Het is nu do 25 apr 2024, 20:07


Elektrische auto's "massaal" geëxporteerd.

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Elektrische auto's "massaal" geëxporteerd.

Berichtwo 08 apr 2015, 21:26

Een tendentieus stukje in FD en op de radio. De ANWB geeft eerlijk toe er niets van te snappen.
http://www.dutchtrafficconsult.nl/uploa ... 01-033.pdf en http://www.dutchtrafficconsult.nl/uploa ... 02-037.pdf.

Ook op de radio: http://www.radio1.nl/item/282352-Bijna% ... nland.html
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Elektrische auto's "massaal" geëxporteerd.

Berichtwo 08 apr 2015, 23:54

Tendentieus? 12% is meer dan gemiddeld en er is veel belastinggeld aan opgegaan.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Elektrische auto's "massaal" geëxporteerd.

Berichtdo 09 apr 2015, 05:31

Ik ben het met Alex zijn kwalificatie van tendentieus eens. Nu lijkt het net alsof je flink geld kunt verdienen door een elektrische auto aan te schaffen en meteen weer door te verkopen.

En dat is natuurlijk niet zo want bij een snelle verkoop 'mag' je de KIA MIA gewoon weer terugbetalen (tenminste gedeeltelijk). Je zult dus niet snel rijk worden met de handel in jong gebruikte elektrische auto's.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Elektrische auto's "massaal" geëxporteerd.

Berichtdo 09 apr 2015, 07:07

Overigens snap ik het wel. Als om wat voor reden ook het leasecontract vroegtijdig wordt beëindigd, dan zit de LM ermee. Zolang voor een ondernemer een nieuwe door de KIA en MIA voordeliger is dan een gebruikte, wordt de gebruikte niet verkocht. Het laatste half jaar zie pas de auto's aantrekkelijker worden voor partikulieren en inmiddels is KIA niet meer mogelijk. In die tussentijd wil de LM er toch van af. Dan gaan de auto's naar plekken in Europa waar er wel tweedehands vraag is. (Economie HAVO 4 :lol: )
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Elektrische auto's "massaal" geëxporteerd.

Berichtdo 09 apr 2015, 08:09

NeufegliseThierry schreef:Nu lijkt het net alsof je flink geld kunt verdienen door een elektrische auto aan te schaffen en meteen weer door te verkopen.


Over tendentieus gesproken, ik lees toch werkelijk nergens iets over veel geld verdienen....

Er staan alleen een paar feiten in het artikel en de conclusie is dat 'anderen' meer over hebben voor een tweedehands EV dan wat de nederlandse markt wil bieden en worden nog wat voordelen die EV rijders in de diverse landen krijgen opgesomd.
Hieronder een tweede versie van het artikel.

Elektrische auto massaal geëxporteerd

Jeroen Koot
dinsdag 7 april 2015, 6:00
Update: gisteren, 16:48
Gesubsidieerde schone auto rijdt snel het land uit (PDF)

Elektrische auto's waar Nederland subsidie op geeft, verdwijnen vaak naar het buitenland. Hierdoor ziet de Nederlandse overheid weinig terug van alle groene regelingen voor schone auto's.

Dat blijkt uit recente exportcijfers van het VWE die het FD heeft opgevraagd. Vorig jaar zijn er 922 elektrische auto's geëxporteerd, wat 12% is van het volledig elektrische wagenpark. Meer dan de helft van die auto's is nog niet eens een jaar oud.

Vooral Noorwegen is een gretige afnemer. Wie in het land elektrisch rijdt hoeft geen tol te betalen, krijgt direct een parkeervergunning en mag over de busbaan de files voorbij rijden. Hierdoor hebben Noren meer geld over voor elektrische auto's dan Nederlandse particulieren, en zijn de prijzen voor tweedehands auto's hoog. Voor Nederlandse bedrijven is het daarom interessant om een tweedehands elektrische naar Noorwegen te verschepen. Ook landen als Duitsland en Rusland zijn grote afnemers.

Miljoenen aan subsidie

De export pakt ongunstig uit voor de Nederlandse vergroening van het wagenpark. Over vijf jaar wil de overheid 200.000 stekkerauto's in het land hebben en in 2025 moeten dat er zelfs een miljoen zijn. Nederlandse overheid stimuleerde dit afgelopen jaren door middel van allerlei belastingvoordelen, wat in 2013 al neerkwam op €79 mln aan gederfde inkomsten.

In de afgelopen jaren kregen ondernemers soms meer dan de helft korting op een auto, waardoor het aantal voertuigen in Nederland snel opliep. Sinds dit jaar zijn meerdere landelijke regelingen niet meer geldig, maar voor een deel van de geexporteerde auto's gold die wel.

Daarnaast geeft Amsterdam nog steeds tot €5000 subsidie bij de aanschaf van een elektrische auto. De regeling is bedoeld voor schonere lucht in de stad, maar na een jaar mag de eigenaar de auto gewoon verkopen zonder subsidie te hoeven terugbetalen. 'We onderkennen het gevaar van export', zegt een woordvoerder van de gemeente. 'We zijn in contact met het ministerie van Financiën om te zien hoe erg het nu precies is.'

Wiebes

Het Ministerie van Financiën is verbaasd over de grote export, maar een woordvoerder van staatssecretaris Wiebes stelt dat er geen sprake is van misbruik van subsidie.

Export is wel een punt van aandacht, aldus de zegsman. Voor de zomer stuurt de staatssecretaris een nieuw belastingplan voor auto's naar de Tweede Kamer, waarin ook aandacht zal zijn voor export.

'Als je als Nederland koploper wil zijn in elektrische rijden, moeten die auto's na aanschaf wel in ons land blijven'

Vereniging ANWB noemt de export onwenselijk. 'Als je als Nederland koploper wil zijn in elektrisch rijden om luchtvervuiling en klimaatverandering tegen te gaan, moeten die auto's na aanschaf wel in ons land blijven rondrijden', aldus Marco van Eenennaam, deskundige elektrisch rijden. De vereniging zou graag zien dat er ook voordeeltjes komen voor particulieren in Nederland. Nu zijn elektrische auto's vooral aantrekkelijk voor zakelijke rijders.
Bovag

Branchevereniging Bovag noemt de export opvallend. 'Normaal gaan auto's pas na drie of vier jaar naar het buitenland, als hun leaseperiode is afgelopen,' zegt een woordvoerder van branchevereniging Bovag. 'Dus hier is toch iets anders aan de hand.'

Bovag zelf kan niet precies aangeven wat de reden van de plotselinge export is, maar wijst erop dat veel landen buiten Nederland aantrekkelijke regelingen hebben. Daardoor is vooral export naar Noorwegen aantrekkelijk.

Misbruik van subsidies is volgens de branchevereniging niet aan de hand. 'De meeste landelijke subsidies moet je terugbetalen als je vroeg een auto exporteert, dus dat kan niet de reden zijn.'

Elektrificatie

Vooral in vergelijking met de nieuwverkoop is de export groot. In 2014 zijn er ruim tweeduizend elektrische voertuigen bijgekomen, zo blijkt uit het overzicht van het elektrisch wagenpark in Nederland. Maar van de drie nieuwe auto's die er vorig jaar bijkwamen, verdween er dus weer één naar het buitenland.

Vooral de Nissan Leaf en de Tesla S werden veel geëxporteerd. Bij elkaar vormen deze twee modellen meer dan 90% van de totale export.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Elektrische auto's "massaal" geëxporteerd.

Berichtdo 09 apr 2015, 17:39

japio schreef:
NeufegliseThierry schreef:Nu lijkt het net alsof je flink geld kunt verdienen door een elektrische auto aan te schaffen en meteen weer door te verkopen.


Over tendentieus gesproken, ik lees toch werkelijk nergens iets over veel geld verdienen....

Er staan alleen een paar feiten in het artikel en de conclusie is dat 'anderen' meer over hebben voor een tweedehands EV dan wat de nederlandse markt wil bieden en worden nog wat voordelen die EV rijders in de diverse landen krijgen opgesomd.
.
[/quote]
dat is toch bijna zelfde voor 100 euro gaan ze niet exporteren en als 12 % van de wagens weg gaat met 1000 euro winst
is dat toch flink geld verdienen lijk me.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

shumway

Harde kern

  • Berichten: 921
  • Geregistreerd: do 13 sep 2012, 10:41
  • km-stand: 73500
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera-e

Re: Elektrische auto's "massaal" geëxporteerd.

Berichtvr 10 apr 2015, 09:09

Wachten op de autobrief van Wiebes.
Als hier voor particulieren 2e hands een leuk voordeel in zit, zal dat de export remmen.
Zou zo maar kunnen.
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Elektrische auto's "massaal" geëxporteerd.

Berichtvr 10 apr 2015, 10:00

gl640 schreef:voor 100 euro gaan ze niet exporteren


:think: Er is er altijd wel eentje die ook dat laatste stukje marge opraapt.


shumway schreef:Als hier voor particulieren 2e hands een leuk voordeel in zit, zal dat de export remmen.


Als je met hagel schiet dan heb je veel gaatjes te repareren :lol:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Elektrische auto's "massaal" geëxporteerd.

Berichtvr 10 apr 2015, 14:47

japio schreef:
NeufegliseThierry schreef:Nu lijkt het net alsof je flink geld kunt verdienen door een elektrische auto aan te schaffen en meteen weer door te verkopen.


Over tendentieus gesproken, ik lees toch werkelijk nergens iets over veel geld verdienen....



In de bijbehorende radiogesprekken (o.a. Radio 1) wordt dat wel geïmpliceerd/uitgesproken, dat er geld mee verdiend zou kunnen worden door bedrijven, vandaar mijn opmerking.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Elektrische auto's "massaal" geëxporteerd.

Berichtvr 10 apr 2015, 20:46

shumway schreef:Wachten op de autobrief van Wiebes.
Als hier voor particulieren 2e hands een leuk voordeel in zit, zal dat de export remmen.
Zou zo maar kunnen.

toch wegenbelasting vrij in plaats van 50%
8-)
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Volgende

Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron