Het is nu do 18 apr 2024, 23:25


Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

arneb

Vaste klant

  • Berichten: 212
  • Geregistreerd: vr 07 dec 2012, 12:51
  • km-stand: 95000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Berichtwo 02 maart 2016, 18:47

volt-NL schreef:Stel dat de accu vol is van de Bolt, waarschijnlijk 60 kWh, waarmee je dan 320 km mee zou moeten halen. Eindhoven naar Groningen is 250 km. Aangekomen in Groningen is de accu voor 60% gebruikt en heb nog (320 - 250 =) 70 km range over (22%). Voor de terug weg weer 33 kWh bij, dus minimaal 3 uur laden aan een gewone publieke 11 kW laadpaal.


Als je inderdaad dat soort afstanden gaat rijden EN aan die kant niet kunt laden, dan tikt het wel aan natuurlijk. Als je uitgaat van 33 kWh, dan zul je op de terugweg een stop moeten maken van 40 minuten bij n FastNed. Helaas is dat nu nog maar max 50 kW op CCS, maar de techniek kan 100kW aan. Dan zou de stop nog maar 20 minuten zijn. Maar zelf met 40 minuten bij een tankstation: op 500km is het niet onwaarschijnlijk dat je sowieso een tank/plas/eet/drink stop nodig zou hebben met n ICE. Dus die paar minuten in de baas z'n tijd zijn niet zo'n ramp. Bovendien kun je natuurlijk ook gewoon mails of ander werk doen terwijl je laadt.

volt-NL schreef:Trouwens, het is ook nog maar de vraag hoe snel de Bolt kan laden aan een gewone laadpaal. De Volt haalt maar 3.3 kW, gaat Opel bij de Bolt 11 kW ondersteunen?


Afgaande op deze info wel: https://ev-database.nl/auto/1051/Opel-Ampera-e
Staat bij dat het een verwachting is, maar ik ben het daar wel mee eens. Er moet sowieso type 2/CCS op in EU. En als je dan toch type 2 hebt is 3-fase laden een absolute must. De Bolt zal het niet hebben, want in de VS is er geen 3-fase systeem. De Ampera-e moet het haast wel hebben, anders is de auto in feite kansloos.

Overigens vind ik de schatting van 320km wel een beetje laag. Met een beetje moeite moet er toch meer uit geperst kunnen worden. Aan de andere kant: kou, nattigheid en alleen maar snelweg tikken wel hard aan natuurlijk...

volt-NL schreef:De meeste zakelijke rijders die ik ken rijden duidelijk meer dan 80 km per rit. Zijn er ergens officiële statistieken die laten zien hoeveel er gemiddeld zakelijk gereden wordt


Heb het nu even niet paraat, maar hier wordt met enige regelmaat onderzoek naar gedaan. Volgens mij had TNO onlangs wat cijfers. Exacte getallen weet ik niet, maar het overgrote deel van de Nederlanders rijdt woon-werk en de gemiddelde ritafstand is schrikbarend laag. Eindhoven-Groningen v.v. en een ritje naar Frankfurt is in ieder geval absoluut niet de norm.


Offline

arneb

Vaste klant

  • Berichten: 212
  • Geregistreerd: vr 07 dec 2012, 12:51
  • km-stand: 95000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Berichtvr 04 maart 2016, 18:59

Overigens opvallend dat Opel ervoor kiest om de Ampera-e zo snel te maken. Zat te spelen met die EV Cheatsheets https://ev-database.nl/cheatsheet/acceleratie-elektrische-auto en het viel me op dat de Ampera-e de snelst accelererende EV zal zijn na de Tesla's. Ik kom in n persbericht van GM zelfs 'sub 7 seconds' tegen...

Het enige blijft: als de Tesla Model 3 een vergelijkbaar bereik heeft en dezelfde/betere prestaties EN kan superchargen voor dezelfde prijs. Wat blijft er dan nog voor koopargument voor de Ampera-e over?


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Berichtza 05 maart 2016, 13:23

arneb schreef:Wat blijft er dan nog voor koopargument voor de Ampera-e over?


