Het is nu vr 19 apr 2024, 21:01


Fiscale overwegingen: Ampera wel of niet…

Alles over lease kosten, bijtelling (!), investeren, afschrijven, subsidies zoals MIA en Vamil, BTW enz.
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Jack

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: zo 04 nov 2012, 00:31
  • km-stand: 15000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera

Re: Fiscale overwegingen: Ampera wel of niet…

Berichtzo 04 nov 2012, 00:47

Ik sta op het punt als ondernemer de Ampera aan te schaffen, maar aarzel nog over operationeel lease of zelf aanschaffen. Voor de eerste optie spreekt dat het restwaarde risico dan bij de leasemaatschappij ligt.
Maar : hoe zit het fiscaal? De leasemaatschappij claimt de MIA en verwerkt deze in de leaseprijs.
Maar hoe zit het met de andere posten? Kan ik die zelf claimen/ gebruiken?

En aanvullend : ik heb dit jaar, 2012, al erg veel geinvesteerd . Is het dan verstandig de auto op 2013 te zetten? Of is het mogelijk om bijv de auto in december te nemen en de KIA op 2013 te zetten?

Alvast bedankt voor de hulp!


Offline

Bepu

Stamgast

  • Berichten: 296
  • Geregistreerd: za 21 apr 2012, 18:55
  • Woonplaats: Vlagtwedde
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Fiscale overwegingen: Ampera wel of niet…

Berichtzo 04 nov 2012, 10:45

Als je de auto niet zelf op de balans hebt, kun je geen aanspraak maken op MIA/KIA Vamil. Je bent dan afhankelijk van wat de lease maatschappij daarvan verwerkt in de prijs.

Bij leasen betaal je, naast de auto en rente, ook de overhead kosten van de maatschappij. Afhankelijk van je type contract rekent de lease maatschappij ook het restwaarde risico door aan jou. Maak je geen illusie dat zij dat risico zelf nemen.

Vraag je boekhouder eens de verschillende opties door te rekenen. Zonder inzicht in de boeken is het lastig om de in en outs te bepalen.


Offline

Jack

Newbie

  • Berichten: 7
  • Geregistreerd: zo 04 nov 2012, 00:31
  • km-stand: 15000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera

Re: Fiscale overwegingen: Ampera wel of niet…

Berichtzo 04 nov 2012, 15:55

Bedankt voor je snelle reactie, Bepu.

Als ik je goed begrijp is het dus vrijwel altijd voor een ZZP'er verstandig NIET over te gaan op Operational Lease omdat de Ampera dan niet op de balans komt en de ZZP'er zelf alle , bijzondere, fiscale regelingen aan zich voorbij ziet gaan en het maar de vraag is wat de leasemaatschappij daarvan verdisconteert. Goed begrepen?

Ik neem je advies ter harte en betrek mijn accountant hier in voor advies.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Fiscale overwegingen: Ampera wel of niet…

Berichtzo 04 nov 2012, 23:05

Jack schreef:Bedankt voor je snelle reactie, Bepu.

Als ik je goed begrijp is het dus vrijwel altijd voor een ZZP'er verstandig NIET over te gaan op Operational Lease omdat de Ampera dan niet op de balans komt en de ZZP'er zelf alle , bijzondere, fiscale regelingen aan zich voorbij ziet gaan en het maar de vraag is wat de leasemaatschappij daarvan verdisconteert. Goed begrepen?

Ik neem je advies ter harte en betrek mijn accountant hier in voor advies.


Je begrijpt het goed.

Als je alles tegen 42% kunt aftrekken, dan rest van de aanschaf netto een slordige € 15.000. De afschrijving moet wel bijzonder rap gaan, wil je daar over vier jaar niet ruim boven blijven. Je moet je financiële risico's goed inschatten en zelf beoordelen of je ze nemen kunt. Ook dat is ondernemen. In elk geval kun je een Ampera of Volt veel voordeliger afschrijven dan een Astra, ook als dat een 14%-auto is. Een rekensommetje van de accountant doet wonderen.

Groet, Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Vorige

Keer terug naar Financiële zaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron