do 31 jan 2013, 19:30
Bedankt voor het posten. Wow, 46 paginas details met allerlei tabellen, uitstoten, bijtellingen, etc. Dit 'leaseauto-van-de-zaak' concept lijkt mij heel erg scheefgegroeid system. Het is een raar systeem waarbij Ampera's vrijwel alleen als (lease) zakenautos over de toonbank gaan, en zelden aan een particulier.
Is het niet eens tijd om dit helemaal af te schaffen? Gewoon zoals dat hier in de USA ook gaat: maak al het zakelijke rijden voor een standaard xxcent/km kilometervergoeding in je eigen particuliere auto. Veel simpeler, en geen 46 pagina met gekke regels en geen leaseautoindustrie die leeft van wat in wezen een belastingtrucje is. Je hoeft dan ook geen moeilijke dingen in te vullen op het belastingformulier omdat de overheid dit belastinggat probeert te dichten....
Als de baan een sjieke auto vereist is dan kan de werkgever gewoon meer salaris betalen. De kosten voor je kleren zitten tenslotte ook gewoon in je salaris. Als particulier koop je op de vrije markt een auto, en je kiest zelf wat het beste bij je past. De vetheid van de auto is dan niet afhankelijk van je rang binnen je bedrijf, maar van hoeveel je er zelf om geeft. Omdat je zelf verantwoordelijk bent ben je slim in de aanschaf en het gebruik van je eigen auto.