Pagina 13 van 21

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018, 11:18
door NeufegliseThierry
japio schreef:Dan ben ik benieuwd hoe jij de set tandwielen noemt die in de verbinding tussen de (electro)motor en de wielen in zitten.


Technisch gezien heb je gelijk, ik ging even iets teveel mee met "in de volksmond". Daar gaat het dan om dat je of zelf bij acceleratie en deceleratie elke keer een pook in een andere stand moet zetten. Ik zag laatst in de Autoweek zowel een oude Fiat Panda als een oude Golf voorbij komen waarbij je ondanks de elektrische aandrijving toch een handmatige versnellingsbak te bedienen had.

De moderne generatie (ik reken dan even vanaf de Leaf in 2010) elektrische auto's vraagt niet meer om bediening van een versnellingsbak, enkel bij wisselen van de rijrichting (voor- en achteruit) valt er nog iets te bedienen. En dat duiden we dan meestal aan met "automaat".

Een automaat is dus niks nieuws op een elektrische auto maar wel natuurlijk een uitstekend argument bij verkoop. Immers: bij veel ICE auto's betaal je extra voor een automaat dus het (eventuele) prijsverschil kun je dan als verkoper wat makkelijker 'dichtpraten'.

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018, 12:25
door edwinampera
rob313 schreef:Al met al een goede concurrent, alhoewel Opel wil bijna geen ampera,s leveren


Hyundai kan ook niet leveren hoor. Jaar wachttijd als je nu besteld. Ben benieuwd wat de wachttijd van de grotendeels vergelijkbare Kia Niro wordt (introductie eind 2018 gepland).

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018, 12:56
door Anko
NeufegliseThierry schreef:En dat duiden we dan meestal aan met "automaat".
Ik vraag me toch af wie die "we" dan zijn ;)

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2018, 21:42
door rob313
Hyundai kan ook niet leveren hoor. Jaar wachttijd als je nu besteld. Ben benieuwd wat de wachttijd van de grotendeels vergelijkbare Kia Niro wordt (introductie eind 2018 gepland).


Hyundai voor ingeschreven in april,in juli kon je officieel tekenen in productie september dan transport en levering dec/januari is een lange levertijd maar had ik bij de amera-e ook

Kia Niro kan je je nu ook voor inschrijven moet nu ieder moment definitief worden anders is het nooit leveren eind van het jaar, van de week dealer maar weer vragen hoe het er voor staat.

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2018, 22:00
door japio
De LM en kopen alles weg, Jaguar en ook de Kona zijn niet beschikbaar voor de losse verkoop.

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2018, 22:46
door rob313
japio schreef:De LM en kopen alles weg, Jaguar en ook de Kona zijn niet beschikbaar voor de losse verkoop.


ja hoor alleen iets langer wachten, de Jaguar heeft als nadeel 3 jaar garantie.
Het zijn hi tech auto,s dus na 3 jaar als er iets is zullen de reparatieprijzen torenhoog zijn omdat men dan complete modules gaat vervangen.
Zal bij de ampera-e ook zijn na 2 jaar.
De Kona en de Kia Niro hebben respectievelijk 5 en 7 jaar garantie en dat geeft een veiliger gevoel

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2018, 08:47
door sbogovac
Als je dan toch al moet wachten, wellicht deze alvast bestellen:

Afbeelding

#mercedesEQC

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2018, 09:31
door Ivo
De koplampen van de EQC doen me ergens aan denken .... :lol:

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2018, 01:32
door Ferry34
Ik zag de presentatie van Mercedes op YouTube.... absoluut prachtig.
Ben ook erg benieuwd naar de prijs.

Natuurlijk niet goedkoop, maar vraag me af of hij duurder wordt dan n vergelijkbare Mercedes.

Ook zag ik n interessante review van de Kia Niro EV.
Een stuk ruimer dan de Hyundai Kona (die ik mooier vind).
Wel interessant: Björn Nijland ging m laden bij een snellader en laadde 70 Kw!! tot ik geloof 63%, daarna daalde hij naar 58 kW.
Hij begon met 47 km actieradius en na 25 minuten op 250 km.

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2018, 11:04
door Anko
Verhaal in de AD vandaag. Ziet er niet verkeerd uit. En mag trekken: 1800 kg :D

Ze geven aan dat het op batterij- en laadtechniek geen trendsetter is: 400 km WLPT, 80 kWh en 22,2 kWh / 100 km gemiddeld. (Vraag me af welke van deze drie getallen niet in het rijtje thuis hoort ;-) )

Opvallend: als je zuinig wil rijden wordt de auto, die één motor voor en één motor achter heeft, een pure voorwielaandrijver. Zou de achterste motor dan via een koppeling met de achteras verbonden zijn? Anders zie ik niet zo in hoe dat moet werken / zin heeft.