Het is nu do 28 maart 2024, 10:49


Onderhoudskosten.

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline

tinkertank

Newbie

  • Berichten: 12
  • Geregistreerd: za 26 dec 2015, 06:47
  • km-stand: 162000
  • Lifetime: 37
  • Auto: Ampera

Onderhoudskosten.

Berichtvr 09 dec 2016, 13:20

Ik rij de Ampera nu bijna precies een jaar, en 30k km gereden. Iets meer dan 160k op de teller.

Bij aankoop heb ik de onderhoudskosten van de ampera op ongeveer 5ct/km begroot. Ik hoopte dat dat pessimistisch was. ;) - Dat zou me een budget geven van € 1500,- aan onderhoud.

Ik heb dit jaar de volgende grote kosten gehad:
- Grote beurt + 2 voorbanden vervangen (1 van de 2 banden beschadigd door een clown bij 'Park 'n Travel valet parking); € 832,-
- Rem 'vast komen te zitten' en oververhit geraakt, ik rem te weinig; 2 remschijven en blokjes achter vervangen; € 663,-
- APK + vervangen led-knipperlichtjes in buitenspiegels; € 475,-

Met bijna € 2000,- aan onderhoud ben ik behoorlijk over-budget uitgekomen. Heb ik pech gehad? Rekent mijn garage vrij veel? Is de Ampera een dure auto om te repareren? Of is dit gewoon wel ongeveer wat ik kan verwachten, en was mijn schatting verkeerd?


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Onderhoudskosten.

Berichtvr 09 dec 2016, 14:34

Ik denk ook tijd voor zelfreflectie;

Banden koop je niet bij een garage die onderhoud doet. Scheelt je zeker 30%
Kapotte knipperlichten in spiegels is (getuige je andere post) gewoon schade en geen onderhoud

Los daarvan is de door jou genoemde prijs van onderhoud wat hoog (maar welk onderdeel maakt de bandenprijs daarvan uit?)
En de vastzittende remmen is wat mij betreft een ontwerpfout. Men had iets kunnen verzinnen waardoor de remmen af en toe toch (vaker) aangrijpen.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Onderhoudskosten.

Berichtvr 09 dec 2016, 16:49

Volgens mijn bandenman zijn de originele Michelins maar dure banden, ik denk dat het uiteindelijk wel meevalt als je er 3* zo lang mee doet als met Pirelli spul :lol:
Grote beurt + 2 bandjes voor € 832 valt best mee als je er massief gouden ventieldopjes bij hebt gekregen...
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Onderhoudskosten.

Berichtvr 09 dec 2016, 18:29

japio schreef:Volgens mijn bandenman zijn de originele Michelins maar dure banden, ik denk dat het uiteindelijk wel meevalt als je er 3* zo lang mee doet als met Pirelli spul :lol:
Grote beurt + 2 bandjes voor € 832 valt best mee als je er massief gouden ventieldopjes bij hebt gekregen...

dan zou ik ze er snel vanaf halen anders vallen ze er zelf wel vanaf :lol:
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline

herbie

Bekende

  • Berichten: 56
  • Geregistreerd: zo 13 mei 2012, 08:59
  • km-stand: 137600
  • Lifetime: 14
  • Auto: Ampera

Re: Onderhoudskosten.

Berichtza 10 dec 2016, 11:24

Onderhoud valt mee:

Mijn ervaring:
30.000 km servicebeurt: 200 euro
60.000 470 euro
90.000 170 euro
115.000 (4 jaar oud, eerste APK) 613 euro

eerste bandenwissel bij 90.000 830 euro

twee keer schade gereden, 2 keer 150 euro eigen risico en geen gevolgen voor no claim vanwege no claim beschermer bij Achmea. jaarpremie 1100 euro.
Ik kom dus voor onderhoud uit op 2 cent per km(aftrekbaar bij 0% bijtelling tot ik hem verkoop, dus 1 cent netto!)

Volgende beurt is bij 145.000komende zomer, dan is de auto vijf jaar, is een kleine beurt, ik verwacht 200 euro. Bij 170.000 in 2018 weer grote beurt+APK. 800 euro??

Mijn indruk is dat de banden van de Ampera lang meegaan, door geleidelijk optrekken en gelijkmatig werkend koppel bij elektrisch rijden. Ik rijd ook veel snelweg kilometers, elke dag 53 heen en terug.

En inmiddels is de laatste 30.000 km mijn benzinegebruik gezakt naar 1.1L/100km. Dus 85% electrisch.

nog nooit zo goedkoop gereden:
Aanschaf 2012: 50450 euro
aftrek MIA/KIA/VAMIL in 2012: 1.39 x 47750= 66372, marginaal belastingtarief i 45.76% rekening houdend met zelfstandigenaftrek. is 66372 x 0,4576 = 30372 Dus direct in mindering op belasting in 2012 is 30372 euro

verzekering 1100 euro x 5 jaar = 5500 euro
benzine 2300 liter in vijf jaar x.1.45= 3335 euro
electra 3000 euro
wegenbelasting: 400 euro (volgend jaar meer)
schade 300 euro
resterende afschrijving van 12.500 naar 9.000 (restwaarde na 5 jaar schat ik) = 3500 euro
renteverlies: nihil

totaal: 50450 - 30372 + 2273 + 5500 + 3335 + 3000 + 3500 + 300 + 400 = 38386 euro bedrijfskosten
aftrek: 38386 x 04576 = 17565
netto 20820 euro in vijf jaar over 145.000 km ofwel 14,4 cent per km of 347 euro per maand!

Ik denk dat met een tweedehands 5 cent/km een redelijke schatting is, ook omdat je pas over drie jaar nieuwe banden nodig hebt.
nu Ampera loos en bezitter van een Tesla Model S 75D


hajobakker

Re: Onderhoudskosten.

Berichtdi 13 dec 2016, 20:48

tinkertank schreef:Ik rij de Ampera nu bijna precies een jaar, en 30k km gereden. Iets meer dan 160k op de teller.
Met bijna € 2000,- aan onderhoud ben ik behoorlijk over-budget uitgekomen. Heb ik pech gehad? Rekent mijn garage vrij veel? Is de Ampera een dure auto om te repareren? Of is dit gewoon wel ongeveer wat ik kan verwachten, en was mijn schatting verkeerd?


Je rekent inderdaad nogal wat kosten op onderhoud die dit niet zijn. Daarnaast zal je niet elk jaar nieuwe banden hoeven kopen en krijgt je auto niet elk jaar een grote beurt. Volgend jaar ziet er het weer heel anders uit met kosten/km!

Wasstraat: EUR 90
Kleine beurt: EUR 260
Grote beurt + 2 banden: EUR 700
Totaal onderhoud 55K / 2j: EUR 1050 (0,19 ct/km)

Totaal kosten laden: EUR 1800
Totaal kosten benzine: EUR 1500


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Onderhoudskosten.

Berichtwo 14 dec 2016, 00:14

Heb je hier wat aan? viewtopic.php?f=24&t=1774
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Onderhoudskosten.

Berichtvr 30 dec 2016, 20:42

Grote beurt & APK voor €260,52 (exclusief BTW) bij de vakgarage, vloeistoffen en interieurfilter hou ik zelf bij.
Bovendien geen storingen meer gehad vanaf het moment dat ik niet meer bij de dealer kom; ik rij de auto nu in de natte/ koude periode hoofdzakelijk op brandstof om het interieur droog te houden.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Onderhoudskosten.

Berichtma 20 feb 2017, 18:51

Vandaag ook de grote beurt laten doen, was alles bij elkaar €495 kwijt. 8-)


Offline

Flavio

Newbie

  • Berichten: 22
  • Geregistreerd: za 01 feb 2014, 23:47
  • Woonplaats: Zierikzee
  • km-stand: 140000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Onderhoudskosten.

Berichtdo 09 jan 2020, 12:10

Ik heb mijn Ampera nu een jaar en heb er 30.000 km mee gereden. De teller staat nu op 171.000 km.

Ik ben van mening dat 1x per jaar onderhoud voldoende is. Volgens de Opel dealer is olie verversen nog niet nodig (staat op 75%). Dan blijft over een luchtfilter en interieurfilter. Hoe makkelijk zijn die zelf te vervangen?
En ze adviseren ook de remvloeistof te vervangen.
En een 60 punten check van de auto wat dat ook mag inhouden. Zaken als het niveau van de ruitensproeiervloeistof controleren hoef ik niet door een dure monteur te laten doen....

Is dat ruim €300,- inclusief BTW waard?

Remvloeistof verversen kan ik volgens mij ook wel bij de garage op de hoek laten doen.


Volgende

Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten