Het is nu vr 29 maart 2024, 09:24


Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

HJee

Newbie

  • Berichten: 38
  • Geregistreerd: vr 27 okt 2017, 21:29
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtza 13 jan 2018, 16:58

Cherokee schreef:Vandaag de ampera e meegehad voor een dagje. Ik moet zeggen hij rijdt prima, lekker vlot weg. De actieradius valt mij toch een beetje tegen, max 250 km, ik had 100 km meer verwacht. Twijfel nu tussen een Tesla of de Ampera. De Tesla in 95 euro per maand duurder in de lease (financial lease). Nu weet ik niet welke verder komt, de Tesla of de Ampera. Wel mooi dat de Ampera e in de lease binnen 3 maanden leverbaar is.


Binnen 3 maand? Wie heeft je dat beloofd?


Offline

pbijlsma

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: ma 15 jan 2018, 14:52
  • km-stand: 12000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtma 15 jan 2018, 15:24

Graag jullie feedback, want ik denk dat er wat mis is met mijn Ampera-e, terwijl de dealer niks mis kan vinden. Ik zou graag willen weten wat jullie verbruik is bij welke snelheid/weerscondidites/klimaatinstellingen.

-Ik haal max 275km uit volle accu (geen hellingsreserve). Meer km dan dat heb ik nog nooit gehaald in de 6000KM die ik tot nu toe heb gereden.
Ik rijdt zeer zuinig (tenminste, ik doe er alles aan zuinig te rijden, maar het verbruik blijft hoog)
Meeste ritjes zijn éénderde snelweg en zelfs daar cruise control op 106 km/u (=100kmu volgens GPS), tweederde bebouwde kom en 80kmu. Altijd in stand L (ook D geprobeerd, geen verschil). Rempedaal gebruik ik zelden. Ik begrijp de invloed van opwarmtijd, maar de meeste ritten zijn 30 minuten en 4x per week zelfs 110 minuten

-Gemiddeld verbruik levensduur auto is 24,4kwh/100km
-Afgelopen week 21,9kwh/100km
-December was 26,6kWh/100km!!!

Energieoverzicht: klimaatinstellingen altijd min 5 score, nog nooit anders geweest. Terrein altijd erg negatieve score (min 3). Veel vlakker dan NL wordt het toch niet?

Met heat/airco uit scheelt ongeveer 2kw. Dat is erg veel. Met een AC bouwkacheltje van 2000W van €40 zal ik in een autocabine ongetwijfeld sauna temperaturen halen.

Soms staat bij stilstaan voor stoplicht de energiemeter op 6 en soms zelf 7kW!!! Waar gaat dit aan op?

Zonder heat/ac beslaan de ramen in 10min, dus dat is geen optie

-Temp meestal ingesteld op 20. Soms komt uit ventilatieroosters ijskoude lucht, zelfs als ik dan temp naar 24 opschroef. Raamroosters blazen dan wel warme/lauwe lucht.

-Middenconsole lekt koude (buiten)lucht, waardoor zelfs met heat op 20 er toch nog koude benen ontstaan. Mijn vrouw zit naast mij in de auto met een winterjas over haar benen, ook terwijl temp op 21 is ingesteld. Toch zet ik de temp omwille van rijbereik liever niet nog hoger.

-Als ik 120 (op GPS) wil rijden gaat verbruik naar 32+kW, ook bij buitentemp van rond de 10 graden en wind mee... Ik las op dit forum dat er gebruikers zijn die bij -1C en alleen maar 130KM/h rijden alsnog 250km bereik hebben...

Andere bijzonderheden (misschien gerelateerd?):
-Ik heb volgens mij een behoorlijk vroege Ampera-e die eerst als demo auto fungeerde. Bij assemblage was een deurrubber niet gemonteerd. Dit bleek pas bij mijn aanhoudende klachten over teveel rij-geluid.
-Bij laadpaal die storing ondervindt wordt ook de auto-zijde van de laadkabel losgekoppeld. Dit zou niet mogen voorkomen bij een openbare laadpaal. Ik wil dat mijn kabel op slot blijft zitten tot ik zelf weer bij de auto ben.
-Indicatie laden gereed is nooit correct. Sterker nog, de indicatie zit er zo ver naast dat de voorspelling waardeloos is.. -
-De indicatie verschuift meestal na elke 2 uur laden een uur naar achteren.
-Prioriteitsladen mislukt altiijd. Hoe in te stellen voor gebruik daltarief? Nog steeds niet gelukt
-Oorzaak misschien te maken met incorrecte berekening geschatte eindtijd laden?
-Laatste week regelmatig onderbroken laadsessie bij laadpaal thuis waarbij auto een piep alarm laat horen van onder de motorkap (geen claxon, maar zelfde pieper die ook klinkt bij aan en afkoppelen). De paal is een EV-Box en bij EV Box kon men geen oorzaak voor de onderbroken sessies vinden. Telefoontje naar dealer was teleurstellend, ze wisten niet dat een soortgelijk piep-alarm door de auto gemaakt kon worden. Ik heb ze gevraagd Opel nederland te bellen voor een antwoord, want ze kunnen het waarschijnlijk niet reproduceren omdat ze alleen de beschikking hebben over een nood-/thuislader. De buren zijn uiteraard niet blij met mijn piep-alarm midden in de nacht, wat gelukkig naar een minuut of wat wel weer ophoudt.


Offline
Avatar gebruiker

HaKa

Vaste klant

  • Berichten: 166
  • Geregistreerd: vr 24 aug 2012, 23:23
  • Woonplaats: Bennekom
  • km-stand: 85000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdi 16 jan 2018, 22:43

Aan je verbruiksgegevens zie ik niets verontrustend, dat soort waarden haal ik ook nu (rij op snelweg 100 of max 120 op de teller). Wacht maar tot de lente, dan wordt het vanzelf beter. Met m'n vorige Ampera reed ik in de winter soms met moeite 50km elektrisch, om vervolgens in mei fluitend 70+ te halen.

Onlangs had ik met de e nog precies evenveel km's in de accu als dat ik nog moest rijden... toen de verwarming/airco uitgedaan en prompt weer een reserve van zo'n 10 km. Icm overal max 100 rijden had ik ineens een range van 305 km gehaald. Moet je ook maar eens proberen. Wel inderdaad de luchttoevoer naar het voorraam zetten om condens tegen te gaan.

Ik tref ook de kabel wel eens los aan als de accu blijkbaar al vol is. Meestal zit die dan nog wel vast aan de laadpaal.

Zelf heb ik het alarm voor onderbreken laadstroom uitgezet want ik had ook wel eens een alarm (ook EV box).
Na 5 jaar Ampera nu Ampera-e. Lifetime in kWh/100 km


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdi 16 jan 2018, 23:10

25 kWh per 100km is echt geen normaal verbruik voor een auto van dit formaat, overweeg eens een standkachel met een kleine brandstoftank want die investering verdien je dubbel en dwars terug.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

pbijlsma

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: ma 15 jan 2018, 14:52
  • km-stand: 12000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdi 16 jan 2018, 23:46

25kwh/100km vind je niet normaal voor een EV of voor een Ampera-E?
Ik vind het ook niet normaal, maar is mijn Ampera-E nu afwijkend van de anderen? Is er iets stuk, of ontbreekt er iets? Daar probeer ik achter te komen. Zo ja, dan hoop ik dat ze dat kunnen verhelpen.
Zo niet, dan heb ik het idee dat we allemaal voor het lapje gehouden zijn door de sticker die op de zijkant van de auto staat aan het begin van dit draadje.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdi 16 jan 2018, 23:57

Zet eens de kachel een tijdje uit op de snelweg en reset de verbruiksmeter achter het stuur. Bij 100 km/h ga je dan zomaar ricbting de 18 of 19 kWh/100km, denk ik.

De kachel heeft een capaciteit van iets van 8 kW.

Op de Bolt forums hebben ze al wat meer ervaring. Ook zomers. 400+ km op en accu lijkt daar geen uitzondering terwijl de winter scores veel minder zijn.

In een gewone auto is verwarming 'gratis' en toch scoren ook gewone auto's in de winter slechter dan in de zomer. EV's moeten in de winter extra aan de bak on warmte te produceren. Dan is een veel lagere score wel logisch. Of je moet de kachel uit laten staan. met koude lucht kun je de ramen ook schoon houden. Zeg niet dat je dat doen moet, maar het is een keuze. Niet voor niets hebben ze ons stoelverwarming (voor en achter) en stuurverwarming gegeven.

Sta je op winterbanden?

Opel heeft altijd gecommuniceerd dat een realistisch praktijkverbruik 380 km is en niet 520 km. 520 km is de NEDC waarde.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 17 jan 2018, 07:15

Anko schreef: met koude lucht kun je de ramen ook schoon houden


Niet doen want het vocht blijft zo in het interieur zitten en trekt in alles wat maar vocht op kan nemen waardoor de auto na een paar maanden potdicht met condens zit.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 17 jan 2018, 08:00

japio schreef:
Anko schreef: met koude lucht kun je de ramen ook schoon houden


Niet doen want het vocht blijft zo in het interieur zitten en trekt in alles wat maar vocht op kan nemen waardoor de auto na een paar maanden potdicht met condens zit.
Mag zo zijn. Maar hij hoeft gelukkig niet elke dag 300 km te rijden.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 17 jan 2018, 08:02

Wel bijzonder / risicovol dat de dealer een praktijktest aan durft. Want eigenlijk zeggen ze daarmee dat zij ook teleurgesteld zijn in jouw resultaten. Ik bedoel: ze kunnen toch niet terug komen met een verhaal van: Wij hebben ons vergist, de range is inderdaad minder dan we gedacht hadden.


Offline

pbijlsma

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: ma 15 jan 2018, 14:52
  • km-stand: 12000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 17 jan 2018, 08:29

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik heb nog nooit verder dan 270 kunnen rijden. Ik zou erg blij zijn met de door Opel realistisch gegeven 380.

Mijn verwachtingen voor aanschaf waren overigens gebasseerd op de theoretisch berekende actieradius op ev-database.nl
https://ev-database.nl/auto/1051/Opel-Ampera-e

Hier werd 295 voorspeld bij gecombineerd gebruik met kachel aan en -10. 245km in zelfde omstandigheden maar alleen snelweg.
Ook deze worst case voorspellingen haal ik dus niet terwijl het nog geen -10 is geweest.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron