vr 03 jan 2014, 15:59
Aldebaran schreef:Slotconclusie:
Wegrijden op de accu (met of zonder voor verwarmen) bij een koude omgevingstemperatuur kost je veel accukilometers!
Ik had dit gevoel al en heb daarom bewust een paar dagen getest. In de eerste periode ben ik direct op de accu gaan rijden (met voorverwarmen). Je ziet direct de eerste kilometers dat de accuteller naar beneden zakt. Op een afstand van 2 kilometer ben ik al 7 Km kwijt.
De accutemperatuur is erg belangrijk. Wanneer je op de accu wegrijdt, zal de accu ook de verwarming van het accupack voor zijn rekening nemen alsmede de interieurverwarming (tenzij je in de kou gaat zitten ).
Methode om de accukilometers te behouden:
- accu pas laden voor vertrek (middelste optie)
- voorverwarmen voor vertrek (hiermee breng je het accupack al deels op temperatuur)
- Op de accu het woonerf (in mijn situatie) afrijden (100 meter)
- Motor gebruiken en de hiermee het interieur, accupack verwarmen
- Na pakweg 8 Km overschakelen op accu
- Accu zoveel mogelijk gebruiken binnen de bebouwde kom. Ik rij binnen de bebouwde kom meer kilometers dan de aangegeven accukilometers. Soms rij ik wel 3 kilometer terwijl de teller niet zakt.
- Trek rustig op. Trap het pedaal niet vol in.
- Anticipeer zoveel mogelijk op situaties waarbij je de auto kunt laten rollen. Vanuit stilstand optrekken is 'killing'.
Tot slot durf ik te stellen dat ik ook 73 of 74 kilometer had kunnen halen. De laatste kilometers heb ik 'getrapt' en de accu leeg gereden omdat ik thuis was. Ik kijk al uit naar lente en zomer
General motors zou een stand in moeten bouwen waarbij je super ECO rijdt (gebaseerd op buitentemperatuur en rijstijl).
Nu moet je zelf alle parameters die van invloed zijn managen.
za 16 aug 2014, 14:47
Poul schreef:Bijgewerkt per 8 september 2019