Het is nu di 23 okt 2018, 09:22


De concurrentie

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 127
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 21000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtza 08 sep 2018, 11:41

Ook interessant: de Mercedes kan DC en AC tegelijk laden en gaat dan van 10% naar 80% in 40 minuten.

Oh, ik hoor net dat hij pas in 2020 wordt geleverd!


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2545
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: De concurrentie

Berichtza 08 sep 2018, 12:04

Anko schreef:Opvallend: als je zuinig wil rijden wordt de auto, die één motor voor en één motor achter heeft, een pure voorwielaandrijver. Zou de achterste motor dan via een koppeling met de achteras verbonden zijn? Anders zie ik niet zo in hoe dat moet werken / zin heeft.


Misschien dat de achterzijde dan puur regeneratief werkt?

Mooie opvolger van de opvolger van mijn Ampera :mrgreen:
Amperaloos sinds 14/09/2018


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3363
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: De concurrentie

Berichtza 08 sep 2018, 14:32

Kan beiden, er is geen harde noodzaak om de motor achter in te zetten voor regeneratie. Mijn Kangoo ZE weegt beladen 2 ton en met 'slechts' 45kW regeneratie op alleen de voorwielen gaat er nog maar weinig energie verloren.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3098
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 150000
  • Lifetime: 11
  • Auto: Volt

Re: De concurrentie

Berichtza 08 sep 2018, 17:24

Leuk artikel, maar Mercedes heeft natuurlijk al een aantal jaar de B250e in het assortiment.

Het verbruik met 22kW/100km is niet misselijk. MEt een beetje oefenen red je het met de meeste EV's met 13 tot 16 kw/100km.
Anko schreef:Opvallend: als je zuinig wil rijden wordt de auto, die één motor voor en één motor achter heeft, een pure voorwielaandrijver. Zou de achterste motor dan via een koppeling met de achteras verbonden zijn? Anders zie ik niet zo in hoe dat moet werken / zin heeft.

Dan staat gewoon één motor aan en één motor uit. Of zie ik dat te simpel?
Ferry34 schreef:Ook interessant: de Mercedes kan DC en AC tegelijk laden en gaat dan van 10% naar 80% in 40 minuten.

AC en DC laden tegelijk? Waar lees jij dat? En waarom zou je tegelijk met DC snelladen nog weer tegelijk langzaam AC laden?
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 470
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtza 08 sep 2018, 22:23

Alex schreef:Dan staat gewoon één motor aan en één motor uit. Of zie ik dat te simpel?

Ivo schreef:Misschien dat de achterzijde dan puur regeneratief werkt?

Maar daar wordt het m.i. niet zuiniger. Zolang de motor mee draait kost het energie: of er moet stroom toegevoerd worden of hij remt de auto af (en dat moet door de voorste motor weer gecompenseerd worden). Ook 0 koppel (dus iet aandrijven en niet afremmen) kost stroom. Hoe harder je gaat, hoe meer stroom dat kost.


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 127
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 21000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtma 10 sep 2018, 02:37

Alex, stond een filmpje op YouTube waarbij die presentator dat vertelde.

Maar aangezien de Mercedes pas in 2020 op de markt komt is die gewoon nog niet interessant.

Staat n goede vergelijking van interieur exterieur tussen Hyundai Kona en Kia Niro.
Kijk op het goede kanaal van Björn Nijland op YouTube.

Hij doet veel testen en alleen elektrische auto's.
Hij heeft al veel getest, uitgebreid oa
Tesla model S
Opel Ampera
Hyundai Kona
Kia Niro
Jaguar i-pace
Hyundai ionic


Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 127
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 21000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtzo 30 sep 2018, 12:28

Björn Nijland deed weer n test en dit keer met de Jaguar i-pace.
Hij ging testen wat een i-pace doet aan een 350 KW snellader.
In 23 minuten van 10 naar 50%

Laden gaat met 80 kW....wauw


Offline

HAL2001

Bekende

  • Berichten: 62
  • Geregistreerd: ma 02 apr 2018, 18:43
  • Woonplaats: Midden van het land
  • km-stand: 86000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: De concurrentie

Offline

Ferry34

Vaste klant

  • Berichten: 127
  • Geregistreerd: za 30 dec 2017, 19:01
  • km-stand: 21000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtdi 02 okt 2018, 08:38

https://youtu.be/eRFzmdEQ3sM

Ook heel interessant:

VW heeft een platform klaar die als basis dient voor al hun EV's.
- 550 km range
- watergekoeld accupakket
- achterwielaandrijving (vreemd)

Maar er werd iets heel belangrijks gemeld:
De verkoopprijs wordt gelijk aan de dieselversie!!

Gamechanger.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 470
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De concurrentie

Berichtdi 02 okt 2018, 11:00

Ferry34 schreef:De verkoopprijs wordt gelijk aan de dieselversie!!
Ach, als dat de prijs is na de laatste BPM aanpassingen, dan valt dat nog tegen ;-)


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten