Het is nu vr 03 mei 2024, 22:55


Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtvr 26 mei 2017, 22:17

Gespot én in mogen rijden!
AfbeeldingAfbeelding
Indruk:
= Ruim instappen, zowel voor als achter. Achterin zit ik met 1.93m wel met m'n haar tegen het dak, maar wel rechtop en niet klem zoals bij huidige Ampera of bij Tesla-S
= Voorstoelen zitten direct goed. Natuurlijk niet getest bij lange rit, want met 2 personen maar uurtje kunnen rijden
= Rijdt uitstekend. Duidelijk sterkere acceleratie dan bij huidige Ampera.
= De flipper aan het stuur voor one-pedal-drive werkt prima. Na paar minuten wennen kun je zonder gebruik van je remmen voor een stoplicht precies uitkomen waar je wilt staan. Auto blijft daar zonder rem staan totdat je weer verder wilt
= Koppelen iPone aan auto werkt makkelijk en snel. Bellen, sms en audio (spotify) werkt direct en goed. Navigatie van telefoon op display lukte niet, omdat dat alleen kan via usb-kabel, die ik niet bij me had. Wel logisch, omdat anders je telefoon wel snel leeg zou raken tijdens navigeren
= Prima stuurgedrag, je merkt niet het hoge gewicht, maar wel het lekker lage zwaartepunt. Door korte neus en kleine draaicirkel makkelijk te plaatsen waar je wilt
= Veiligheid-sytemen niet allemaal uitgetest, maar dode-hoek waarschuwing en afstandsbewaking tot voorganger werken prima. In Launch Executive uitvoering zit niet de eerder wel aangekondigde surround-camera-parkeer-begeleiding (of hoe je dat ook maar weer noemt). Dat schijnt later nog een extra optie te worden.

Samengevat: aanrader.

Dus: besteld. In kleur rood. Met de vrij kleine buitenafmetingen mag de auto voor mij best extra opvallen.
Levertijd nog af te wachten. De eerste exemplaren zouden toch in augustus/september beschikbaar moeten komen, al verschillen de berichten inderdaad nogal sterk.
Laatst bijgewerkt door e-head op vr 26 mei 2017, 22:41, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline

tofelec

Stamgast

  • Berichten: 386
  • Geregistreerd: vr 15 jul 2016, 19:35
  • km-stand: 100027
  • Lifetime: 12
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtvr 26 mei 2017, 22:31

:clap: felicitaties met jou aankop!


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtza 27 mei 2017, 15:38

@ IVO,

Waar ik in je praktijktest vooral benieuwd naar ben, is, naast natuurlijk de te halen rijkwijdte, ook hoe het snelladen verloopt. Met zegt: in een half uur snelladen 150 km afstand erbij, maar werkt dat, en bij welk type laadstations?


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtza 27 mei 2017, 20:41

e-head schreef:@ IVO,

Waar ik in je praktijktest vooral benieuwd naar ben, is, naast natuurlijk de te halen rijkwijdte, ook hoe het snelladen verloopt. Met zegt: in een half uur snelladen 150 km afstand erbij, maar werkt dat, en bij welk type laadstations?


Die vraag kan ik je op voorhand al beantwoorden. Zowel de laders van Fastned als b.v. van Allego/Mister Green laden onder optimale omstandigheden op met 0,75 KW per minuut, dus 45 KW per uur. Dat je auto theoretisch 50 KW aankan heb je in de praktijk niet zoveel aan.

Laadsnelheid loopt in de winter met een koude auto/accu overigens al snel terug tot 0,55 a 0,60 KW per minuut.

Stel je haalt jaarrond een snelheid van 0,65, dan kun je in een half uur 19,5 KW laden. Overigens: hoe dichter je bij de 80% vol komt (snelladen werkt niet tot 100%, de snelheid gaat er dan rap uit), des te langzamer de laadsnelheid wordt.

Nu je 19,5 KW getankt hebt en je haalt 0,15 kWh per km, dan kun je vervolgens 19,5 / 0,15 = 130 km verder tokkelen.

Let wel: in de winter wordt het een stuk minder en op de snelweg met 100 a 110 km per uur zal 0,15 KW per kilometer aan verbruik 'a hell of a job' blijken te zijn.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtzo 28 mei 2017, 18:19

Idd, om de sensatie van snelladen te beleven, hoef je geen Ampera-E te bemachtigen. Leen een dagje een Leaf of Ionic, en ga je gang.

Donderdag 1 juni beschik ik de hele dag over een BMW i3 met 33 kW-accu. Wat wil je weten? 8-)
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtma 29 mei 2017, 11:16

Alex schreef:Donderdag 1 juni beschik ik de hele dag over een BMW i3 met 33 kW-accu. Wat wil je weten? 8-)


Eigenlijk wel hetzelfde: verbruik bij 100 a 110 km per uur (en dan wel de testomstandigheden erbij want bij 25 graden is het ding een stuk zuiniger dan bij min 5 ;-)

Thanks!
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtma 29 mei 2017, 18:17

Zullen we het hier over de Ampera-e hebben? :idea:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtma 29 mei 2017, 23:29

We hebben wel een goed referentiekader nodig Ivo om de prestaties van de Ampera-E goed op waarde te kunnen schatten :thumbup:
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtdi 30 mei 2017, 06:02

NeufegliseThierry schreef:We hebben wel een goed referentiekader nodig Ivo om de prestaties van de Ampera-E goed op waarde te kunnen schatten :thumbup:


Ik waardeer je poging :lol:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; wat wil je weten?

Berichtdi 30 mei 2017, 09:20

Graag gedaan ;)

Maar er zit wel degelijk een serieuze ondertoon in. Wanneer we een redelijk goed vergelijk kunnen krijgen van b.v. een snelwegrit met de I3 en de Ampera-E qua verbruik, dan kun je doorrekenen wat de feitelijke actieradius zal zijn. Tuurlijk zien we wel al berichten vanuit het buitenland, maar dat is van plekken waar het vaak én warm is én de maximumsnelheid op 60 miles ligt, niet echt vergelijkbaar dus met NL.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron