Het is nu do 18 apr 2024, 05:20


Desinvesteringsbijtelling

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Guinness

Stamgast

  • Berichten: 383
  • Geregistreerd: di 08 mei 2012, 19:50
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 20
  • Auto: Ampera

Desinvesteringsbijtelling

Berichtdo 29 aug 2013, 16:55

Zijn er al mensen die nagedacht hebben over de desinvesteringsbijtelling?
Zijn jullie van plan om 5 jaar erin te rijden (ik denk ik niet met 60k per jaar)? Of neem je de bijtelling voor lief op het moment dat de waarde van de auto behoorlijk gedaald is en hoef je maar een klein bedrag te betalen? Koffiedik kijken is het wat de restwaarde gaat doen natuurlijk. Zijn er mensen met ervaring hierin? Die eerder een auto op de zaak hebben gekocht en 28% KIA hebben toegepast en de auto binnen 5 jaar weg hebben gedaan? Of lap je de bijtelling met een volgende KIA en wellicht MIA van een volgend voertuig?

Ben gewoon benieuwd naar jullie gedachten en plannen.
Lithium White, Full Options except alarm, EVbox homecharger


Offline

Bepu

Stamgast

  • Berichten: 296
  • Geregistreerd: za 21 apr 2012, 18:55
  • Woonplaats: Vlagtwedde
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Desinvesteringsbijtelling

Berichtzo 01 sep 2013, 09:42

Het is volgens mij niet alleen de KIA, maar ook de MIA. Daarnaast zal er ook een herberekening plaats vinden van de VAMIL toepassing.

Ik rij ook 50-60 K per jaar. Maar ik ga er van uit dat ik 5 jaar blijf rijden, als er geen bijzondere omstandigheden zijn. De restwaarde zal laag zijn, maar daar staat tegenover dat de netto kosten voor de auto over 5 jaar ook erg laag uitvallen.

Afhankelijk hoe de accu zich houdt, laat ik die misschien ook een keer vervangen. Is volledig aftrekbaar en als er nog iets van een KIA regeling is, valt het daar ook onder (ik ga er van uit dat een nieuwe accu een hogere capaciteit zal hebben en dus een verbetering van de auto is).


Offline

Razwer

Stamgast

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: do 30 mei 2013, 14:09
  • Woonplaats: Amsterdam
  • km-stand: 17000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: Desinvesteringsbijtelling

Berichtzo 01 sep 2013, 17:32

Bepu schreef:(ik ga er van uit dat een nieuwe accu een hogere capaciteit zal hebben en dus een verbetering van de auto is).
Zou ik niet zomaar vanuit gaat. Er zijn veel scenarios te bedenken waarom niet.

1) als je een Ampera/Volt kan "upgraden" stalt dat de verkoop van nieuwe modellen (2e handsje aanschaffen, battery upgrade en je hebt el cheapo een "nieuwe") dus dat zou GM niet zo 123 doen.

2) battery capacity upgrade zal zeer waarschijnlijk ook een software upgrade nodig hebben (ivm calibratie etc). Zonder die upgrade zal je theoretisch misschien wel die extra capaciteit hebben, maar practisch dus gewoon de "oude" capaciteit.

3) Er is ergens een artikel waar word gesproken over een kleinere, maar meer capaciteit accu voor de nieuwe volt, maar deze zal qua pasvorm niet passen in de ampera (ruimte vrij gehouden voor 3e zitplaats achterin en minder ruimte in kofferbak opgenomen). Zo komt er speling in de ruimte waar de accu zit en isoleert dus totaal niet.

4) als er wel een groter vermogen zal bestaan zal dat niet spectaculair veel meer zijn.

Misschien zal niet alles kloppen (het blijft koffiedik kijken) maar reken je nog maar niet rijk qua verbetering in accu capaciteit.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Desinvesteringsbijtelling

Berichtzo 01 sep 2013, 18:08

MY 2015 zal naar keuze worden voorzien van een 16,5 of 20kWh batterij welke ook compatibel is met de huidige auto. De SOC (state of charge) meting gaat op basis van spanning (tijdens belasting), ik verwacht niet dat de software veel roet in het eten zal gooien omdat het laadproces geen Watt'jes in/ uit vergelijkt.

Het batterij pack zelf is geïsoleerd en niet de ruimte, hoeveel lucht er om het pack zit maakt niets uit.

20kWh zal een range van ruim 100km geven, voor mij geeft dat een besparing van ruim 100 liter brandstof op jaarbasis (netto ca € 1250,-- over 10 jaar), het rekensommetje is niet zo erg lastig.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

Razwer

Stamgast

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: do 30 mei 2013, 14:09
  • Woonplaats: Amsterdam
  • km-stand: 17000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: Desinvesteringsbijtelling

Berichtzo 01 sep 2013, 18:24

We zullen het zien. over anderhalf tot twee jaar rafel ik dit topic wel op en mijn gelijk of ongelijk aanstrepen :)


Offline

Hanzzzz

Stamgast

  • Berichten: 426
  • Geregistreerd: do 03 mei 2012, 10:39
  • Woonplaats: Baarn
  • km-stand: 240000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: Desinvesteringsbijtelling

Berichtma 02 sep 2013, 19:01

5 Jaar? :o met 0% bijtelling zolang hij op kenteken staat? Wat dacht je van 10 Jaar. :thumbup:


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Desinvesteringsbijtelling

Berichtma 08 aug 2016, 20:12

Overigens hoef je 60 maanden na 1 januari vóór ingebruikneming van de auto geen KIA en MIA meer te verrekenen. In het gunstigste geval dus na vier jaar en een dag, in het ongunstigste jaar na vijf jaar min een dag :!:

Bron is RVO.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Desinvesteringsbijtelling

Berichtma 08 aug 2016, 23:07

Die is interessant!
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

herbie

Bekende

  • Berichten: 56
  • Geregistreerd: zo 13 mei 2012, 08:59
  • km-stand: 137600
  • Lifetime: 14
  • Auto: Ampera

Re: Desinvesteringsbijtelling

Berichtdi 09 aug 2016, 20:04

vanaf januari 2017 heb ik geen desinvesteringsprobleem meer, dan is de vijf jaar om maar ik rij er wel mee door: weinig wegenbelasting, geen afschrijving, geen bijtelling tot in lengte van dagen en alle kosten(ik rij nu 90% elektrisch) nog volledig aftrekbaar in het 45.76% marginale belastingtarief(rekening houdend met 14% ondernemersaftrek).
per saldo kost de auto ongeveer een dubbeltje per km. Nog nooit zo goedkoop gereden!
nu Ampera loos en bezitter van een Tesla Model S 75D


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Desinvesteringsbijtelling

Berichtwo 10 aug 2016, 13:11

herbie schreef:vanaf januari 2017 heb ik geen (...) bijtelling tot in lengte van dagen (...)

Dit geldt natuurlijk voor auto's met een eerste toelating tussen 1-1-12 en 30-6-12. In alle andere gevallen is desinvesteringsbijtelling (en verrekening toegepaste KIA, MIA en VAMIL!) wel van toepassing.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Volgende

Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron