Het is nu vr 19 apr 2024, 06:11


De concurrentie

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtdo 21 jun 2018, 12:53

Is dat wel te lang?

Ik heb inmiddels in iets minder dan een half jaar bijna 20.000 km gereden en in die periode precies één keer 'extern' moeten laden. Terwijl ik maar met 5.6 á 5.7 kW laadt, dus nog langzamer.

Die ene keer dat ik extern (inderdaad bij FastNed) moest laden had dat te maken met de totale dagafstand. Thuis sneller kunnen laden had voor die situatie ook geen oplossing geboden.

Van te voren maakte ik me er wel wat zorgen om. Nu helemaal niet meer. Nu is mijn ervaring natuurlijk gebaseerd op mijn eigen gebruiksprofiel, maar inmiddels denk ik dat heel wat mensen prima met een dergelijke laadsnelheid uit de voeten zullen kunnen. Ook in 2018 :)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: De concurrentie

Berichtdo 21 jun 2018, 14:25

sbogovac schreef:
japio schreef:Een wall box levert doorgaans 3,6 tot 7,2kW deel 64 (kWh) door een van beide en je weet de laadtijd.

Ik weet zonder jou te kennen zeker dat jij geen 3*80A aansluiting thuis hebt.


Ja, nou ga jij weer in het extreme de andere kant uit (volgens mij is't zo'n 3 x 35A en dan heb je toch echt zo'n 17.25 kW (3x35Ax230V) aan maximaal vermogen beschikbaar en zou'ie dus in 3:45 uur vol moeten zijn, en dan hebben we't nog niet over 80% "snelladen")...

Maar zeg nou eerlijk: NEGEN-EN-EEN-HALF-UUR opladen... Da's toch echt te lang anno 2018. Zelfs voor 64 KW.


Geval is dat niemand de hoofdschakelaar van het huis omdraait als de auto thuis komt. 3*25 is gangbaar, 3*35 komt sinds de invoering van het capaciteitstarief veel minder vaak voor.
Vrijwel alle EV's laden enkel fase dubbel uitgevoerd waardoor het rekensommetje stopt bij 2*16*230Volt (=7,36kW)
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: De concurrentie

Berichtdo 21 jun 2018, 15:47

Ik zou er sowieso niet mee "adverteren" (9,5 uur!?!).

En inderdaad afhankelijk van de situatie (ik heb "toen" [bijna 9 jaar geleden, bij't betrekken van onze huidige woning] inderdaad alle aanpassingen aan de meterkast laten uitvoeren met juist deze dingen in het achterhoofd) maar ik vind't toch achterhaald. Kom op, als Tesla't kan... Zelf hoopte ik nu juist op wat tegengas van "de auto-industrie". Ik kan me al - zo "uit de losse pols" - sowieso twee profielen (zakelijk kilometervreter en vakantieganger) voorstellen die hier echt niet mee uit de voeten kunnen.

Ik vind't jammer.
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtdo 21 jun 2018, 15:52

Ik snap je echt niet. We hebben het over een 64 KW accu, logisch dat je die zonder krachtstroom niet in een uurtje of 2 vollaadt. Daarbij: hoe vaak zul je met een 64 KW accu helemaal leeg thuis komen.

Oftewel: 9 uur is meer dan voldoende.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: De concurrentie

Berichtdo 21 jun 2018, 15:59

Ik vind't echt traaaaaag (en zou er, zoals gezegd zeker niet mee adverteren).

Maar, tegelijk, moet ik ook toegeven dat het tweede profiel (vakantieganger) wel zou moeten kunnen aangezien ik op de pagina van de IONIC lees:

Met een snellader kun je de batterij van jouw elektrische auto bij een oplaadsnelheid van 50 kW in 30 minuten tot 80 procent opladen.


Dus , dat bedoel ik... als je de moeite neemt om inderdaad 3x35 aan te leggen (bij de meeste woningen in Nederland komt tegenwoordig immers al 3x "standaard" binnen tot de meterkast), dan heb je ook wat.

Als je al iets bereikt met zo'n tekst (9,5 uur laden) is dat mensen die zich er nog in moeten verdiepen maar [nog] open staan voor EV's gelijk afknappen...

EDIT: kijk, nu zie ik dus ook op de Hyundai site zelf staan bij de Kona:

SNELLADEN 54 min.*


Dat trekt aan...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtdo 21 jun 2018, 16:30

sbogovac schreef:Ik zou er sowieso niet mee "adverteren" (9,5 uur!?!).

En inderdaad afhankelijk van de situatie (ik heb "toen" [bijna 9 jaar geleden, bij't betrekken van onze huidige woning] inderdaad alle aanpassingen aan de meterkast laten uitvoeren met juist deze dingen in het achterhoofd) maar ik vind't toch achterhaald. Kom op, als Tesla't kan... Zelf hoopte ik nu juist op wat tegengas van "de auto-industrie". Ik kan me al - zo "uit de losse pols" - sowieso twee profielen (zakelijk kilometervreter en vakantieganger) voorstellen die hier echt niet mee uit de voeten kunnen.

Ik vind't jammer.
Wat heeft een vakantieganger er aan als hij thuis snel op kan laden? :crazy:


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtdo 21 jun 2018, 16:31

japio schreef:Vrijwel alle EV's laden enkel fase dubbel uitgevoerd waardoor het rekensommetje stopt bij 2*16*230Volt (=7,36kW)
Wat bedoel je met "dubbel uitgevoerd"?


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtdo 21 jun 2018, 16:39

sbogovac schreef:Dus , dat bedoel ik... als je de moeite neemt om inderdaad 3x35 aan te leggen (bij de meeste woningen in Nederland komt tegenwoordig immers al 3x "standaard" binnen tot de meterkast), dan heb je ook wat.
Inderdaad, een 700 euro hogere rekening per jaar. Maar sneller laden? Ho maar. Totdat je ook nog eens eenmalig duizenden euro's uit gaat geven aan een eigen DC laadpaal.

sbogovac schreef:Als je al iets bereikt met zo'n tekst (9,5 uur laden) is dat mensen die zich er nog in moeten verdiepen maar [nog] open staan voor EV's gelijk afknappen...
Niet alle mensen, hoor :thumbup:

Staar je niet blind op (het achterblijven van) de techniek, maar vraag je zelf eens af je dat hele snelle thuisladen nu echt nodig hebt.

Ik heb een kennis die op mijn verzoek een kastje aan het bouwen is waardoor ik op mijn 3 x 25 A aansluiting toch met 1 x 35 A kan laden (zeg maar fases stapelen). Hij is daar nu al 9 maanden over na aan het denken / mee aan het experimenteren. Maar eerlijk gezegd, als ik toen wist wat ik nu weet had ik er nooit om gevraagd.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: De concurrentie

Berichtdo 21 jun 2018, 17:01

Anko schreef:
sbogovac schreef:Dus , dat bedoel ik... als je de moeite neemt om inderdaad 3x35 aan te leggen (bij de meeste woningen in Nederland komt tegenwoordig immers al 3x "standaard" binnen tot de meterkast), dan heb je ook wat.
Inderdaad, een 700 euro hogere rekening per jaar. Maar sneller laden? Ho maar. Totdat je ook nog eens eenmalig duizenden euro's uit gaat geven aan een eigen DC laadpaal. [...]

Ik heb "als CO compensatie" - zeg maar - ook een (elektrische) sauna en jacuzzi in de tuin staan... en dat (3x) warmt een stuk sneller op kan ik je verklappen... betaal je wat, maar heb je ook wat.
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtdo 21 jun 2018, 17:57

sbogovac schreef:En inderdaad afhankelijk van de situatie (ik heb "toen" [bijna 9 jaar geleden, bij't betrekken van onze huidige woning] inderdaad alle aanpassingen aan de meterkast laten uitvoeren met juist deze dingen in het achterhoofd) maar ik vind't toch achterhaald.


sbogovac schreef:Ik heb "als CO compensatie" - zeg maar - ook een (elektrische) sauna en jacuzzi in de tuin staan... en dat (3x) warmt een stuk sneller op kan ik je verklappen... betaal je wat, maar heb je ook wat.


En wij maar denken dat je je meterkast had aangepakt in afwachting van de komst van een EV. Wat een teleurstelling :lol:


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten

cron