Ik vind het vreemd dat ik blijkbaar de enige ben die de schuld over de niet nagekomen verwachting van actieradius bij de leverancier legt. Het lijkt wel alsof jullie allemaal zeggen: je had dit kunnen weten!
Ik heb niet het idee dat ik naïef ben geweest. Ik denk dat ik zelfs behoorlijk mijn best heb gedaan om me niet alleen te baseren op de informatie in de verkoopbrochure van Opel.
Uiteraard had ik mindere prestaties in de winter verwacht, maar ik vind de impact van het koude weer enorm groot en verdenk de fabrikant er van geen werk gemaakt te hebben om ook maar een beetje efficiënt te verwarmen. Ik vind dit wel degelijk verwijtbaar gezien de verkoopclaims over de actieradius!
Ik heb als eerste 100% elektrische leaserijder bij mijn werkgever mijn hand in het vuur gestoken voor elektrisch rijden. De wagenparkbeheerder was zeer sceptisch over de geschiktheid van EV's voor het doel. Het niet kunnen nakomen van de verwachtingen heeft nu wel degelijk consequenties voor de gebruikers en betrokkenen.
Hier een rijtje websites waarop ik (onder andere) mijn verwachtingen heb gebaseerd:
ANWB:
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2017/ap ... l-ampera-e"Een snelle rekensom leert dat je in de Ampera-e dus met een gerust hart een afstand van 350 kilometer kunt afleggen. In de kou en over heuvelachtig terrein!"
Opel Duitsland http://www.opel.de/fahrzeuge/ampera-e/u ... lator.html"Geschwindigkeitsprofil Hoch, Aussentemperatur 0, Heizung An: 319KM"
EV database https://ev-database.nl/auto/1051/Opel-Ampera-e"-10C Gecombineerd snelweg/stad 295 km"