Re: Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt
Geplaatst: wo 02 maart 2016, 18:47
volt-NL schreef:Stel dat de accu vol is van de Bolt, waarschijnlijk 60 kWh, waarmee je dan 320 km mee zou moeten halen. Eindhoven naar Groningen is 250 km. Aangekomen in Groningen is de accu voor 60% gebruikt en heb nog (320 - 250 =) 70 km range over (22%). Voor de terug weg weer 33 kWh bij, dus minimaal 3 uur laden aan een gewone publieke 11 kW laadpaal.
Als je inderdaad dat soort afstanden gaat rijden EN aan die kant niet kunt laden, dan tikt het wel aan natuurlijk. Als je uitgaat van 33 kWh, dan zul je op de terugweg een stop moeten maken van 40 minuten bij n FastNed. Helaas is dat nu nog maar max 50 kW op CCS, maar de techniek kan 100kW aan. Dan zou de stop nog maar 20 minuten zijn. Maar zelf met 40 minuten bij een tankstation: op 500km is het niet onwaarschijnlijk dat je sowieso een tank/plas/eet/drink stop nodig zou hebben met n ICE. Dus die paar minuten in de baas z'n tijd zijn niet zo'n ramp. Bovendien kun je natuurlijk ook gewoon mails of ander werk doen terwijl je laadt.
volt-NL schreef:Trouwens, het is ook nog maar de vraag hoe snel de Bolt kan laden aan een gewone laadpaal. De Volt haalt maar 3.3 kW, gaat Opel bij de Bolt 11 kW ondersteunen?
Afgaande op deze info wel: https://ev-database.nl/auto/1051/Opel-Ampera-e
Staat bij dat het een verwachting is, maar ik ben het daar wel mee eens. Er moet sowieso type 2/CCS op in EU. En als je dan toch type 2 hebt is 3-fase laden een absolute must. De Bolt zal het niet hebben, want in de VS is er geen 3-fase systeem. De Ampera-e moet het haast wel hebben, anders is de auto in feite kansloos.
Overigens vind ik de schatting van 320km wel een beetje laag. Met een beetje moeite moet er toch meer uit geperst kunnen worden. Aan de andere kant: kou, nattigheid en alleen maar snelweg tikken wel hard aan natuurlijk...
volt-NL schreef:De meeste zakelijke rijders die ik ken rijden duidelijk meer dan 80 km per rit. Zijn er ergens officiële statistieken die laten zien hoeveel er gemiddeld zakelijk gereden wordt
Heb het nu even niet paraat, maar hier wordt met enige regelmaat onderzoek naar gedaan. Volgens mij had TNO onlangs wat cijfers. Exacte getallen weet ik niet, maar het overgrote deel van de Nederlanders rijdt woon-werk en de gemiddelde ritafstand is schrikbarend laag. Eindhoven-Groningen v.v. en een ritje naar Frankfurt is in ieder geval absoluut niet de norm.