Is er ooit een argument geweest dan? :lol:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Berichtzo 06 maart 2016, 10:00

arneb schreef:Overigens opvallend dat Opel ervoor kiest om de Ampera-e zo snel te maken. Zat te spelen met die EV Cheatsheets https://ev-database.nl/cheatsheet/acceleratie-elektrische-auto en het viel me op dat de Ampera-e de snelst accelererende EV zal zijn na de Tesla's. Ik kom in n persbericht van GM zelfs 'sub 7 seconds' tegen...

Het enige blijft: als de Tesla Model 3 een vergelijkbaar bereik heeft en dezelfde/betere prestaties EN kan superchargen voor dezelfde prijs. Wat blijft er dan nog voor koopargument voor de Ampera-e over?

Gaat mij nog niet eens om de prestaties, maar meer de opties....
Overigens is het superchargen nooit "gratis" geweest, was eerst een optie van €2500. Nu zit het gewoon bij de prijs inbegrepen.
Ik zou er ook geen moeite mee hebben als je er voor moest gaan betalen, maar dan moet het wel een redelijke prijs zijn, €0,25 per kWh bijvoorbeeld.
Vermoed dat dat ook wel gaat gebeuren, anders wordt het wel erg druk bij de superchargers vrees ik.....


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Berichtzo 06 maart 2016, 10:29

arneb schreef: Ik kom in n persbericht van GM zelfs 'sub 7 seconds' tegen...

Het enige blijft: als de Tesla Model 3 een vergelijkbaar bereik heeft en dezelfde/betere prestaties EN kan superchargen voor dezelfde prijs. Wat blijft er dan nog voor koopargument voor de Ampera-e over?


Men gaat net als bij de S verschillende opties aanbieden qua prestaties. Dus nog even afwachten of we echt kunnen stellen dat de Model III een goede prijs/prestatie aanbiedt.

We focussen nu (ik ook hoor) vaak op de Model III terwijl ook andere fabrikanten tegen 2017/8 nieuwe modellen op de markt zetten waarbij ook sprake is van veel lagere accuprijzen en dus tegen concurrerende prijzen aangeboden kunnen worden. Als een Mercedes Benz B-klasse nu elektrisch aangeboden kan worden voor rond de 40.000 kan dat over een jaar of 3 zomaar rond de 30.000 zijn (nu zitten er er nog kosten in voor dure accu's en ontwikkelingskosten alsmede de kosten om een aandrijflijn in een auto te stoppen die daar niet standaard voor ontwikkeld is).

Als je van ZE rijden houdt komt er veel moois aan de komende pakweg 3 jaar :-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

ereader

Bekende

  • Berichten: 63
  • Geregistreerd: wo 10 feb 2016, 14:36
  • Woonplaats: Schoonoord
  • km-stand: 196000
  • Lifetime: 18
  • Auto: anders

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Berichtdi 30 aug 2016, 11:36

En toch, als je dan bedenkt dat het ontwerp al zo oud is (vanaf 2009/2010) en ondanks de soms stevige commentaren op de Volt/Ampera in dit forum, de auto er in dit overzicht helemaal niet zo slecht uit ziet.
Ja er zijn auto's sneller, of meer capaciteit, of minder verbruik etc. Maar overall vind ik de auto nog steeds één van de beste plug-in e.v.'s... :thumbup:
Niet meer de Ampera mei 2012, White Diamond Tri-Coat, Leather jet black/red, Bose sound system.
Inmiddels hebben we onze Hyundai Ioniq electric Comfort, Fiery red met Infinity Sound system


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Berichtdi 30 aug 2016, 13:12

ereader schreef:Maar overall vind ik de auto nog steeds één van de beste plug-in e.v.'s... :thumbup:


Ik deel je mening wat betreft het aantal km's die je elektrisch kunt rijden.

Kwalitatief is de Ampera/Volt natuurlijk ruk (excusez le mot), er komt geen andere plug-in of 100% EV voertuig in de buurt van de beroerde bouwkwaliteit van de Ampera/Volt.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Berichtdi 30 aug 2016, 13:30

Wordt allemaal een beetje OFF TOPIC
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Berichtdi 30 aug 2016, 17:06

Dan terug on-topic: hopen dat de Ampera-e een stuk beter in elkaar geschroefd zit ;-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt

Berichtma 26 sep 2016, 21:54

Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten