Het is nu vr 29 maart 2024, 07:37


na rekening?

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

na rekening?

Berichtwo 22 aug 2012, 22:31

Heeft iemand enig idee waarop / waarom de na berekening in het volgende stuk is gebaseerd?
Alphabet-Lease---Rij-zoveel-mogelijk-elektrisch
Ik zit niet bij deze lease maatschappij, dus ik weet niet of zij speciale regels hebben, maar mij is alleen vertelt 100000 km in 4 jaar, Nooit iets gezegd over verbruik die gehaald moet worden. Ik snap dus niks van deze nacalculatie, wie wel?
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

mc_alistair

Moderator

  • Berichten: 487
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 22:30
  • Woonplaats: Renkum
  • km-stand: 86000
  • Lifetime: 38
  • Auto: Ampera

Re: na rekening?

Berichtwo 22 aug 2012, 22:50

Dit heeft te maken met wat je afspreekt aan het begin van je contract. Leasemaatschapijen gaan uit van een norm verbruik.
Op basis daarvan calculeren ze ook je brandstofcomponent per maand. Als je meer verbruikt komt er dus iedere maand een extra post (voor de volgens de norm teveel getankte liters) op de factuur naar je baas. Veel werkgevers betalen dit en berekenen het niet door naar de berijder maar andere wel.

Ik krijg b.v. alles doorbelast van mijn werkgever dus iedere euro die ik meer tank dan het maandelijkse potje van €70,10 wordt ingehouden op mijn salaris. Dit bedrag van €70,10 heeft mijn leasemaatschapij vastgesteld op basis van het normverbruik en de afgesproken aantal km die ik per jaar ga rijden.

Ik zit nu boven de norm en dat zal niet minder worden want de norm die ze stellen is 1,6l/100km ik haal nu 2,3l/100km.
Maar ach die paar euro's maak ik dik goed met de 0% bijtelling :-) dus mij hoor je niet klagen!
Cyber Gray - Full Option + SPX Voltec Thuislader


Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 332
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 20000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: na rekening?

Berichtwo 22 aug 2012, 22:57

Ik snap het, bedankt voor de uitleg.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline

Bepu

Stamgast

  • Berichten: 296
  • Geregistreerd: za 21 apr 2012, 18:55
  • Woonplaats: Vlagtwedde
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: na rekening?

Berichtdo 23 aug 2012, 08:23

Klopt. De lease contracten gaan uit van een gemiddeld verbruik op basis van de contract kilometers, en eens in de zoveel tijd wordt extra verbruik doorberekend aan de werkgever. Het is dan aan de werkgever wat hij dan doet.

Er zijn werkgevers die dat dan doorberekenen. Dit omdat de werknemer dan dit bedrag weer kon aftrekken van de bijtelling.

Maar met een 0% heb je daar niets aan. En veel werkgevers hebben daar nog niet over nagedacht. Ook hebben veel werkgevers nog niet nagedacht, hoe ze om gaan met de stroomkosten. Zeker als je thuis laad zonder een laadpunt wat het verbruik registreert.

Maar zoals hierboven al aangegeven, 0% bijtelling is al een groot voordeel.


Offline
Avatar gebruiker

boeuf

Harde kern

  • Berichten: 516
  • Geregistreerd: di 15 mei 2012, 17:04
  • Woonplaats: Leiden
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: na rekening?

Berichtdo 23 aug 2012, 08:46

De meeste leasemaatschappijen werken met een brandstof voorschot waar dan maandelijks wat credit/debet op komt aan de hand van werkelijk verbruik. Mijn leasebudget is altijd ex brandstof geweest, die betaalt de baas. Nooit een discussie geweest of dat veel (Impreza WRX) of weinig is, of dat de werkelijkheid hoger was dan de calculatie.
Met de stijging van de brandstofprijs de afgelopen vijf jaar, bleek de initiële calculatie toch weinig nauwkeurig meer :shock:

Toevallig least mijn werkgever de Volt bij Alphabet (voorheen ING CarLease). In het contract van 4x20.000km is een maandelijkse brandstofcomponent van €30,80 ex BTW opgenomen... dat komt idd neer op 1,2l/100km. Dat lijkt me een nauwelijks realistische verwachting. En als ze dan hebben geconstateerd dat het werkelijk verbruik anders is, waarom blijven ze dan dergelijke calculaties aanbieden? :thumbdown: Lijkt me zinniger om het voorschot te baseren op de ervaringscijfers.

Overigens zegt MTC heel eerlijk dat er helemaal nog geen verbruiksnorm bekend is voor mijn voertuig.
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader



Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten

cron