Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Bericht door Ivo »

Verbruikcijfers met grotendeels snelweg tegen 100-110 km/u, beetje file en wat km's lokale wegen;

Afbeelding
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Bericht door Ivo »

Eerste snellaad ervaring bij FastNed

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Bericht door Ivo »

Afbeelding

Met "maar" 24 kW laden? Misschien omdat de accu al (nog) over de 75% was ...
Afbeelding
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Bericht door Ivo »

Daarna;

Afbeelding

Afbeelding
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gebruikersavatar
Ivo
Beheerder
Berichten: 2700
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 22:27
km-stand: 171000
Lifetime: 41
Auto: anders
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Bericht door Ivo »

Kortom; "Medium" laden is 15-24 kW. Morgen eens proberen met een legere accu. Die 50 kW wil ik wel halen.

Volgens de app 10,22 kWh geladen in 27 minuten (ca 10 minuten boven 20kW) tegen € 6,03 totaal. € 0,59 per kWh volgens de rekening. Geen starttarief?
Toch beter dan 1 fase AC :mrgreen:

Afgebroken en de reis vervolgt. Afkoppelen lukte (weer) niet, en geen STOP knop meer in het scherm (want gestopt via de App). Ik had bijna Opel gebeld, maar toen maar eens LANG op de onderste sleutel knop (kruisje met stekker) gedrukt.... KLIK, dat was hem!
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km
Gebruikersavatar
japio
Harde kern
Berichten: 3504
Lid geworden op: do 06 dec 2012, 23:50
km-stand: 125250
Lifetime: 23
Auto: Ampera
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Bericht door japio »

Je hebt in het afgelopen weekend nog niet veel kilometers gereden Ivo, vandaag wel regen en tegenwind meegekregen?
Het verbruik klinkt standaard, vergelijkbaar met de oude Ampera, maar het ontwerp is dan ook behoorlijk traditioneel dus hier zal de I3 wel koning zijn.
Fastned is maar een dure hobby en met 60kWh aan boord hoef je deze snelladers niet vaak aan te doen.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Bericht door NeufegliseThierry »

Ivo schreef:Kortom; "Medium" laden is 15-24 kW. Morgen eens proberen met een legere accu. Die 50 kW wil ik wel halen.
Die 50 ga je zoals ik eerder aangaf echt niet halen, hooguit vanaf bijna leeg een paar minuten maar gemiddeld over de tankbeurt (van zeg 10% naar 80%) kom je er niet in de buurt.

Het verbruik van 18,6 kWh per 100 km, is dat zonder storminvloeden? Dan valt het namelijk wel heel erg tegen aangezien er ook file en secundaire wegen bij zaten zoals je aangaf.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
NeufegliseThierry
Harde kern
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 22:01
km-stand: 195
Lifetime: 0
Auto: Ampera-e
Locatie: Zoetermeer

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Bericht door NeufegliseThierry »

japio schreef:Fastned is maar een dure hobby en met 60kWh aan boord hoef je deze snelladers niet vaak aan te doen.
Waar baseer je dat ("dure hobby") op? Ja, snelladen is duurder dan langzaamladen (alhoewel je rare tarieven tegenkomt soms...) maar dan nog voordeliger dan benzine/diesel rijden.

Ik kom al snel op de 150 KW per maand bij Fastned, inclusief het maandbedrag kom ik dan uit op 39 cent per KW (laadverliezen overigens verwaarloosbaar) en met 1 KW per 6 km (mijn moyene) komt dat neer op 6,5 cent de KM. Met mijn DS5 diesel kon ik met vergelijkbaar rijgedrag 1 op 19 rijden, met een dieselprijs van 1,27 kom je dan uit op 6,7 cent per km (voor alle km's).

De gemiddelde prijs per KM komt natuurlijk veel lager uit omdat veel van ons (zo ook ik) de auto thuis kunnen opladen.

Relatief bezien is Fastned dus niet duur, temeer omdat andere aanbieders voor de veelrijders onder ons veel duurder uit zijn. Ook zul je zoals je terecht aangeeft met een 60 KW accu niet zo vaak meer bij Fastned stilstaan en dan neem je die paar relatief dure KW's voor lief en ga je voor het gemak.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Gebruikersavatar
HaKa
Vaste klant
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 23:23
km-stand: 85000
Lifetime: 18
Auto: Ampera-e
Locatie: Bennekom

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Bericht door HaKa »

NeufegliseThierry schreef: Het verbruik van 18,6 kWh per 100 km, is dat zonder storminvloeden? Dan valt het namelijk wel heel erg tegen aangezien er ook file en secundaire wegen bij zaten zoals je aangaf.
Inderdaad, op dit moment voor zo'n rit met de Ampera toch met gemak 16,5/100.
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km
Gebruikersavatar
Alex
Sponsor
Berichten: 3333
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 09:28
km-stand: 230000
Lifetime: 21
Auto: Volt
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Bericht door Alex »

18,6 kWh/100km :wtf: Met een Leaf is dat tussen de 13 en 16 en dat is op dit moment een van de minst zuinige EV's.

Als je Fastned vaker gebruikt, kun je kiezen voor een voordeliger tarief met een vast maandbedrag. Bekijk de TCO en snelladen valt sowieso mee.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne
Plaats reactie