Het is nu do 18 apr 2024, 03:22


Stroom verrekenen met leasemaatschappij of werkgever

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

RmG

Bekende

  • Berichten: 78
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 20:14
  • Woonplaats: Badhoevedorp
  • km-stand: 110000
  • Lifetime: 15
  • Auto: Ampera

Re: Stroom verrekenen met leasemaatschappij of werkgever

Berichtzo 20 mei 2012, 12:52

franc schreef:Mijn werkgever vergoedt helemaal niets voor het thuisladen. We moeten het maar doen met de publieke laadpalen, maar dat werkt natuurlijk niet. Onze kantoren ook nog geen laadvoorziening, dus dat schiet niet op. Ik heb de eerste zes weken braaf iedere nacht thuis geladen, maar ik heb nu besloten om dat een maand lang niet te doen om het verschil duidelijk te maken. Gevolg is wel, dat ik (met pijn in mijn hart) nu al twee weken alleen op benzine rijd. Als je in de stad rijdt is die range extender echt irritant. Op de snelweg merk je er niet zoveel van.
Ik hoop dat er binnen afzienbare tijd een vergoedingsregeling komt en ik weer elektrisch kan gaan rijden.
-Franc



Tja, dit schiet natuurlijk zijn doel voorbij!
Dan had je beter een dieseltje of een hybride kunnen nemen.
Ik ben nog wel bereid zelf ook wat te betalen, immers die 0 % bijtelling levert mij maandelijks toch ook veel geld op!
Mvg
Rob
Opel Ampera, Cardinal Red, navigatie en camera.
Lolo smart, fietsendrager van Thule achterop.
En 11 zonnepanelen voor ruim 2700 kwh/jr.


Offline
Avatar gebruiker

RmG

Bekende

  • Berichten: 78
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 20:14
  • Woonplaats: Badhoevedorp
  • km-stand: 110000
  • Lifetime: 15
  • Auto: Ampera

Re: Kosten van stroom

Berichtzo 20 mei 2012, 12:54

Unit106 schreef:
RmG schreef:Hoe rekenen jullie thuis verbruikte stroom af met de leasemaatschappij?

Niet! :!:

Uiteindelijk gaat de rekening toch naar de werkgever! Ik heb met mijn werkgever afgesproken dat we jaarlijks het verbruik van de auto zullen gaan verrekenen. In het maandelijkse lease bedrag zit reeds een brandstof component van 80,-. Dit is puur een indicatie. Na een jaar gaan we gewoon kijken hoeveel benzine en stroom er totaal verbruikt is.



Hoe ga jij dat verbruik dan vaststellen?
Mvg
Rob
Opel Ampera, Cardinal Red, navigatie en camera.
Lolo smart, fietsendrager van Thule achterop.
En 11 zonnepanelen voor ruim 2700 kwh/jr.


Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1393
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Stroom verrekenen met leasemaatschappij of werkgever

Berichtzo 20 mei 2012, 13:14

RmG schreef:Voor een MID gecertficeerde meter moet ik,neem ik aan, een aparte groep laten aanleggen?

Als je thuis gaat laden met een aparte wandlader (zie bijv http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=112) dan wil je toch een aparte groep hebben daar je anders problemen gaat krijgen met het overige stroom gebruik in huis.

RmG schreef:Hoe ga jij dat verbruik dan vaststellen?

Zie http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=221

Dus thuis laden met 16A -> leg een aparte groep aan
Moet de stroom gedeclareerd kunnen worden -> zorg voor een aparte meter, bij voorkeur een MID gecertificeerde meter

Er zijn ondertussen meerdere oplossingen te vinden op dit forum!
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden


Offline
Avatar gebruiker

boeuf

Harde kern

  • Berichten: 516
  • Geregistreerd: di 15 mei 2012, 17:04
  • Woonplaats: Leiden
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Stroom verrekenen met leasemaatschappij of werkgever

Berichtdi 22 mei 2012, 11:01

franc schreef:... Gevolg is wel, dat ik (met pijn in mijn hart) nu al twee weken alleen op benzine rijd ...


Los van het feit dat het concept van de auto op deze manier totaal niet tot zijn recht komt: zou het een probleem zijn voor de accu's in het hypothetische geval dat je de rest van de leaseperiode op benzine blijft rijden en ze dus nooit op spanning worden gebracht? :eh:

Ze zullen wel gewoon 'actief' blijven en dus gekoeld / verwarmd moeten worden als de wagen in de zon / vrieskou geparkeerd staat, dan slaat de range extender spontaan aan om de daarvoor benodigde energie te leveren? :think:

(mogelijk een onderwerp voor een nieuwe thread, heren moderators gaat uw gang)
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader


Offline

choncoop

Newbie

  • Berichten: 13
  • Geregistreerd: di 10 apr 2012, 11:41
  • Woonplaats: Hoofddorp
  • km-stand: 29750
  • Lifetime: 18
  • Auto: Bolt

Re: Stroom verrekenen met leasemaatschappij of werkgever

Berichtwo 23 mei 2012, 13:53

De werkgever vergoed de verbruikte kWh, de registratie hiervan gaat d.m.v. de Loloo, hierin zit een gsm module, die de kWh-standen aan NewMotion doorgeeft en vervolgens krijg ik keurig de afrekening via de leasemaatschappij.
Kortom kost wat, maar dan heb je ook wat.


Offline
Avatar gebruiker

hogev

Newbie

  • Berichten: 8
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 20:30
  • Woonplaats: Doesburg
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Stroom verrekenen met leasemaatschappij of werkgever

Berichtza 09 jun 2012, 22:06

franc schreef:Mijn werkgever vergoedt helemaal niets voor het thuisladen. We moeten het maar doen met de publieke laadpalen, maar dat werkt natuurlijk niet. Onze kantoren ook nog geen laadvoorziening, dus dat schiet niet op. Ik heb de eerste zes weken braaf iedere nacht thuis geladen, maar ik heb nu besloten om dat een maand lang niet te doen om het verschil duidelijk te maken. Gevolg is wel, dat ik (met pijn in mijn hart) nu al twee weken alleen op benzine rijd. Als je in de stad rijdt is die range extender echt irritant. Op de snelweg merk je er niet zoveel van.
Ik hoop dat er binnen afzienbare tijd een vergoedingsregeling komt en ik weer elektrisch kan gaan rijden.
-Franc


Mag ik aannemen dat je er ook voor gekozen hebt om de winst die is behaald van 25% bijtelling van je vorige leaseauto naar 0% van de Ampera ook voor 100% aan de werkgever hebt teruggegeven? Of ben jij een type van: de werkgever krijgt wel de lasten, niet de lusten. Raar gedrag...
Ampera: Het doel is het middel en de weg ernaar toe het doel.


Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1393
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Stroom verrekenen met leasemaatschappij of werkgever

Berichtza 09 jun 2012, 23:38

hogev schreef:Mag ik aannemen dat je er ook voor gekozen hebt om de winst die is behaald van 25% bijtelling van je vorige leaseauto naar 0% van de Ampera ook voor 100% aan de werkgever hebt teruggegeven? Of ben jij een type van: de werkgever krijgt wel de lasten, niet de lusten. Raar gedrag...

Wat een onvriendelijke reactie zeg! Beetje telleurgesteld ofzo dat Nederland heeft verloren vanavond op het EK?

Als je een lease auto hebt waarvan de benzine altijd wordt vergoed door je werkgever dan is dit een onderdeel van je arbeidsvoorwaarden. Als je met de Ampera zuiniger gaat rijden doordat je naast de dure benzine ook electricteit gaat gebruiken dan is dit in het voordeel van de werkgever. De kosten gaan hiermee tenslotte om laag. Inderdaad heb je hier als berijder ook voordeel aan want je bijtelling gaat omlaag dus een win-win situatie.

Als de werkgever de stroom niet vergoed dan heeft deze een flinke kostenverlaging en de berijder zal nog steeds een voordeel hebben maar minder. De werkgever werkt dan inderdaad in de hand dat een berijder, zoals Frank, er voor kiest om op benzine te blijven rijden. Hiermee vergroot een berijder zijn voordeel. Voor de werkgever pakt dit alleen maar nadelig uit! Een slimme werkgever zoekt met zijn werknemers dus beter naar een werkbare oplossing!

Natuurlijk heb je het aspect milieu en dit is ook zeker een belangrijk argument om toch de Ampera op te laden. De meeste Ampera's zijn echter lease auto's en een lease auto is nou eenmaal een onderdeel van het salarispakket. Niemand gaat zo maar akkoord met het inleveren van salaris componenten!
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden


Offline
Avatar gebruiker

LightningBlue

Vaste klant

  • Berichten: 235
  • Geregistreerd: di 01 mei 2012, 00:26
  • Woonplaats: Tiel
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Stroom verrekenen met leasemaatschappij of werkgever

Berichtzo 10 jun 2012, 00:35

Ik snap wel wat hogev bedoelt. Het is een beetje vreemd om je punt te maken aan je werkgever door kunstmatig de kosten te verhogen. Daarnaast zijn de stroomkosten in het gemiddelde geval maximaal een kwart van de besparing op bijtelling. En deze laatste reden, die 0% daar hebben we denk ik een bijzonder geluk aan ten opzichte van de rest van de wereld.

Natuurlijk keur ik het principe van de werkgever niet goed door niet te vergoeden. En Franc gaf aan het voor een maandje te doen voor het vergelijk. Maar uiteindelijk ben ik het met hogev eens dat zelfs als je de stroom zelf moet betalen, wij Ampera rijders nog steeds bijzonder bevoordeeld worden.

Han
Why, this car is automatic
it's systamatic, it's hydromatic
Why, it's blue lighting! (blue lightning!)
Go, go, go, go, go, go, go, go, go, go


Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1393
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Stroom verrekenen met leasemaatschappij of werkgever

Berichtzo 10 jun 2012, 00:58

LightningBlue schreef:... zelfs als je de stroom zelf moet betalen, wij Ampera rijders nog steeds bijzonder bevoordeeld worden.

Eens!

Maar laten we beginnen dat iedereen eigen afspraken heeft gemaakt met zijn werkgever dat niemand kan oordelen over iemands situatie!

Voor mijn situatie: in mijn lease bedrag zit een benzine component opgenomen. Daar mijn leasenorm lager is dan het maandelijkse lease bedrag van de Ampera moet ik elke maand dus al bijdragen aan mijn werkgever. In feite betaal ik de benzine dus al zelf. Als ik echter nu meer of minder benzine ga verbruiken: ik zal geen geld terug krijgen of hoeven bij te betalen. Als ik uiteindelijk 0,0 benzine verbruik (ideale situatie) dan zal ik wel moeten betalen voor het maandelijkse benzine component. 0,0 benzine betekent dat ik alles op stroom heb gereden. Als deze stroom volledig voor mijn rekening komt dan heb ik in dit voorbeeld dus zowel betaald voor het benzine component (waar ik dus niets van gebruikt heb) en ik moet mijn stroom betalen. Zou een beetje rare situatie zijn he! Dit zou dan alleen een optie zijn als ik niet verplicht voor het benzine component hoef te betalen.

Zoals eerder reeds is geopperd: lease contracten kunnen beter opgesteld worden met een budget voor een brandstof component. De berijder kan dan kiezen of dit budget wordt besteed aan benzine, stroom of beide.
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden


Offline
Avatar gebruiker

RmG

Bekende

  • Berichten: 78
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 20:14
  • Woonplaats: Badhoevedorp
  • km-stand: 110000
  • Lifetime: 15
  • Auto: Ampera

Re: Stroom verrekenen met leasemaatschappij of werkgever

Berichtzo 10 jun 2012, 09:45

Ik ben inmiddels wat stapjes verder.
Bij mijn lease maatschappij kan ik tevens de installatie van een oplaadpaal thuis, inclusief abonnement voor de oplaadpas, meenemen in het lease kontrakt.
Dit is een optie en kost ongeveer €1000 tot €1700, afhankelijk van de aanbieder die je kiest.

Daarmee zijn alle voorzieningen dus opgenomen in de leasekosten en is het ook duidelijker of de Ampera nu wel of niet duurder is dan een "standaard" auto.

Ik heb wel moeten aantonen dat ik jaarlijks voldoende op stroom zal kunnen rijden, immers als je elke dag grote ritten moet maken zal je te veel Km op benzine gaan rijden en dat wordt dan natuurlijk veel duurder. De Ampera is in aanschaf namelijk aanzienlijk duurder, door veel op stroom te gaan rijden moeten die hogere kosten wel gecompenseerd gaan worden.

En ja, ook ik vind dat ik een deel van mijn fiscale voordeel wel zou mogen gebruiken om het niet al te ingewIikkeld te maken.
Als ik bv ergens moet opladen terwijl er geen laadpaal is (bij familie of vrienden of hotel of anders) dan zal ik dat sowieso willen betalen en niet gaan declareren. Dat doe ik dan liever dan benzine gaan tanken omdat dat wel volledig vergoed wordt.
Opel Ampera, Cardinal Red, navigatie en camera.
Lolo smart, fietsendrager van Thule achterop.
En 11 zonnepanelen voor ruim 2700 kwh/jr.


VorigeVolgende

Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten