Het is nu zo 12 mei 2024, 05:45


Alles over de auto van de zaak

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Alles over de auto van de zaak

Berichtdi 29 jan 2013, 14:29

Onderstaand bericht kon ik niet kwijt onder een van de andere topics 'Fianciële zaken". Doe er je voordeel mee. Hier kwam ik op via de nieuwsbrief van "De Zaak"
http://www.flynth.nl/Desktopmodules/Bri ... PortalId=0
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Robbertpatrison

Bekende

  • Berichten: 52
  • Geregistreerd: ma 28 jan 2013, 01:32
  • Woonplaats: San Jose, California
  • km-stand: 37000
  • Lifetime: 4
  • Auto: Ampera-e

Re: Alles over de auto van de zaak

Berichtdo 31 jan 2013, 19:30

Bedankt voor het posten. Wow, 46 paginas details met allerlei tabellen, uitstoten, bijtellingen, etc. Dit 'leaseauto-van-de-zaak' concept lijkt mij heel erg scheefgegroeid system. Het is een raar systeem waarbij Ampera's vrijwel alleen als (lease) zakenautos over de toonbank gaan, en zelden aan een particulier.

Is het niet eens tijd om dit helemaal af te schaffen? Gewoon zoals dat hier in de USA ook gaat: maak al het zakelijke rijden voor een standaard xxcent/km kilometervergoeding in je eigen particuliere auto. Veel simpeler, en geen 46 pagina met gekke regels en geen leaseautoindustrie die leeft van wat in wezen een belastingtrucje is. Je hoeft dan ook geen moeilijke dingen in te vullen op het belastingformulier omdat de overheid dit belastinggat probeert te dichten....

Als de baan een sjieke auto vereist is dan kan de werkgever gewoon meer salaris betalen. De kosten voor je kleren zitten tenslotte ook gewoon in je salaris. Als particulier koop je op de vrije markt een auto, en je kiest zelf wat het beste bij je past. De vetheid van de auto is dan niet afhankelijk van je rang binnen je bedrijf, maar van hoeveel je er zelf om geeft. Omdat je zelf verantwoordelijk bent ben je slim in de aanschaf en het gebruik van je eigen auto.


Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1393
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Alles over de auto van de zaak

Berichtdo 31 jan 2013, 20:13

Robbertpatrison schreef:Is het niet eens tijd om dit helemaal af te schaffen?

Sssstttt, geen rare dingen gaan roepen he vanaf de andere kant van de zee :twisted:
Op kosten van mijn werkgever bevind mijn Ampera zich nu in Italie. Prima arbeidsvoorwaarden hoor! :thumbup:
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden


Offline
Avatar gebruiker

Robbertpatrison

Bekende

  • Berichten: 52
  • Geregistreerd: ma 28 jan 2013, 01:32
  • Woonplaats: San Jose, California
  • km-stand: 37000
  • Lifetime: 4
  • Auto: Ampera-e

Re: Alles over de auto van de zaak

Berichtdo 31 jan 2013, 21:09

Unit106 schreef:Sssstttt, geen rare dingen gaan roepen he vanaf de andere kant van de zee :twisted:
Op kosten van mijn werkgever bevind mijn Ampera zich nu in Italie. Prima arbeidsvoorwaarden hoor! :thumbup:


Ik weet, en maak je geen zorgen: dit heeft toch geen enkel effect ;)

Als je bijvoorbeeld 10K extra salaris zou krijgen ipv een autovandezaak: wat zou je kiezen? Ik denk dat het overal beter is om geld als arbeidsvoorwaarde te krijgen dan een auto.


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2062
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Alles over de auto van de zaak

Berichtdo 31 jan 2013, 22:41

Robbertpatrison schreef:Als je bijvoorbeeld 10K extra salaris zou krijgen ipv een autovandezaak: wat zou je kiezen? Ik denk dat het overal beter is om geld als arbeidsvoorwaarde te krijgen dan een auto.

Het liefst heb ik 10 mille tegen een belastingtarief van 0% ipv 52%. Het eerste is het geval bij de auto (zoals de Ampera/Volt) van de zaak, het laatste als ik het geld gewoon als salaris krijg bijgeschreven. Over de duur van een leasecontract van 5 jaar maakt dat toch mooi netto 26 mille uit. :mrgreen: :D

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline
Avatar gebruiker

Robbertpatrison

Bekende

  • Berichten: 52
  • Geregistreerd: ma 28 jan 2013, 01:32
  • Woonplaats: San Jose, California
  • km-stand: 37000
  • Lifetime: 4
  • Auto: Ampera-e

Re: Alles over de auto van de zaak

Berichtvr 01 feb 2013, 18:26

Inderdaad, die 10 mille extra wordt 52% belast, en als je van wat overblijft een auto koopt dan komt daar nog eens BPM en BTW bovenop. Zo zou ik ook een leaseauto nemen als het kon, maar raar blijft het wel. De auto-van-de-zaak bestaat alleen dankzij dit enorme belastingverschil en het donkergrijze gebied tussen zakelijk en priverijden (Unit106 zit op kosten van de zaak in Italie). Mijn probleem is dat de overheid deze loophole wel erg onhandig probeert aan te pakken via een omslachtig systeem van bijtellingen en ander fraudegevoelig geneuzel. Gevalletje van typisch Nederlands poldergekneus met allerlei foute en oneerlijke bijeffecten (zoals dat vrijwel geen enkele particulier een Ampera rijdt).


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2062
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Alles over de auto van de zaak

Berichtvr 01 feb 2013, 19:04

Ik deel je conclusie. Maar nu die regelingen er eenmaal zijn, vind ik het te ver gaan uit oogpunt van een stuk zelfkastijding daar geen gebruik van te maken. Als de overheid zo gek is dergelijke regelingen in het leven te roepen, maak ik daar gebruik van.
Maar de Nederlandse overheid heeft soms gekkere regelingen in het leven geroepen :( 8-) .

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1393
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Alles over de auto van de zaak

Berichtvr 01 feb 2013, 19:14

Poul schreef:Als de overheid zo gek is dergelijke regelingen in het leven te roepen, maak ik daar gebruik van.
Van mijn werkgever mag ik 15.000 km prive rijden, of ik dat nou in het binnen- of het buitenland doe. De keus voor het vervoer naar de wintersport is dan snel gemaakt. Ook ik maak gebruik van hetgeen mij wordt aangeboden.

Dat het aparte regelingen zijn? Geheel mee eens. :thumbup:
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden


Offline
Avatar gebruiker

shumway

Harde kern

  • Berichten: 921
  • Geregistreerd: do 13 sep 2012, 10:41
  • km-stand: 73500
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera-e

we gaan er aan

Berichtdi 05 feb 2013, 09:52

http://www.businesscompleet.nl/kennisba ... schop.html


Onderzoek door TNO naar werkelijk verbruik, ben benieuwd of ze dat ook doen met de fabrieksopgaves van alle 14% auto's e.d.

Zou zo maar kunnen dat ze de bijtelling voor Ampera's ed op 35% gaan zetten, hou je wel je korting van 25 maar word je bijtelling toch 10%.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: we gaan er aan

Berichtdi 05 feb 2013, 10:30

Maak je maar niet druk, tolpoortjes is het antwoord.
Deze berichten worden door de lobbyisten ingeschoten om acceptatie voor deze technologie te bewerkstelligen. Imtech kan wel weer een mooie opdracht gebruiken.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Volgende

Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast