Dit heeft te maken met wat je afspreekt aan het begin van je contract. Leasemaatschapijen gaan uit van een norm verbruik.
Op basis daarvan calculeren ze ook je brandstofcomponent per maand. Als je meer verbruikt komt er dus iedere maand een extra post (voor de volgens de norm teveel getankte liters) op de factuur naar je baas. Veel werkgevers betalen dit en berekenen het niet door naar de berijder maar andere wel.
Ik krijg b.v. alles doorbelast van mijn werkgever dus iedere euro die ik meer tank dan het maandelijkse potje van €70,10 wordt ingehouden op mijn salaris. Dit bedrag van €70,10 heeft mijn leasemaatschapij vastgesteld op basis van het normverbruik en de afgesproken aantal km die ik per jaar ga rijden.
Ik zit nu boven de norm en dat zal niet minder worden want de norm die ze stellen is 1,6l/100km ik haal nu 2,3l/100km.
Maar ach die paar euro's maak ik dik goed met de 0% bijtelling
dus mij hoor je niet klagen!