japio schreef:Dan ben ik benieuwd hoe jij de set tandwielen noemt die in de verbinding tussen de (electro)motor en de wielen in zitten.
Technisch gezien heb je gelijk, ik ging even iets teveel mee met "in de volksmond". Daar gaat het dan om dat je of zelf bij acceleratie en deceleratie elke keer een pook in een andere stand moet zetten. Ik zag laatst in de Autoweek zowel een oude Fiat Panda als een oude Golf voorbij komen waarbij je ondanks de elektrische aandrijving toch een handmatige versnellingsbak te bedienen had.
De moderne generatie (ik reken dan even vanaf de Leaf in 2010) elektrische auto's vraagt niet meer om bediening van een versnellingsbak, enkel bij wisselen van de rijrichting (voor- en achteruit) valt er nog iets te bedienen. En dat duiden we dan meestal aan met "automaat".
Een automaat is dus niks nieuws op een elektrische auto maar wel natuurlijk een uitstekend argument bij verkoop. Immers: bij veel ICE auto's betaal je extra voor een automaat dus het (eventuele) prijsverschil kun je dan als verkoper wat makkelijker 'dichtpraten'.