Het is nu do 28 maart 2024, 10:42


Gasloos en de energie-prijzen: kansen EV

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Vision

Stamgast

  • Berichten: 282
  • Geregistreerd: za 29 sep 2012, 15:54
  • Woonplaats: Putten
  • km-stand: 235000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Gasloos en de energie-prijzen: kansen EV

Berichtza 16 jun 2018, 11:52

To E or to G?
De consequenties voor gasloos zijn redelijk eenvoudig te voorspellen: als de overheid de heffingen verandert ten gunste van electriciteit en ten nadele van gas, dan ontstaat vanzelf een beweging om van het gas los te gaan.

De energie inhoud van een m3 Gas is vergelijkbaar met 9,8 kWh. Bij wijziging van de kosten naar 12 ct per kWh en zonder VastRecht E gaan huishoudens ongeveer hetzelfde betalen.

Door de gas-prijs te verhogen naar € 1,50 per m3 met behoud van vastrecht, wordt gestimuleerd om naar full-electric te gaan. De kosten worden anders wel fors hoger.

De transitie zal langzamerhand gestimuleerd moeten worden: per jaar verlaging van de kWh prijs met 1 cent per jaar + verhoging per jaar van de gasprijs van 10ct per m3.

Dat levert een extra stimulans voor electrisch rijden, toch?
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Gasloos en de energie-prijzen: kansen EV

Berichtzo 17 jun 2018, 12:36

Helaas, een overheid zal altijd meer geld nodig hebben om zichzelf in stand te houden en ik verwacht dat de brandstofvorm uiteindelijk geen invloed zal hebben op de kostprijs per km.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

opeltwan

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: vr 20 sep 2013, 14:14
  • km-stand: 37000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Gasloos en de energie-prijzen: kansen EV

Berichtdi 19 jun 2018, 22:22

Hooguit tijdelijk voordeel. Onze overheid zal altijd haar inkomen veilig stellen en een groot beslag leggen op ons inkomen.


Offline
Avatar gebruiker

Vision

Stamgast

  • Berichten: 282
  • Geregistreerd: za 29 sep 2012, 15:54
  • Woonplaats: Putten
  • km-stand: 235000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: Gasloos en de energie-prijzen: kansen EV

Berichtvr 22 jun 2018, 16:28

Tja, Diederik Samson maakt bekend wat het gaat betekenen voor de gewone huishoudens:
https://nos.nl/artikel/2237547-advies-v ... ijgen.html

En dat ten gunste van de electriciteitsprijs. We gaan het zien
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Gasloos en de energie-prijzen: kansen EV

Berichtvr 22 jun 2018, 17:05

Vision schreef:Tja, Diederik Samson maakt bekend wat het gaat betekenen voor de gewone huishoudens:
https://nos.nl/artikel/2237547-advies-v ... ijgen.html

En dat ten gunste van de electriciteitsprijs. We gaan het zien


Helaas maakt'ie in mijn ogen de typische "linkse/groene" denkfout door het stroom en gasverbruik als direct verband te zien. Dat is niet zo; je kunt het gas nog zo duur maken, de meeste huishoudens in NL moeten toch echt op gas hun woningen/water verwarmen... (ja, indirect is er zeker een verband).

Daarnaast ben ik het (ook weer: helaas) met Twan en Japio eens dat de overheid altijd haar inkomen zal veilig stellen en linksom of rechtsom de balans zal recht trekken...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Vision

Stamgast

  • Berichten: 282
  • Geregistreerd: za 29 sep 2012, 15:54
  • Woonplaats: Putten
  • km-stand: 235000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: Gasloos en de energie-prijzen: kansen EV

Berichtma 25 jun 2018, 17:01

Gaaf dat je een elektrische motorfiets rijdt, staat nog op mijn verlanglijstje.

Inderdaad, menig huishouden heeft helemaal geen of nauwelijks mogelijkheden om over te schakelen van gas naar elektriciteit. En al zou een huishouden het kúnnen: niemand heeft voldoende dak-oppevlakte voor zoveel zonne-panelen.

Als je ziet dat de energieprijzen grotendeels zijn opgebouwd uit overheidsheffingen, dan ziet Samson daar ook de besturingsmogelijkheden:

Elektriciteit:
Nu: tarief 21 cent, heffingen 14 cent, kale kostprijs kWh is 7 ct
Straks: heffingen 6 ct, kale kostprijs kWh 6 ct: nieuw tarief 12 cent

Gas, energie-inhoud ca 10 kWh:
Nu: tarief 63 ct, heffingen 42 cent, kale kostprijs 21 cent/m3; (omgerekend ca 6 ct per kWh)
Straks: heffingen ca 75ct, kale kostprijs 21ct/m3: nieuw tarief ca 96 ct/m3 (omgerekend ca 10 ct per kWh)

Ik moet nog zien dat dit gaat gebeuren, ik denk dat a. de nederlandse politiek niet durft en b. het is helemaal niet nodig als we andere maatregelen nemen (zoals centrale waterstof-productie cq gas-productie door elektrolyse ter vervanging van aardgas)

Het zou wel een mooie impuls zijn voor elektrisch rijden
Laatst bijgewerkt door Vision op ma 16 dec 2019, 17:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Gasloos en de energie-prijzen: kansen EV

Berichtdi 26 jun 2018, 14:18

Vision schreef:Gaaf dat je een elektrische motorfiets rijdt, staat nog op mijn verlanglijstje. [...]


Dank je! Dat was nog een hele zoektocht...

Je hebt me wel op een idee voor een nieuw topic gebracht...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.



Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron