Het is nu vr 29 maart 2024, 06:44


Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 17 jan 2018, 11:29

Toch vind ik het verbruik zo vreemd nog niet. Ik denk dat het ook sterk te maken heeft met de hoogte van de auto. Daar waar ik met mijn Leaf destijds in de winter rond de 17,0 kWh per 100 km verstookte ging mijn Evalia onder dezelfde omstandigheden (en zelfde motor en accupakket) naar 21,0 kWh per 100 km. En dan reed ik niet harder dan 100 op de teller en had ik de verwarming vaak ook nog uit en daar waar mogelijk had ik het interieur al voorverwarmd.

Ik kwam als ik boven de 100 reed en verwarming aan met de Evalia vaak niet verder dan 80 a 90 km met een accu die effectief 21 KW groot was. Doe 80 a 90 maal 3 (Ampera-E) en je komt uit op 240 a 270.

Uiteraard is het een Jonagold met een Elstar vergelijken maar ik bedoel maar: ik kan die 270 km wel plaatsen...in de winter! Je zult in de zomer dan makkelijk naar de 350 of meer kunnen halen.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 17 jan 2018, 11:35

pbijlsma schreef:25kwh/100km vind je niet normaal voor een EV of voor een Ampera-E?

Zo niet, dan heb ik het idee dat we allemaal voor het lapje gehouden zijn door de sticker die op de zijkant van de auto staat aan het begin van dit draadje.


Volgens mij weten we allemaal al heel lang dat die stickers op de zijkant van een Zoe (400 km), Ampera-E (>500 km) volledig los staan van de realiteit, het gaat me wat ver om dan te stellen dat we voor het lapje gehouden zijn. We hebben hier eerder op het forum al over gediscuteerd, geloof dat er niemand was die dacht dat de 500 gehaald konden worden.

350 a 400 km in de zomer: moet kunnen. In de zomer en enkel stadsverkeer (taxi-inzet, temperatuur rond de 18 graden): dan zou je nog wel eens richting de 450 a 500 km uit kunnen komen want bij lage snelheden en veel regeneratief remmen is een elektrische auto in zijn/haar element.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 17 jan 2018, 11:55

NeufegliseThierry schreef:In de zomer en enkel stadsverkeer (taxi-inzet, temperatuur rond de 18 graden): dan zou je nog wel eens richting de 450 a 500 km uit kunnen komen want bij lage snelheden en veel regeneratief remmen is een elektrische auto in zijn/haar element.
Inderdaad. Wanneer je dat profiel in het extreme doortrekt ga je richting die 750 km die die twee Duitse journalisten hebben gehaald.

Overigens denk ik niet dat regeneratief remmen in absolute zin een voordeel op levert. Je wint geen energie (zoals vaak door verkopers wordt beweerd), je verliest alleen minder energie. Maar energie verliezen doe je nog steeds. De reden dat elektrische auto's het in de stad zo goed lijken te doen is m.i. dat gewone auto's het in de stad zo ontzettend slecht doen. Het voordeel van de lagere snelheid gaat bij gewone auto's verloren aan het steeds weer optrekken en afremmen. Bij EVs blijft er nog wat voordeel over. En dus doen die het in de stad beter dan buiten de stad. Maar nog steeds is niet remmen altijd beter, regeneratief of niet.


Offline

pbijlsma

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: ma 15 jan 2018, 14:52
  • km-stand: 12000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 17 jan 2018, 12:12

Ik vind het vreemd dat ik blijkbaar de enige ben die de schuld over de niet nagekomen verwachting van actieradius bij de leverancier legt. Het lijkt wel alsof jullie allemaal zeggen: je had dit kunnen weten!
Ik heb niet het idee dat ik naïef ben geweest. Ik denk dat ik zelfs behoorlijk mijn best heb gedaan om me niet alleen te baseren op de informatie in de verkoopbrochure van Opel.
Uiteraard had ik mindere prestaties in de winter verwacht, maar ik vind de impact van het koude weer enorm groot en verdenk de fabrikant er van geen werk gemaakt te hebben om ook maar een beetje efficiënt te verwarmen. Ik vind dit wel degelijk verwijtbaar gezien de verkoopclaims over de actieradius!

Ik heb als eerste 100% elektrische leaserijder bij mijn werkgever mijn hand in het vuur gestoken voor elektrisch rijden. De wagenparkbeheerder was zeer sceptisch over de geschiktheid van EV's voor het doel. Het niet kunnen nakomen van de verwachtingen heeft nu wel degelijk consequenties voor de gebruikers en betrokkenen.

Hier een rijtje websites waarop ik (onder andere) mijn verwachtingen heb gebaseerd:

ANWB: https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2017/ap ... l-ampera-e
"Een snelle rekensom leert dat je in de Ampera-e dus met een gerust hart een afstand van 350 kilometer kunt afleggen. In de kou en over heuvelachtig terrein!"

Opel Duitsland http://www.opel.de/fahrzeuge/ampera-e/u ... lator.html
"Geschwindigkeitsprofil Hoch, Aussentemperatur 0, Heizung An: 319KM"

EV database https://ev-database.nl/auto/1051/Opel-Ampera-e
"-10C Gecombineerd snelweg/stad 295 km"


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 17 jan 2018, 12:37

Had je nu wel of geen winterbanden onder je auto?


Offline

pbijlsma

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: ma 15 jan 2018, 14:52
  • km-stand: 12000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 17 jan 2018, 12:55

Wel winterbanden

275kPa voor 300 achter


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 17 jan 2018, 13:03

Maat en type? Of belangrijker nog: efficientie label? Een C?

Zijn het de standaard banden die Opel voor de Ampera E aanbiedt? De Dunlops? Dan is het een C.

Je bent van speciale low rolling resistance zomerbanden over gestapt naar winterbanden. Dat kan niet anders dan een negatieve impact hebben.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 17 jan 2018, 13:23

@Thierry, 0,17 naar 0,21 is een verschil van 0,04 en van 0,21 naar 0,25 is nogmaals zo'n zelfde sprong omhoog :idea:

Met 0,17 kom je met een kWh nog 6 km ver en met 0,25 nog maar 4, ik vind dat jij wel er erg makkelijk doorheen stapt.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 17 jan 2018, 14:21

japio schreef:@Thierry, 0,17 naar 0,21 is een verschil van 0,04 en van 0,21 naar 0,25 is nogmaals zo'n zelfde sprong omhoog :idea:

Met 0,17 kom je met een kWh nog 6 km ver en met 0,25 nog maar 4, ik vind dat jij wel er erg makkelijk doorheen stapt.


Was niet de bedoeling om een sluitend verhaal te produceren ;-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtwo 17 jan 2018, 14:23

Anko schreef:
NeufegliseThierry schreef:In de zomer en enkel stadsverkeer (taxi-inzet, temperatuur rond de 18 graden): dan zou je nog wel eens richting de 450 a 500 km uit kunnen komen want bij lage snelheden en veel regeneratief remmen is een elektrische auto in zijn/haar element.
Inderdaad. Wanneer je dat profiel in het extreme doortrekt ga je richting die 750 km die die twee Duitse journalisten hebben gehaald.

Overigens denk ik niet dat regeneratief remmen in absolute zin een voordeel op levert. Je wint geen energie (zoals vaak door verkopers wordt beweerd), je verliest alleen minder energie. Maar energie verliezen doe je nog steeds. De reden dat elektrische auto's het in de stad zo goed lijken te doen is m.i. dat gewone auto's het in de stad zo ontzettend slecht doen. Het voordeel van de lagere snelheid gaat bij gewone auto's verloren aan het steeds weer optrekken en afremmen. Bij EVs blijft er nog wat voordeel over. En dus doen die het in de stad beter dan buiten de stad. Maar nog steeds is niet remmen altijd beter, regeneratief of niet.


Ter aanvulling: hét grootste voordeel is de lage gemiddelde snelheid. Maar daar waar een benzine/dieselauto de energie bij het remmen niet regenereert, energie via warmteuitstoot verliest en de motor blijft draaien ook als je stil staat (OK, start-stop systeem uitgezonderd) gaat dat bij een ZE voertuig wel op. En daarom is de inzet als taxi ook zo goed te noemen van een elektrische auto.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron