Het is nu vr 29 maart 2024, 07:55


Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

edrelais

Newbie

  • Berichten: 13
  • Geregistreerd: di 08 aug 2017, 16:08
  • km-stand: 250
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtzo 20 jan 2019, 13:54

Ferry34 schreef:Ikzelf druk alleen op de P en verder niks.
Wanneer ik ff n benzinestation binnen loop voor cappuccino en toilet, zet ik m ook nooit uit.
Gewoon deuren op slot.
Met t knopje op de portierhendel gaat die gewoon open.


Passieve portiervergrendeling
..tekst..


Claxon

..tekst..


Bedankt voor je antwoord, maar v.w.b. de passieve portiervergrendeling, wat is het verschil tussen - alleen bestuurdersportier - en alle portieren. Wel meer dingen welke er op ondubbelzinnige wijzen staan :)

Straks weer eens spelen met de instellingen.


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtma 04 feb 2019, 18:15

Afgelopen week over de 70.000 km gegaan en dat in 1 jaar.
Verbruik over laatste 30.000 km was 15,3


Offline

pollekes

Newbie

  • Berichten: 19
  • Geregistreerd: vr 13 jul 2018, 11:53
  • km-stand: 16250
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdi 05 feb 2019, 09:28

Hier 16250 km met een gemiddeld verbruik van 21.4 kWh/100km

Beetje teleurstellend.
Verbruikskosten zitten op 4,9 cent/km, met alleen thuis laden.
Als ik regelmatig zou snelladen bij FastNed kom ik op hogere verbruikskosten dan bij mijn vorige auto, een Volvo V40 D4. (5,9 cent/km)

Rijgedrag heb ik licht aangepast door op de snelweg 126 km/h op de teller te rijden (zowel op de 120km als op de 130km stukken), terwijl ik bij de Volvo 130 en 140 op de teller reed.
Binnentemperatuur heb ik altjd op 22 graden staan en verwarm wel voor, aan de stekker.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdi 05 feb 2019, 18:15

pollekes schreef:[...] Rijgedrag heb ik licht aangepast door op de snelweg 126 km/h op de teller te rijden (zowel op de 120km als op de 130km stukken), terwijl ik bij de Volvo 130 en 140 op de teller reed.
Binnentemperatuur heb ik altjd op 22 graden staan en verwarm wel voor, aan de stekker.


Probeer het eens een tijdje met 95km/h max. (op de snelweg achter een vrachtwagen aan) en de binnentemperatuur op 18 graden...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

Frankie Shankie

Newbie

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: vr 26 jan 2018, 22:16
  • km-stand: 120
  • Lifetime: 15
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdi 05 feb 2019, 22:33

15,1 over 33dkm. Ruim 100kmh op de snel- en autowegen. overige wegen 10 boven max. Boven de 100 kmh neemt verbruik exponentieel toe is mijn ervaring.
Voorverwarmen cq koelen zoveel mogelijk aan de stekker.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 06 feb 2019, 09:47

sbogovac schreef:Probeer het eens een tijdje met 95km/h max. (op de snelweg achter een vrachtwagen aan) en de binnentemperatuur op 18 graden...


Waarom zou Pollekes dat moeten proberen? Hij klaagt niet over het verbruik en als je je goed beseft wat de relatie is tussen snelheid en actieradius is er toch niks aan de hand?

Overigens vind ik zelf -dat is dus erg persoonlijk- achter een vrachtwagen aanrijden een slecht advies.....tenzij je erbij aangeeft 50 meter afstand te houden. Dan kun je er namelijk nog voldoende omheen kijken. Er vlak achter gaan hangen om extra energie te besparen is natuurlijk niet echt verstandig vanuit veiligheidsoogpunt (je koopt zo weinig voor een laag verbruik wanneer je auto aan de voorkant in elkaar zit ;-) )
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 06 feb 2019, 10:56

NeufegliseThierry schreef:
sbogovac schreef:Probeer het eens een tijdje met 95km/h max. (op de snelweg achter een vrachtwagen aan) en de binnentemperatuur op 18 graden...


Waarom zou Pollekes dat moeten proberen? Hij klaagt niet over het verbruik en als je je goed beseft wat de relatie is tussen snelheid en actieradius is er toch niks aan de hand?[...]


Volgens mij "klaagt" hij wel...

pollekes schreef:Hier 16250 km met een gemiddeld verbruik van 21.4 kWh/100km

Beetje teleurstellend.
Verbruikskosten zitten op 4,9 cent/km, met alleen thuis laden.
Als ik regelmatig zou snelladen bij FastNed kom ik op hogere verbruikskosten dan bij mijn vorige auto, een Volvo V40 D4. (5,9 cent/km) [...]


Met mijn bovenstaande advies kunnen die verbruikskosten verder omlaag gebracht worden...

Ik zou zelfs nog willen toevoegen om de climaatbeheersing op [MIN] te zetten (i.p.v. [ECO] of zelfs [MAX]...)

PS ik vraag me trouwens wel af of bij die vergelijking (Opel Ampera - Volvo V40 D4) ook rekening is gehouden met de wegenbelasting...?
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

pollekes

Newbie

  • Berichten: 19
  • Geregistreerd: vr 13 jul 2018, 11:53
  • km-stand: 16250
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtza 09 feb 2019, 00:44

Het gaat me niet direct om de kosten, want die worden door mijn werkgever vergoed.
Ik constateer alleen, dat als ik de auto gebruik, zoals ik mijn diesel gebruikte en hetzelfde comfort verlang, dat dan de verbruikskosten niet veel lager zijn dan van mijn V40 (190 pk) diesel.

In mijn geval betreft het een leaseauto, dus neem ik de kleine onvolkomenheden, het goedkope platic en de beperkte actieradius voor lief, omdat dit gecompenseerd wordt door de lage bijtelling.
Als ik de auto echter zelf moest bekostigen, dan zou ik het nooit gedaan hebben, want voor 10.000 Euro minder koop je een veel betere diesel auto. Als je die 10.000 Euro verschil stopt in de wegenbelasting en de iets hogere gebruikskosten dan is de Ampera-e in vergelijking helemaal niet zo'n slimme koop.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtza 09 feb 2019, 10:19

pollekes schreef:(...) Als je die 10.000 Euro verschil stopt in de wegenbelasting en de iets hogere gebruikskosten dan is de Ampera-e in vergelijking helemaal niet zo'n slimme koop.

Kopen is überhaupt niet zo slim, eigendom eindigt op ...... :lol: Diesels hebben een onzekere restwaarde, wie weet kom je er over vijf jaar lastig van af. :eh: ANWB berekent km-kosten voor een EV nog iets hoger dan voor een brandstofauto, omslagpunt ligt ongeveer op 20.000 km. Maar er zijn nog andere redenen om de overstap naar een EV te doen of te laten. :idea:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtza 09 feb 2019, 12:45

Alex schreef:[...] er zijn nog andere redenen om de overstap naar een EV te doen of te laten. :idea:


Klopt! Maar als je de kosten laag wilt houden is een navenante rijstijl (en bijbehorende instellingen) noodzakelijk...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron