pbijlsma schreef:Uiteraard had ik mindere prestaties in de winter verwacht, maar ik vind de impact van het koude weer enorm groot en verdenk de fabrikant er van geen werk gemaakt te hebben om ook maar een beetje efficiënt te verwarmen. Ik vind dit wel degelijk verwijtbaar gezien de verkoopclaims over de actieradius!
Volgens mij weet iedereen inmiddels dat normgetallen in de praktijk niet gehaald worden. En als je je een beetje verdiept in elektrische auto's dan weet je dat dit voor ZE voertuigen in de winter, buiten de stad in extremis geldt. Daar waar warmte bij een benzinemotor een 'gratis' restproduct is kost dat gewoon actieradius bij een ZE voertuig. Daarbij wordt die boven de 70 in een rap tempo minder efficiënt, denk ook aan de oude energie = massa maal snelheid in het kwadraat regel. Ik lees verder nu ook dat je op winterbanden rijdt, dat scheelt ook nog eens aanzienlijk.
Vervelend voor je dat het tegenvalt. Tip voor de volgende keer: niet alleen tests bekijken maar op internet speuren naar praktijkervaringen. Nee, die waren er niet voor de Ampera-E toen jij 'm bestelde maar wel al van andere ZE voertuigen. En dan zie je ongeacht het merk hetzelfde beeld: kou, hogere gemiddelde snelheden en winterbanden zijn funest voor de actieradius van een ZE voertuig (meer dan bij ICE voertuigen).
On the bright side: je gaat het betere weer tegemoet dus het zal niet lang meer duren voor je boven de 300 en zelfs 350 gaat komen