk voor zowel de werkgever en voor de werknemer. En het zorgt voor werkgelegenheid in de leaseindustrie en bij belastingconsulenten. Maar als simulering van de economie is het waarschijnlijk helemaal niet effectief, en kan het geld beter als loonbelastingverlaging doorgegeven worden.
Het naarste bijverschijnsel is dat autotvandezaakrijders nauwelijks gestimuleerd zijn om minder of efficienter te rijden. Als je in je eigen auto rijdt en de kilometers echt geld kosten ben je veel zuiniger dan als het je baas z'n auto (en benzine) is.
Het is toch zot dat een Ampera alleen als zakenauto interessant is? Lijkt mij beter als een Ampera voor iedereen evenveel kost.