Pagina 1 van 2

Desinvesteringsbijtelling

BerichtGeplaatst: do 29 aug 2013, 16:55
door Guinness
Zijn er al mensen die nagedacht hebben over de desinvesteringsbijtelling?
Zijn jullie van plan om 5 jaar erin te rijden (ik denk ik niet met 60k per jaar)? Of neem je de bijtelling voor lief op het moment dat de waarde van de auto behoorlijk gedaald is en hoef je maar een klein bedrag te betalen? Koffiedik kijken is het wat de restwaarde gaat doen natuurlijk. Zijn er mensen met ervaring hierin? Die eerder een auto op de zaak hebben gekocht en 28% KIA hebben toegepast en de auto binnen 5 jaar weg hebben gedaan? Of lap je de bijtelling met een volgende KIA en wellicht MIA van een volgend voertuig?

Ben gewoon benieuwd naar jullie gedachten en plannen.

Re: Desinvesteringsbijtelling

BerichtGeplaatst: zo 01 sep 2013, 09:42
door Bepu
Het is volgens mij niet alleen de KIA, maar ook de MIA. Daarnaast zal er ook een herberekening plaats vinden van de VAMIL toepassing.

Ik rij ook 50-60 K per jaar. Maar ik ga er van uit dat ik 5 jaar blijf rijden, als er geen bijzondere omstandigheden zijn. De restwaarde zal laag zijn, maar daar staat tegenover dat de netto kosten voor de auto over 5 jaar ook erg laag uitvallen.

Afhankelijk hoe de accu zich houdt, laat ik die misschien ook een keer vervangen. Is volledig aftrekbaar en als er nog iets van een KIA regeling is, valt het daar ook onder (ik ga er van uit dat een nieuwe accu een hogere capaciteit zal hebben en dus een verbetering van de auto is).

Re: Desinvesteringsbijtelling

BerichtGeplaatst: zo 01 sep 2013, 17:32
door Razwer
Bepu schreef:(ik ga er van uit dat een nieuwe accu een hogere capaciteit zal hebben en dus een verbetering van de auto is).
Zou ik niet zomaar vanuit gaat. Er zijn veel scenarios te bedenken waarom niet.

1) als je een Ampera/Volt kan "upgraden" stalt dat de verkoop van nieuwe modellen (2e handsje aanschaffen, battery upgrade en je hebt el cheapo een "nieuwe") dus dat zou GM niet zo 123 doen.

2) battery capacity upgrade zal zeer waarschijnlijk ook een software upgrade nodig hebben (ivm calibratie etc). Zonder die upgrade zal je theoretisch misschien wel die extra capaciteit hebben, maar practisch dus gewoon de "oude" capaciteit.

3) Er is ergens een artikel waar word gesproken over een kleinere, maar meer capaciteit accu voor de nieuwe volt, maar deze zal qua pasvorm niet passen in de ampera (ruimte vrij gehouden voor 3e zitplaats achterin en minder ruimte in kofferbak opgenomen). Zo komt er speling in de ruimte waar de accu zit en isoleert dus totaal niet.

4) als er wel een groter vermogen zal bestaan zal dat niet spectaculair veel meer zijn.

Misschien zal niet alles kloppen (het blijft koffiedik kijken) maar reken je nog maar niet rijk qua verbetering in accu capaciteit.

Re: Desinvesteringsbijtelling

BerichtGeplaatst: zo 01 sep 2013, 18:08
door japio
MY 2015 zal naar keuze worden voorzien van een 16,5 of 20kWh batterij welke ook compatibel is met de huidige auto. De SOC (state of charge) meting gaat op basis van spanning (tijdens belasting), ik verwacht niet dat de software veel roet in het eten zal gooien omdat het laadproces geen Watt'jes in/ uit vergelijkt.

Het batterij pack zelf is geïsoleerd en niet de ruimte, hoeveel lucht er om het pack zit maakt niets uit.

20kWh zal een range van ruim 100km geven, voor mij geeft dat een besparing van ruim 100 liter brandstof op jaarbasis (netto ca € 1250,-- over 10 jaar), het rekensommetje is niet zo erg lastig.

Re: Desinvesteringsbijtelling

BerichtGeplaatst: zo 01 sep 2013, 18:24
door Razwer
We zullen het zien. over anderhalf tot twee jaar rafel ik dit topic wel op en mijn gelijk of ongelijk aanstrepen :)

Re: Desinvesteringsbijtelling

BerichtGeplaatst: ma 02 sep 2013, 19:01
door Hanzzzz
5 Jaar? :o met 0% bijtelling zolang hij op kenteken staat? Wat dacht je van 10 Jaar. :thumbup:

Re: Desinvesteringsbijtelling

BerichtGeplaatst: ma 08 aug 2016, 20:12
door Alex
Overigens hoef je 60 maanden na 1 januari vóór ingebruikneming van de auto geen KIA en MIA meer te verrekenen. In het gunstigste geval dus na vier jaar en een dag, in het ongunstigste jaar na vijf jaar min een dag :!:

Bron is RVO.

Re: Desinvesteringsbijtelling

BerichtGeplaatst: ma 08 aug 2016, 23:07
door japio
Die is interessant!

Re: Desinvesteringsbijtelling

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2016, 20:04
door herbie
vanaf januari 2017 heb ik geen desinvesteringsprobleem meer, dan is de vijf jaar om maar ik rij er wel mee door: weinig wegenbelasting, geen afschrijving, geen bijtelling tot in lengte van dagen en alle kosten(ik rij nu 90% elektrisch) nog volledig aftrekbaar in het 45.76% marginale belastingtarief(rekening houdend met 14% ondernemersaftrek).
per saldo kost de auto ongeveer een dubbeltje per km. Nog nooit zo goedkoop gereden!

Re: Desinvesteringsbijtelling

BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2016, 13:11
door Alex
herbie schreef:vanaf januari 2017 heb ik geen (...) bijtelling tot in lengte van dagen (...)

Dit geldt natuurlijk voor auto's met een eerste toelating tussen 1-1-12 en 30-6-12. In alle andere gevallen is desinvesteringsbijtelling (en verrekening toegepaste KIA, MIA en VAMIL!) wel van toepassing.