Het is nu vr 19 apr 2024, 22:23


Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 24 jan 2018, 18:19

Anko schreef:Maar natuurlijk ben ik wel benieuwd wat ik onder gunstiger omstandigheden kan verwachten....
Inmiddels weer thuis. De terugweg was binnendoor. Minder snel gereden dus, maar wel met flinke wind, overwegend tegen. Zeer tevreden over het resultaat:


13.2 kWh verbruikt over 86,1 km, inclusief 10 minuten voorverwarmen op 24 gr C. Komt neer op 6.5 km / kW.

De DIC had ik na het voorverwarmen gereset en die eindigde op 15,0 kWh / 100 km, oftewel 6,67 km / kW.

Resterende range was 215 km. Samen met de al afgelegde 86,1 km geeft dat 301 km totale range, op basis van 87% SOC (afdaalreserve) of 345 km op basis van een helemaal volle accu. Ik ga er daarbij gemakshalve van uit dat die 13% afdaalreserve berekend is op basis van het bruikbare deel van de accu capaciteit. Anders kom je nog iets hoger uit.

Wel vreemd: na een half uur thuis is er al 2,5 kWh richting mijn auto gegaan, maar het bereik is slechts met 2 km toegenomen. Zal misschien wat naijlen of zo.


Offline

sarion

Bekende

  • Berichten: 64
  • Geregistreerd: vr 24 nov 2017, 11:52
  • km-stand: 10000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 24 jan 2018, 18:37

Dat klinkt goed!

Ik heb maandag een reisje van 220 km retour gepland, dan 6-8 uur laden, en dan nog een enkele reis van 265 km. Veel snelweg. Wordt spannend! :-)


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 24 jan 2018, 21:40

Anko schreef:13.2 kWh verbruikt ...
Aldus de auto. Mijn laadpaal ziet het toch een klein beetje anders:


Afbeelding

Conclusie: 14.87 / 13.2 = 1.13, dus 13% laad verliezen? Zou zomaar kunnen.

Wel lekker rap weer aangevuld. De Outlander had 3.5 uur nodig voor hetzelfde woon werk verkeer. Maar die had dan 'op de zaak' ook al 3.5 uur aan de lader gestaan.


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 24 jan 2018, 22:54

Vandaag bij start een actieradius van 311 km.
Gaat de goede kant op!
Hele dag gewerkt, gereden en nog 126 km over.

En hij is echt heel snel zeg


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtvr 26 jan 2018, 01:43

Voor mij als taxichauffeur is er maar 1 echt geweldige navigatie en dat is TomTom Go Mobile op je smartphone.
- 4 kaartupdates per jaar
- wereld dekking
- alle files real time. Ik sta nooit in een file.
- alle flitsers, ook mobiele
- adressen inspreken
- €20 per jaar!

Ik zat eerst te prutsen met een goede plek, omdat m'n hang-up niet in de ventilatie blijft zitten.
Heb nu n prachtige plek, zo'n raam plopper in het linker zijruitje voor.
Komt m'n telefoon mooi buiten de voorruit, maar toch mooi in het zichtveld.

Vandaag alweer een nieuw record...bij het starten had ik een actieradius van 326 km !


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtvr 26 jan 2018, 07:20

Ferry34 schreef:Voor mij als taxichauffeur is er maar 1 echt geweldige navigatie en dat is TomTom Go Mobile op je smartphone.
- 4 kaartupdates per jaar
- wereld dekking
- alle files real time. Ik sta nooit in een file.
- alle flitsers, ook mobiele
- adressen inspreken
- €20 per jaar!
Klinkt prima. Maar hoe is dat meer geschikt dan het gratis Waze, dat je ook nog eens op het grote middenscherm kunt laten zien?

PS: Raam bij A-stijl heb ik ook. Brodit houder, neem ik aan?


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtvr 26 jan 2018, 13:25

Gratis is prima voor als je soms wilt navigeren.
Ik gebruik m 8 uur per dag, routes zijn perfect (m'n ervaringen met andere merken waren routes vaak niet handig), ik heb vaak combinaties van adressen.

Zodra er n file is op m'n route krijg ik meteen te zien waar die staat en hoeveel vertraging dat geeft.
Zodra er een snellere weg is geeft hij dat aan. Hij laat in n andere kleur dan de huidige route zien hoe hij wil rijden, hoeveel sneller dat is en hoeveel km dat om is.
Hij moet m'n toestemming vragen hoewel hij t ook automatisch kan doen.

De file aanduiding klopt op de meter en seconde.
Alle mobiele en vaste flitsers worden weergegeven, maar hij mag alleen piepen als ik dan ook daadwerkelijk te hard rijd.
Ik hou me bijna altijd aan de snelheid, dus ik wil niet dat hij steeds piept.

Op het zijruitje zit m'n navigatie toch t meest prettige.
Ik had eerst n korte houder/raamplopper die precies in de bekerhouder past bij de schakelpook, maar dan moet je met je ogen naar beneden en ook dichtbij focussen.
Omdat ik passagiers in m'n taxi heb, staat t geluid altijd uit.

Afbeelding
Afbeelding
upload pictures

Houder is 3 euro van de Action.
M'n telefoon kan rustig 9 uur TomTom draaien, dus zelden op te laden in de auto, al heb ik lader kabeltje wel bij me.

Ha, de DAB+ doet t gewoon en is n enorm verschil in geluidskwaliteit ivm de FM.
Wauw, top zeg!


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtvr 26 jan 2018, 15:48

Maar ik durf te wedden dat de TomTom mevrouw het woord "trajectcontrole" niet net zo schattig uitspreekt als de Waze mevrouw (en voor de kenners: dan bedoel ik natuurlijk niet wanneer je een traject controle nadert, waar wanneer je hem echt in rijdt) :lol:


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtvr 26 jan 2018, 16:30

Ik geloof je meteen :)

Bij een trajectcontrole wordt dat ook aangegeven en verschijnt onmiddellijk je gemiddelde snelheid op dat stuk met daarbij de snelheid die je daar mag rijden :)

Voor de motorrijders onder ons zoals ik:
TomTom Go Mobile heeft ook de optie "kronkelroute" waarbij een toeristische route wordt genomen.

Ook kan hij motorroutes aan in gpx format, waarbij deze wordt omgezet in een track met softe viapunten.
Dus verkeerd gezette viapunten worden overgeslagen wanneer je er eentje mist.

Jeetje, ben blij met m'n DAB ontvangst :)


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtza 27 jan 2018, 09:51

Heel herkenbaar, TomTom is gewoon de beste navi. Ik heb de mijne voor 3 jaar gratis tot 2019 als update van de vorige app. 20 € per jaar is ook geen geld natuurlijk. Destijds zelfs een van de redenen om de fabrieks navi in mijn Outlander vaarwel te zeggen. Ik heb hem (in de Outlander) met een Brodit houder vast verbonden aan een Pioneer met Apple Carply zitten, ik denk vergelijkbaar met wat de meeste fabrikanten tegenwoordig standaard leveren. Eens zien hoe ik dat in de Leaf ga oplossen.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron