Het is nu vr 29 maart 2024, 09:35


Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 18 jan 2018, 12:08

8kW in een auto-interieur??, dat vermogen is voldoende om broodjes frikadel in een ruimte met dit volume af te bakken :lol:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 18 jan 2018, 12:12

Het lijkt me ook wat veel maar ook hier zal wel niet alle opgewekte warmte ook daadwerkelijk in het interieur terecht komen vrees ik.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 18 jan 2018, 12:20

@pbijlsma, hou jij bij hoeveel kWh of er tijdens het laadproces in de auto gaat en hoeveel je daarvan verbruikt?
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

pbijlsma

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: ma 15 jan 2018, 14:52
  • km-stand: 12000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 18 jan 2018, 12:54

japio schreef:@pbijlsma, hou jij bij hoeveel kWh of er tijdens het laadproces in de auto gaat en hoeveel je daarvan verbruikt?


Dat heb ik nog niet tegen elkaar weggezet maar zou dat kunnen doen.
De kwh via de laadpaal heb ik zelf inzichtelijk (via de portal van ev box. Ik kan de andere ladingen onze wagenparkbeheerder opvrageb).
Dit kan ik dan vergelijken met totaal gereden km.

Voorverwarmen valt dan buiten de boot en ook de gratis laadsessies bij bijvoorbeeld de Lidl


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 18 jan 2018, 19:07

Zojuist even bij de gewone Ampera gekeken en ik kom met een wenstemperatuur van 24 graden en AC aan op een verbruik van 3,1kW.
Ik heb het vermoeden dat de app mygreenvolt ook voor de Bolt en de E gebruikt kan worden, wie probeert?
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 18 jan 2018, 20:10

Valt mee en is wat je verwacht, hoeveel is het vanaf koud tot het aangenaam wordt?
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 18 jan 2018, 21:08

Een kleine 10 minuten een vermogen van max 4kW, er is ongeveer 0,3kWh nodig om het interieur op te warmen.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtdo 18 jan 2018, 23:43

Vergelijkbaar met de PHEV Outlander; ik had een paar berichtjes terug 8 kW gelezen; dan gaat het echt hard. Met voorverwarmen houdt mijn lader (14A bij de PHEV) het verbruik net niet bij; zal dus ook iets van 4 kW zijn.

Toch zonde dat je er geen warmtepomp instoppen bij de E.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtzo 21 jan 2018, 15:00

Ik denk dat ik een aardige bijdrage kan gaan geven in dit topic.

Ik ben full time regiotaxi chauffeur in Amersfoort en heb sinds een paar weken een nieuwe opel ampera e. Een elektrische taxi was al een droom van me en nu kreeg ik er eentje om te testen :).
Sinds een week hebben we er 2.

In het begin wat opstartmoeilijkheden, want niemand wist precies wat we moesten verwachten. Ikzelf was snel de youtube filmpjes gaan bekijken over deze ampera.
Al meteen kwamen we erachter dat opladen via het stopcontakt voor ons nutteloos was. Ik moet natuurlijk 5 dagen per week 8 uur rijden, dus de auto heeft niet genoeg tijd om bij te laden.

Gelukkig werd na 3 dagen een snellader gemonteerd met 16 amp output, dus nu zijn die problemen nagenoeg verdwenen.
Toen de tweede auto kwam met snellader en deze op dezelfde groep werd aangesloten, knalde na enkele dagen de stoppen door. Gelukkig was mn auto geladen tot 235 km.

De eerste 2-3 weken had ik nog geen geschikte laadpas en ik kan jullie vertellen....dat is niet fijn.
3 keer kwam ik aan het einde van mn dienst terug met n overgebleven actieradius van minder dan 30 km, namelijk 28, 26 en 24.
Sinds een week heb ik een laadpas en sindsdien kan ik echt genieten van deze auto. Wanneer ik een paar verdere ritten heb gereden dan normaal, kan ik nu superchargen tijdens mn 30 minuten pauze of als ik tijd over heb.
Hiervoor durfde ik echt geen gas te geven, omdat ik niet weet hoeveel ritten ik krijg en waar deze naartoe gaan.

Er is voor mij maar 1 manier om te laden en dat is superchargen via de CCS kabel.
Ik kan zeggen: dat gaat hard!
Laatst kon ik 20 minuten laden en de opel ging van 95 km naar 165 km. Perfekt.
Met 30 minuten nog verder natuurlijk.

Heb wel 1 zeer irritant probleem wat betreft superchargers:
Er zijn in amersfoort maar 2 locaties waar dat kan en.....bij de ene staan continu asociale debielen die hun auto op die 2 parkeerplaatsen neerplempen.
Sommigen zijn helemaal geen stekkerautos, maar er staat ook n vent met een vw hybride die langzaam laadt, maar deze auto op de snellader plaats zet en vervolgens zijn auto de hele dag laat staan.

Zo kan hij lekker goedkoop parkeren, er zit n laadkabel in zn auto maar is al uren vol.
Die kabel is meters lang, terwijl de superchargers heel kort zijn en ik dus niet kan laden.
Heb gemeente al gebeld maar kon alleen online een melding maken.
Heb wel 2 onvriendelijke briefjes onder beide voorruiten geplaatst.

Naar de zaak rijden en hem tussentijds aan de 16 amp lader zetten heeft geen enkele zin. Het handvol kms die er dan worden bijgeladen (3-5) ben ik al kwijt aan t op en neer rijden.
Gelukkig is de andere locatie altijd vrij.

Het rijden.
Deze opel rijdt echt fantastisch.
Hiervoor reed ik een mercedes E220 tdi 170 pk automaat en mn mercedes was heilig. De opel rijdt lekkerder!!
Oke, de vering van de mercedes is beter en de stoelen ook, maar de opel is stiller en sneller.
Belangrijkste: in mn mercedes werd ik nauwelijks moe, in mn opel totaal niet!
De mercedes was echt n snelwegauto terwijl de opel iets meer voor stad en buiten bebouwde kom is maar ook snelwegen rijdt hij fantastisch, maar lijkt hij meer te verbruiken.

Er is maar 1 stand waarin je zou moeten rijden en dat is stand L.
Het afremmen/opladen door je gaspedaal te liften is werkelijk geniaal en zorgt ervoor dat deze auto veel beter rijdt dan een conventionele.
Je kunt door meer/minder te liften prachtig naar stoplichten en rotondes rijden zonder te hoeven remmen.
Ik rem bijna nooit, hooguit 1 keer tijdens mn 8 uurs dienst.
Ja, alleen als ik in de achteruit moet.
Ik rem sowieso al jaren met links dus dat scheelt al enorm.
(Remmen met links in een auto met automaat is niet alleen veel rustiger, maar ook veiliger en veel sneller).

Voor mijn werk kom ik op 1 behoorlijk nadeel: de kofferbak is te klein.
Jammer genoeg loopt de daklijn naar beneden. Dat doet t m.
De achterruit loopt schuin naar voren en de leuning van de achterbank komt naar voren.
Ik baal daar echt van want voor mn werk is dit n probleem.

Let wel: voor normaal gebruik is er genoeg ruimte en ook kan je heel makkelijk de achterbank naar voren klappen.
Ik heb echter bij bijna iedere rit een rollator en soms 2 en met 3-4 personen kan ik de achterbank dan niet naar voren doen.
Tot nu toe heb ik maar 1 keer iemand niet mee kunnen nemen, maar ik moet regelmatig wel de handvaten van de rollators moeten inkorten.

Verder is de auto top.
Heb wel 2 dingetjes.
- ik vind de verwarming lastig. Het duurt vaak ff voordat t warm wordt.
Ook vind ik 22 graden net te warm, terwijl 21 te koud is. Echt raar.

Het tweede is
- ik vind de speakers maar matig
- ik vind de geluidskwaliteit van FM niet super

Gelukkig doet bluetooth audio t goed maar bovenstaande verbaast me, ook omdat er bose speakers in zitten.
Ik lees net iets over subwoofer aanzetten?
Hoe doe ik dat?

Ook krijg ik DAB niet aan, net als wifi.
Wellicht dat dit geblokkeerd is in mn taxi, maar dat weet ik niet.
Ook krijg ik de myopel app niet connected met keypass.

Wat ik graag nog zou willen:
Ik gebruik voor mn werk veel mn tomtom go mobile op mn smartphone, omdat ik daardoor nooit in n file kom en precies weet hoe laat ik bij mn adressen arriveer.
Gelukkig kan ik de adressen inspreken, maar als ik tomtom go mobile in full screen via projectie op t autoscherm zou kunnen krijgen, zou dat erg mooi zijn. Mits ik dan nog steeds t inspreken kan doen.
Heb die projectie sowieso nog niet werkend gekregen maar weet ook niet of mijn toestel dit wel kan.
Auto android doet t wel maar is voor mij onhandig.

Oh ja, de achteruitrij camera is s avonds van matige kwaliteit zeg! Ook goed schoon houden, maar ik was m 4x per week.
Op de zaak parkeer ik in de garage met hogedruk waslansen.

Hopelijk gaat de actieradius bij warmere temperaturen nog omhoog, nu 275-303 bij vol. Op internet zie ik 349 en dat is toch echt mooi.

Nogmaals, ik rij 8 uur per dag, nu al op 5.000 km dus ik ga veel kms maken met deze geweldige auto en hou jullie op de hoogte.
Passagiers zijn trouwens razend enthousiast en roepen al bij instappen: ohhh wat n mooie auto.
Als ik ga rijden en zeg: luister s naar t geluid......wordt dat enthousiasme nog veel groter.
Leuk hoor!


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Praktijktest Opel Ampera-e; de antwoorden komen binnen!

Berichtzo 21 jan 2018, 21:07

Beste Ferry,

Volgens mij zag ik in de afgelopen week een van jullie taxi's bij mij door de straat rijden. Top!

Grappig dat je gewone laadaansluitingen aanduidt als snelladers en snelladers als superchargers. Superchargers ziijn die dingen van Tesla, en de laders op rond de 50kW heten snelladers. Het is inderdaad lastig dat de snellader bij De Nieuwe Stad vaak bezet is door van alles en nog wat. De snellader langs de Rondweg Noord in Amersfoort is vaak beschikbaar.

Ik snap dat je de neiging hebt om onvriendelijke briefjes onder de ruitenwissers te doen, maar vriendelijke briefjes werken wel beter. En ik weet dat Fastned in Amersfoort wel een station wil openen.

Overigens vreemd dat je drie weken op een laadpas moet wachten. Vandaag bellen is morgen op de mat.......

Groet, Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron