Het is nu do 18 apr 2024, 20:15


Bijtelling prive gebruik

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Verandering bijtelling bij overstap naar Ampera

Berichtwo 07 aug 2013, 20:19


Hier zit een fout in: ELKE auto die voor het eerst tenaamgesteld is tussen 1-1-12 en 1-7-12 behoudt de bijtelling onbeperkt, zolang de auto niet wordt overgeschreven of een andere berijder krijgt.

Wat de "kennis" betreft: deze heeft in zoverre gelijk, dat je altijd per kalenderjaar moet kiezen of je een auto bijtelt. Dat is voor een Volt/Ampera voor 2013 toevallig 0%. Als je je vorige auto niet privé gebruikt, kun je de Volt/Ampera de rest van het jaar ook niet privé gebruiken, tenzij je over het hele jaar alsnog de bijtelling betaalt (het betreffende percentage naar rato van tijd).

Maar goed, hier is in eerdere topics meer gedetailleerd over geschreven. Met de zoekfunctie vn het forum kom je een heel eind.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

SteveP

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: wo 07 aug 2013, 18:52
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Verandering bijtelling bij overstap naar Ampera

Berichtwo 07 aug 2013, 22:21

Unit106 schreef:
SteveP schreef:Kan iemand hier wat duidelijkheid over geven?

Dit betreft of je nu wel of geen bijtelling hebt. Niet om de hoogte van je bijtelling. Rijd jij nu niet privé (dus onder de 500km) dan móet je dit tot het einde van het jaar blijven doen. Heb je nu gewoon een bijtelling dan ga je straks gewoon naar 0%


helder, dank je!


Offline
Avatar gebruiker

arjaan

Vaste klant

  • Berichten: 197
  • Geregistreerd: wo 17 jul 2013, 14:51
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 100000
  • Lifetime: 32
  • Auto: Volt

Re: Bijtelling prive gebruik

Berichtma 12 aug 2013, 11:22

Er is een uitzondering op de regel. Als je van werkgever wisselt kun je wel switchen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _werkgever

edit: link toegevoegd en typo gefixed
Laatst bijgewerkt door arjaan op ma 12 aug 2013, 13:15, in totaal 2 keer bewerkt.
Chevrolet Volt LTZ Blue Topaz - Nissan Leaf 2.Zero Edition Brilliant Black besteld


Offline
Avatar gebruiker

marcelpol

Newbie

  • Berichten: 34
  • Geregistreerd: vr 30 nov 2012, 11:17
  • km-stand: 34000
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera

Re: Bijtelling prive gebruik

Berichtma 12 aug 2013, 12:03

Beste collega Ampera rijders....

Ik kan jullie bevestigen dat e.e.a. klopt. Helaas. Ik reed al jarenlang een 25% lease auto met verklaring geen privegebruik en een sluitende kilometerregistratie. Op 25 januari 2013 kreeg ik mijn Opel Ampera en heb dus mijn Audi ingeleverd. Netjes voor de belastingdienst het formulier ingevuld voor het intrekken van deze verklaring omdat de Ampera immers 0% is. Vorige week dus inderdaad een naheffingsaanslag ontvangen voor de periode 1-1-2013 t/m 24-1-2013. "Gelukkig" maar over een maand. Maar dezelfde regel geldt dus ook wanneer je de Ampera vanaf 1 december gaat rijden..... dan krijg je dus een naslagheffing over 11 maanden aan je broek. En dat kan behoorlijk oplopen. Dan is het dus beter om de verklaring dus per 1-1-2014 in te trekken en in december, ook al is het een Ampera, de rittenregistratie bij te houden zodat je kunt aantonen dat je over het gehele kalenderjaar niet meer dan 500km prive hebt gereden......
Lithium white, wrapped roof, nav, DAB+, bose audio, rearcam, tinted rear windows, smart lolo and lot's of fun.


Vorige

Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron