Newbie
- Berichten: 29
- Geregistreerd: vr 13 sep 2013, 17:38
- km-stand: 77000
- Lifetime: 10
- Auto: Volt
Tja, doe je je best om zoveel mogelijk elektrisch te rijden (lifetime 0.9), wordt je auto onverkoopbaar en gaat de bijtelling alsnog omhoog... jammer. Zou het echt niet mogelijk zijn om af te rekenen naar verbruik?
Volkskrant 1 juni 2015
Door: Jeroen Trommelen
Auto-organisaties willen standaard hoog bijtellingstarief
Een coalitie van vier auto-organisaties en milieuclub Natuur en Milieu pleit voor standaard hoog fiscaal bijtellingstarief voor auto's van de zaak, van 20 of 21 procent. Alleen voor volledig elektrische auto's zou nog een bijtelling van 7 procent moeten gelden. Om de verkoop van die auto's voor zowel particulieren als zakelijke gebruikers te stimuleren, zou de overheid een fonds in het leven moeten roepen van 250 miljoen euro per jaar.
Dat schrijven de organsaties ANWB, BOVAG, RAI, de vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven (VNA) en Natuur en Milieu in een brief aan het kabinet. Het plan is volgens hen een 'samenhangend antwoord op de verschillende uitdagingen om de autobelastingen minder marktverstorend te laten zijn, en doelen uit het Energieakkoord te realiseren.'
Tot dusver probeerde het kabinet het gebruik van zuiniger auto's te stimuleren door een pakket van diverse bijtellingsregels voor zakelijke leaserijders. Op die regeling ontstond kritiek, ondermeer vanwege de hoge kosten voor de schatkist en het slordig gebruik van zuinige auto's door leaserijders, waardoor die in de praktijk minder zuinig zijn dan beloofd.
Bevordering elektrisch rijden
Volgens Natuur en Milieu kan met het plan de doelstelling in het energieakkoord worden behaald om 200 duizend elektrische auto's in 2020 op de weg te krijgen. Op dit moment zijn er nog maar 50 duizend. Met het fonds van 250 miljoen euro zou de verkoop van zowel nieuwe als gebruikte stekkerauto's gestimuleerd moeten worden.
Volgens de ANWB wordt de elektrische auto daarmee voor particuliere automobilisten beter bereikbaar. 'Dat kan door hen een aanschafsubsidie te geven en een vrijstelling van de wegenbelasting. Dat is goed voor hun portemonnee en voor het milieu.'.
Autovereniging RAI benadrukt dat 'fiscaal gestoord gedrag' via het voorstel kan worden beëindigd. De vereniging van autoleasebedrijven VNA: 'Het is goed dat er een breed draagvlak is voor een vereenvoudiging van de autobelastingen met één tarief voor privégebruik van de auto van de zaak, waardoor de perverse prikkel uit het bijtellingssysteem wordt gehaald.'
Volkskrant 1 juni 2015
Door: Jeroen Trommelen
Auto-organisaties willen standaard hoog bijtellingstarief
Een coalitie van vier auto-organisaties en milieuclub Natuur en Milieu pleit voor standaard hoog fiscaal bijtellingstarief voor auto's van de zaak, van 20 of 21 procent. Alleen voor volledig elektrische auto's zou nog een bijtelling van 7 procent moeten gelden. Om de verkoop van die auto's voor zowel particulieren als zakelijke gebruikers te stimuleren, zou de overheid een fonds in het leven moeten roepen van 250 miljoen euro per jaar.
Dat schrijven de organsaties ANWB, BOVAG, RAI, de vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven (VNA) en Natuur en Milieu in een brief aan het kabinet. Het plan is volgens hen een 'samenhangend antwoord op de verschillende uitdagingen om de autobelastingen minder marktverstorend te laten zijn, en doelen uit het Energieakkoord te realiseren.'
Tot dusver probeerde het kabinet het gebruik van zuiniger auto's te stimuleren door een pakket van diverse bijtellingsregels voor zakelijke leaserijders. Op die regeling ontstond kritiek, ondermeer vanwege de hoge kosten voor de schatkist en het slordig gebruik van zuinige auto's door leaserijders, waardoor die in de praktijk minder zuinig zijn dan beloofd.
Bevordering elektrisch rijden
Volgens Natuur en Milieu kan met het plan de doelstelling in het energieakkoord worden behaald om 200 duizend elektrische auto's in 2020 op de weg te krijgen. Op dit moment zijn er nog maar 50 duizend. Met het fonds van 250 miljoen euro zou de verkoop van zowel nieuwe als gebruikte stekkerauto's gestimuleerd moeten worden.
Volgens de ANWB wordt de elektrische auto daarmee voor particuliere automobilisten beter bereikbaar. 'Dat kan door hen een aanschafsubsidie te geven en een vrijstelling van de wegenbelasting. Dat is goed voor hun portemonnee en voor het milieu.'.
Autovereniging RAI benadrukt dat 'fiscaal gestoord gedrag' via het voorstel kan worden beëindigd. De vereniging van autoleasebedrijven VNA: 'Het is goed dat er een breed draagvlak is voor een vereenvoudiging van de autobelastingen met één tarief voor privégebruik van de auto van de zaak, waardoor de perverse prikkel uit het bijtellingssysteem wordt gehaald.'