Het is nu do 28 maart 2024, 10:16


Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

shumway

Harde kern

  • Berichten: 921
  • Geregistreerd: do 13 sep 2012, 10:41
  • km-stand: 73500
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera-e

Re: Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Berichtdo 21 apr 2016, 11:17

Tja, is nog een reden meer waarom ik het niet uitleg :lol: :lol:
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon


Offline

ArjanB

Vaste klant

  • Berichten: 247
  • Geregistreerd: ma 11 feb 2013, 00:11
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 78000
  • Lifetime: 26
  • Auto: Volt

Re: Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Berichtzo 24 apr 2016, 08:06

Uit dit artikel:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0036449/2015-03-28

En de kostprijs waar ze het over hebben is uitlegbaar op meerdere manieren, ik zie dit als de prijs + btw, immers betaald de particulier dit beide.

5.3. Laadpaal

In de praktijk blijkt onduidelijkheid te bestaan over de fiscale aspecten als een werkgever een oplaadvoorziening (hierna: laadpaal) laat plaatsen in of bij de woning van de werknemer voor een (semi-)elektrische auto die de werkgever ter beschikking stelt. Het kan hierbij gaan om uiteenlopende uitvoeringen van laadpalen en van de eventueel benodigde aanpassingen, zoals het plaatsen van een extra groep in de meterkast. Doorgaans is het plaatsen van een laadpaal niet opgenomen in de catalogusprijs van een (semi-)elektrische auto. Onduidelijkheid over de fiscaliteit kan de overgang naar elektrisch rijden ontmoedigen. Dit acht ik ongewenst en daarom keur ik om redenen van eenvoud en doelmatigheid het volgende goed. De goedkeuring is vooruitlopend op wetgeving.

Goedkeuring (loonheffingen)

Ik keur goed dat het plaatsen van een laadpaal in of bij de woning van een werknemer voor een (semi-)elektrische auto die de werkgever ter beschikking stelt, geacht wordt deel uit te maken van de terbeschikkingstelling van de auto. Deze goedkeuring geldt ook voor een vergoeding voor het plaatsen van de laadpaal, als de werknemer op verzoek van de werkgever de laadpaal op eigen kosten plaatst of laat plaatsen.

Toelichting

De goedkeuring heeft tot gevolg dat in deze situaties het plaatsen van de laadpaal (of het vergoeden daarvan) geen afzonderlijke gevolgen heeft voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen. Voor werknemers bij wie rekening wordt gehouden met een bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak, wordt (het plaatsen van) de laadpaal geacht deel uit te maken van de gebruikskosten van de auto die door middel van de bijtelling in de loonheffing worden betrokken. Er hoeft geen rekening gehouden te worden met een additioneel bedrag aan loon (in natura), ongeacht of een laadpaal is opgenomen in de catalogusprijs. Als geen sprake is van een bijtelling omdat de auto van de zaak aantoonbaar voor niet meer dan 500 privékilometers per jaar wordt gebruikt, wordt ook (het plaatsen van) de laadpaal geacht voor zakelijk gebruik te zijn bedoeld.

De goedkeuring geldt niet voor de benodigde elektriciteit. Wel acht ik het denkbaar dat werkgever en werknemer overeenkomen dat de werknemer de feitelijk verbruikte elektriciteit voor een ter beschikking gestelde auto tegen kostprijs doorlevert aan de werkgever. Tot de kostprijs behoren in zo’n geval ook de kosten van een meter om het feitelijke verbruik te kunnen vaststellen. Een dergelijke overeenkomst heeft geen gevolgen voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen.

Als een werkgever een laadpaal bekostigt voor een eigen auto van de werknemer is de goedkeuring niet van toepassing. In dat geval kan de werkgever niet meer onbelast vergoeden dan € 0,19 per zakelijke kilometer (inclusief woon-werkverkeer). De kosten voor de elektriciteit worden geacht te zijn begrepen in de onbelaste vergoeding.

Goedkeuring (inkomstenbelasting – winst)

De hiervoor vermelde goedkeuring is van overeenkomstige toepassing op een ondernemer/natuurlijk persoon die in zijn onderneming een (semi-)elektrische auto gebruikt die tot het ondernemingsvermogen behoort. De met de (semi-)elektrische auto en de oplaadvoorziening samenhangende kosten kunnen voor de winstbepaling in aanmerking worden genomen. De hiervoor vermelde goedkeuring houdt in dat in verband met de onttrekking wegens privégebruik auto de laadpaal geacht wordt deel uit te maken van de terbeschikkingstelling van de auto. Er vindt geen verhoging van de in aanmerking te nemen catalogusprijs plaats.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Berichtzo 24 apr 2016, 11:53

Dit acht ik ongewenst en daarom keur ik om redenen van eenvoud en doelmatigheid het volgende goed


Heeft 'ik' in deze hier dan enige zeggenschap over?


Doorgaans is het plaatsen van een laadpaal niet opgenomen in de catalogusprijs van een (semi-)elektrische auto.


Alsof het gebruik kunnen maken van een benzinestation op de hoek van de straat enige waarde aan een auto toevoegt...
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Vision

Stamgast

  • Berichten: 282
  • Geregistreerd: za 29 sep 2012, 15:54
  • Woonplaats: Putten
  • km-stand: 235000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: Privé geladen BTW niet aftrekbaar?

Berichtza 16 jul 2016, 10:38

Iemand al ervaring met een laadpas van de NUON die gebruikt wordt op een "eigen" laadpaal thuis van TheNewMotion?
Dan lijkt me de BTW problematiek niet van toepassing: NUON is een gewone energie-leverancier die altijd gewoon BTW in rekening brengt, die weer gewoon verrekenbaar is bij de BTW opgave. TOCH?
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur


Vorige

Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten