Switch to full style
Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
Plaats een reactie

toekomst

do 07 jan 2016, 18:25

Het aantal electrische auto's dat in prive gereden gaat worden wordt de komende jaren alsmaar groter.

Nu is het niet mogelijk (behalve door fraude) brandstof te vergoeden aan werknemers die prive een auto rijden (bovenop de reiskostenvergoeding) zonder je WKR te belasten.

Dat blijft in de toekomst zo, maar het laden van de auto op het bedrijf is niet apart zichtbaar in de stroomrekening.
Als je dat als werkgever niet doorbelast is het brutoloon.

Het blijft fraude als je dat niet doet, maar hoe zouden ze dat gaan controleren?

Re: toekomst

do 07 jan 2016, 21:04

is 19 cent per km niet voldoende?

denk dat je dat makkelijk kan doen of er moet al een controlle komen!

Re: toekomst

do 07 jan 2016, 22:06

Bij de meeste bedrijven waar ik bezoek kom moeten medewerkers hun auto gewoon bij een lolopaal opladen met pasje, waardoor per medewerker inzichtelijk is hoeveel elektra er getankt is.

En verder denk ik dat dit nou precies iets is dat never nooit gecontroleerd gaat worden. En ik zou als baas het vreemd vinden als een medewerker met een privé elektrische auto bij mij op de zaak gratis gaat staan opladen....

Re: toekomst

do 07 jan 2016, 22:40

NeufegliseThierry schreef:En ik zou als baas het vreemd vinden als een medewerker met een privé elektrische auto bij mij op de zaak gratis gaat staan opladen....


Ik hoef nooit voor de koffie te betalen, ook vreemd ;)

Re: toekomst

do 07 jan 2016, 23:04

NeufegliseThierry schreef:En ik zou als baas het vreemd vinden als een medewerker met een privé elektrische auto bij mij op de zaak gratis gaat staan opladen....

Niet om er tegen in te gaan maar wat vind je dan van het opladen van een prive telefoon op je werk? Of de telefoon op je werk gebruiken voor het plegen van prive gesprekken? En tegenwoordig is BYOD (bring your own device) aan het opkomen, dan laad je ook je prive laptop bijvoorbeeld ook op met de stroom van je werkgever.

Zakelijk en prive geheel gescheiden houden is meer iets van vroeger. Denk dat je verder komt met het maken van goede afspraken met je werkgever.

Re: toekomst

do 07 jan 2016, 23:42

Ik snap jullie wel maar een telefoon opladen of b.v. stelselmatig 10kwh per dag van de baas 'lenen' lijkt me de spreekwoordelijke appels met peren vergelijken ;-)

Re: toekomst

vr 08 jan 2016, 00:49

Een geste van een euro (grootzakelijk kost stroom 11 cent per kWh) die ook nog eens goed besteed is. Als je zoekt dan vindt je overal wel iets en dat is een feit.

Re: toekomst

vr 08 jan 2016, 14:00

Ja, maar daar komt ook nog iets om de hoek, het is de besparing voor de werknemer die je moet belasten, en die is niet 11 maar 20 of zo.

En fiscaal gaat het niet om bedragen maar om regels.

Misschien een duidelijker voorbeeld:

2 werknemers komen met auto naar het werk:

de ene met een Aygo
de ander met een Zoe

Beiden krijgen 50 euro per maand reiskosten.

Als je de benzine betaalt is het loon voor de werknemer
Als je de stroom betaalt is het een besparing voor de werknemer en moet de besparing als loon worden opgegeven.

Zelfde is nu van toepassing met electrische scooter en fiets

Het is wachten op een onuitvoerbare regeling welke kostbaarder wordt dan de verstrekking an sich.

Re: toekomst

vr 08 jan 2016, 16:16

Ik zie nog steeds het probleem niet: als het allebei privéauto's zijn dan hebben beiden hun brandstof elders te betrekken en niet bij mij.

Ik ga als werkgever niet toestaan dat iemand een privéauto op mijn kosten aftankt. Of het nu benzine is of elektra maakt in dat verband niks uit.

Toch?

Re: toekomst

vr 08 jan 2016, 20:19

€ 2500,00 investeren om jaarlijks een paar honderd euro aan stroom te kunnen verrekenen plus als bonus een administratieve last met BTW haken en ogen. Als je het als werkgever hiermee moet verdienen dan is het tijd om eens in de spiegel te kijken.
Plaats een reactie