Het is nu vr 29 maart 2024, 13:53


Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 08 jun 2017, 09:02

Ivo schreef:Kortom; die 400 km is haalbaar voor de liefhebbers. En de door mij gewenste 360 km dus ook absoluut.

En dan heeft Open niet in de gaten dat ze met 520km absolute onzin verkopen? Je kweekt op deze wijze hoofdzakelijk ontevreden klanten. :wtf:
Ivo schreef:Gelukkig kan ik hier laden en FastNed is een prima noodplan.

Snelladen is veel meer dan een noodplan, zodra je eraan gewend bent. Ik ken BMW i3-rijders die 60.000 km/jaar rijden en die nu bij thuiskomst al hun werk afhebben, omdat ze even hebben gezeten bij een snellader. Kan je mooi even je mail wegwerken en zo. Dan kies je voor een gunstig prijsplan bij Fastned en komen snellaad-kosten in een heel ander perspectief.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 08 jun 2017, 10:37

Zerauto was ook al tot de conclusie gekomen dat de 60kWh na 312 tot 377km op is, dit alles zegt denk ik meer over NEDC dan over deze Ampera-E.
Ik vind het typerend dat de afwerking als minder werd beoordeeld en dat jij (@Ivo) dit niet zo ervaart.

http://zerauto.nl/opel-ampera-e-autotest/
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 08 jun 2017, 11:29

japio schreef:Dat is een nette 0,11 gevalletje bipolaire stoornis?


0,11?

En de omstandigheden waren (veel?) gunstiger vanmorgen. En ik kon me beter bedwingen om op de dagelijkse route niet boven de 120 km/u te komen.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 08 jun 2017, 11:34

japio schreef:Ik vind het typerend dat de afwerking als minder werd beoordeeld en dat jij (@Ivo) dit niet zo ervaart.



Ik bedoel daarmee de afwerking in vergelijking met de huidige Ampera. :!:
Er zijn andere auto's van 44k leverbaar die ongetwijfeld een hogere standaard hebben. Vandaar ook mijn opmerking over een Amerikaans product.
Maar als ik in een ziekenhuis wachtkamer wil rijden, koop ik wel een Audi :roll:

Eerlijk gezegd stoorde me het design (met name materiaalkeuze middenconsole en hoeveelheid onzin knoppen) en afwerking van het interieur van mijn huidige Ampera 5 jaar geleden meer dan nu. Alles werkt nu nog, geen krakende of rammelende onderdelen. Na enkele Alfa's is mijn trehsold wellicht beïnvloed :lol:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 08 jun 2017, 11:38

Alex schreef:Snelladen is veel meer dan een noodplan, zodra je eraan gewend bent. Ik ken BMW i3-rijders die 60.000 km/jaar rijden en die nu bij thuiskomst al hun werk afhebben, omdat ze even hebben gezeten bij een snellader. Kan je mooi even je mail wegwerken en zo. Dan kies je voor een gunstig prijsplan bij Fastned en komen snellaad-kosten in een heel ander perspectief.


Point taken. Dat werk doe ik nu na thuiskomst en kan natuurlijk ook bij FastNed. Blijft (in mijn geval) de spits filedruk wel van invloed op de keuze van mijn reistijden. FastNed zit (nog) minstens 1 knooppunt van mijn huis.
In geval van lange rit woon/werk is het voor mij prima te doen om gedurende de werkdag + in de nacht te laden. Bij langere ritten tussendoor is snel laden een prima optie.
Verder heb ik de luxe van een eigen laadpunt op de oprit (nog niet geschikt voor de Ampera-e), dat kan voor veel mensen anders zijn. Dan komt het i3 scenario wat je omschrijft nog sneller dichterbij.

Ik ben positief over de combinatie van deze mogelijkheden, al zou 3 fase AC een goede aanvulling zijn.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

boeuf

Harde kern

  • Berichten: 516
  • Geregistreerd: di 15 mei 2012, 17:04
  • Woonplaats: Leiden
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 08 jun 2017, 19:42

Ivo schreef:Ik ben positief over de combinatie van deze mogelijkheden, al zou 3 fase AC een goede aanvulling zijn.

Maar goed, laden aan 32A op publieke laadpaal zit er dus niet in? Zinnige AC lader (>3.7kW) dus niet aan boord op de Ampera-e? Trade-off voor de standaard snellader tov. de Amerikaanse Bolt misschien?

Verder vind ik het ontbreken van een specifieke app zeer teleurstellend. Kijk eens wat MB voor de C350e heeft gemaakt, da's echt mooi. De Ampera-e is qua EV dus nog net zo off-line als een Volt van vijf jaar geleden :thumbdown:
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 08 jun 2017, 20:06

boeuf schreef:
Ivo schreef:Ik ben positief over de combinatie van deze mogelijkheden, al zou 3 fase AC een goede aanvulling zijn.
Maar goed, laden aan 32A op publieke laadpaal zit er dus niet in? Zinnige AC lader (>3.7kW) dus niet aan boord op de Ampera-e? Trade-off voor de standaard snellader tov. de Amerikaanse Bolt misschien?

Verder vind ik het ontbreken van een specifieke app zeer teleurstellend. Kijk eens wat MB voor de C350e heeft gemaakt, da's echt mooi. De Ampera-e is qua EV dus nog net zo off-line als een Volt van vijf jaar geleden :thumbdown:


Het is mij niet gelukt meer dan "3" of "4" kWh in beeld te krijgen bij het AC laden (publiek). 3 verschillende laadpunten geprobeerd. Verder sprak iemand hier al op het forum van slechts 1 fase aden AC. Dus ik denk gewoon dat dat klopt.

De CCS aansluiting is inderdaad specifiek voor de Ampera-e en met DC snelladen zal wellicht het AC laden wat minder aandacht hebben gekregen.

Laadstatus e.d. in de myChevrolet app is er volgens de website in de USA, maar de site van de app zelf bevestigd dat niet.
Op een youtube review zie je het wel https://youtu.be/x5NsM24tCBg?t=3m7s

Ik kan me niet voorstellen dat Opel dat niet gaat doen voor de Ampera-e, maar op dit moment zit het niet in de myOpel app.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 08 jun 2017, 20:11

Alex schreef:
Ivo schreef:Daarna gaat het via OnStar.

Dan heb je dus een werkende internetverbinding nodig? Leuk als je in de parkeergarage op -2 staat. Daarom werken wij bij Buurauto met Blue Tooth Low Energy (BLE) om de auto te openen en te sluiten. Dan heb je niets met internet van doen.


Voor de volledigheid;
ergens op internet schreef:You can configure KeyPass on the My Chevrolet App (which uses Bluetooth low energy beacon (BLE) to communicate with the Bolt) and then if you have My Chevrolet App open and you are in range of the Bolt it will use Bluetooth instead of OnStar to activate Key Fob, Precondition, etc. which is MUCH faster than OnStar. KeyPass will turn on entry lighting as you approach, display a welcome screen for your phone name as you enter the car.


Ik heb die toenadering via bluetooth uitgezet (want auto staat vlak naast het huis); Alex, BLE zou ook moeten werken. :idea:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 08 jun 2017, 20:18

Foto na de rit van vanmorgen
Afbeelding

Dat werd nog beter, gecombineerd met de terugweg, ondanks de 25 graden buitentemp. Niet gelet op mijn snelheid, gewoon doorgereden waar het kon. Wel wat stukken met verkeersdrukte, dus het gem. verbruik vandaag ging omlaag 8-)
Afbeelding
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 08 jun 2017, 20:22

Andere verbruiksinfo geeft interessante inzichten. Omdat ik niet telkens volledig laad, zie je een mooie overall sinds dinsdagavond. 5,9 km met 1 kWh over (bijna) 600 km waarvan 550+ snelweg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten