Het is nu vr 29 maart 2024, 07:20


De concurrentie

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtza 23 jun 2018, 22:03

japio schreef:
Anko schreef:
japio schreef:Vrijwel alle EV's laden enkel fase dubbel uitgevoerd waardoor het rekensommetje stopt bij 2*16*230Volt (=7,36kW)
Wat bedoel je met "dubbel uitgevoerd"?


Meerdere laders in stack.
Ik heb nog nooit gehoord dat (bv.) een Ampera E 2 3.7 kW laders zou hebben. Waarom zou er niet gewoon één 7.4 kW lader in zitten?


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: De concurrentie

Berichtzo 24 jun 2018, 11:35

Geen idee Anko wat er in jullie Ampera-E zit en om eerlijk te zijn ontbreekt het mij aan interesse en ook tijd om dat uit te vogelen :D
Een aantal EV's heeft canbus ondersteuning voor meerdere laders en deze canbus koppeling is nu net de reden dat ik me er destijds niet verder in verdiept heb want je loopt geheid vast in beveiligingen.

edit
Hier 2 linkjes en grote kans dat er van de Leaf ook nog het nodige te vinden is want daar wordt veel mee geëxperimenteerd
http://www.currentways.com/ip67-bc-seri ... -chargers/
http://www.ovartech.com/?product=on-boa ... 200-420vdc
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtzo 24 jun 2018, 13:32

We gaan van "vrijwel alle EVs laden enkel fase dubbel uitgevoerd" naar "een aantal EVs heeft CANBUS ondersteuning voor meerdere laders". Ik zie het maar als een losse flodder.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: De concurrentie

Berichtzo 24 jun 2018, 21:12

Een lege ruimte in jouw alwetendheid Anko? Vrijwel alle EV's laden enkel fase idd.

Tesla had een twin charger optie en de Leaf had een keuzemogelijkheid voor 1 tot 3* 2.2kW chargers. De linkjes gaan naar leveranciers voor de professionele ombouw. Waar jij nog nooit van gehoord hebt daar hoef jij voor mij niet de schoolmeester uit te hangen beste man.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtma 25 jun 2018, 19:48

japio schreef:de Leaf had een keuzemogelijkheid voor 1 tot 3* 2.2kW chargers.
De Leaf was dus, zo begrijp ik nu, verkrijgbaar met 2.2 kW, 4.4 kW of 6.6 kW oplaadcapaciteit. Ik dacht altijd dat je (tussen 2013 en 2018 in ieder geval) de keuze had tussen 3.6 kW en 6.6 kW. Wat dom van me. :mrgreen:
japio schreef:Vrijwel alle EV's laden enkel fase idd.
Ik dacht altijd dat de Tesla Model S (de nummer 1 van Nederland als het gaat om EV marktaandeel), de Renault Zoe (de nummer 3 van Nederland), de BYD e6 en een aantal andere EV's 3 fasig konden opladen. En dat die 3 fase laadpalen die je links en rechts zag staan ook daadwerkelijk gebruikt werden. Hoe onwetend van mij :mrgreen:


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtma 25 jun 2018, 19:53

Anko schreef:
japio schreef:de Leaf had een keuzemogelijkheid voor 1 tot 3* 2.2kW chargers.
De Leaf was dus, zo begrijp ik nu, verkrijgbaar met 2.2 kW, 4.4 kW of 6.6 kW oplaadcapaciteit. Ik dacht altijd dat je (tussen 2013 en 2018 in ieder geval) de keuze had tussen 3.6 kW en 6.6 kW. Wat dom van me. :mrgreen:


Met dat domme valt het wel mee hoor, was idd 3,6(/7) of 6,6.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: De concurrentie

Berichtdi 26 jun 2018, 14:20

Niet dat ik als serieuze concurrentie een elektrische motorfiets ga opperen...

Maar ik ben daar wel "ter leering ende vermaeck" een apart topic voor gestart.
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 176
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtdi 24 jul 2018, 01:01

Ik snap weinig van elektriciteit, kW, amperes...maar wil ff het volgende neerzetten over het laden met de Chinese BYD E6

Op het laadplein in Amersfoort van 26 procent naar 100 in 3 uur en 16 minuten. hij laadde met 60 ampere.
Het Laadplein heeft gewone laders 22 kW Menekes aansluiting.
Hoeveel kw is dan 60 ampère??

Wat ik echt ongelooflijk vind:
Op de kleine koppel pakt de byd 43 kwh
1uur en 15 minuten om 70 procent te laden

Dit is een snellader, maar nogmaals: de BYD heeft geen CCS aansluiting, alleen een Menekes.
Hoe deze 43 kW kan doorgeven is mij een raadsel. Wist niet dat dit kon.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtdi 24 jul 2018, 07:41

Ferry34 schreef:Dit is een snellader, maar nogmaals: de BYD heeft geen CCS aansluiting, alleen een Menekes.
Hoe deze 43 kW kan doorgeven is mij een raadsel. Wist niet dat dit kon.


Renault Zoe laadt ook op 43 KW met een Type 2/Menekes aansluiting, wat dat betreft niks nieuws onder de zon. Je maakt dan uiteraard niet gebruik van de "langzaamlaadkabel" maar van de kabel die aan de snellader zelf vastzit, als het al zou kunnen is de kabel wel snel doorgebrand. Overigens had Fastned bij een paar oude stations wel een aansluiting voor je eigen type 2 kabel, dan kan een Zoe (of een Byd) tot 22 KW laden.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: De concurrentie

Berichtdi 24 jul 2018, 08:21

Hierbij de netstroom aansluitingen omgerekend naar vermogen, 22kW komt van een 3*32A. aansluiting.

1 x 16 A 3.680 (3,68 kW)
1 x 25 A 5.750 (5,75 kW)
1 x 35 A 8.050 (8,05 kW)
1 x 40 A 9.200 (9,20 kW)
1 x 80 A 18.400 (18,4 kW)
3 x 16 A 11.085 (11,0 kW)
3 x 25 A 17.250 (17,2 kW)
3 x 35 A 24.150 (24,1 kW)
3 x 40 A 27.600 (27,6 kW)
3 x 50 A 34.500 (34,5 kW)
3 x 63 A 43.470 (43,4 kW)
3 x 80 A 55.200 (55,2 kW)
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron