Pagina 14 van 21

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2018, 11:41
door Ferry34
Ook interessant: de Mercedes kan DC en AC tegelijk laden en gaat dan van 10% naar 80% in 40 minuten.

Oh, ik hoor net dat hij pas in 2020 wordt geleverd!

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2018, 12:04
door Ivo
Anko schreef:Opvallend: als je zuinig wil rijden wordt de auto, die één motor voor en één motor achter heeft, een pure voorwielaandrijver. Zou de achterste motor dan via een koppeling met de achteras verbonden zijn? Anders zie ik niet zo in hoe dat moet werken / zin heeft.


Misschien dat de achterzijde dan puur regeneratief werkt?

Mooie opvolger van de opvolger van mijn Ampera :mrgreen:

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2018, 14:32
door japio
Kan beiden, er is geen harde noodzaak om de motor achter in te zetten voor regeneratie. Mijn Kangoo ZE weegt beladen 2 ton en met 'slechts' 45kW regeneratie op alleen de voorwielen gaat er nog maar weinig energie verloren.

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2018, 17:24
door Alex
Leuk artikel, maar Mercedes heeft natuurlijk al een aantal jaar de B250e in het assortiment.

Het verbruik met 22kW/100km is niet misselijk. MEt een beetje oefenen red je het met de meeste EV's met 13 tot 16 kw/100km.
Anko schreef:Opvallend: als je zuinig wil rijden wordt de auto, die één motor voor en één motor achter heeft, een pure voorwielaandrijver. Zou de achterste motor dan via een koppeling met de achteras verbonden zijn? Anders zie ik niet zo in hoe dat moet werken / zin heeft.

Dan staat gewoon één motor aan en één motor uit. Of zie ik dat te simpel?
Ferry34 schreef:Ook interessant: de Mercedes kan DC en AC tegelijk laden en gaat dan van 10% naar 80% in 40 minuten.

AC en DC laden tegelijk? Waar lees jij dat? En waarom zou je tegelijk met DC snelladen nog weer tegelijk langzaam AC laden?

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2018, 22:23
door Anko
Alex schreef:Dan staat gewoon één motor aan en één motor uit. Of zie ik dat te simpel?

Ivo schreef:Misschien dat de achterzijde dan puur regeneratief werkt?

Maar daar wordt het m.i. niet zuiniger. Zolang de motor mee draait kost het energie: of er moet stroom toegevoerd worden of hij remt de auto af (en dat moet door de voorste motor weer gecompenseerd worden). Ook 0 koppel (dus iet aandrijven en niet afremmen) kost stroom. Hoe harder je gaat, hoe meer stroom dat kost.

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2018, 02:37
door Ferry34
Alex, stond een filmpje op YouTube waarbij die presentator dat vertelde.

Maar aangezien de Mercedes pas in 2020 op de markt komt is die gewoon nog niet interessant.

Staat n goede vergelijking van interieur exterieur tussen Hyundai Kona en Kia Niro.
Kijk op het goede kanaal van Björn Nijland op YouTube.

Hij doet veel testen en alleen elektrische auto's.
Hij heeft al veel getest, uitgebreid oa
Tesla model S
Opel Ampera
Hyundai Kona
Kia Niro
Jaguar i-pace
Hyundai ionic

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2018, 12:28
door Ferry34
Björn Nijland deed weer n test en dit keer met de Jaguar i-pace.
Hij ging testen wat een i-pace doet aan een 350 KW snellader.
In 23 minuten van 10 naar 50%

Laden gaat met 80 kW....wauw

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2018, 13:49
door HAL2001

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018, 08:38
door Ferry34
https://youtu.be/eRFzmdEQ3sM

Ook heel interessant:

VW heeft een platform klaar die als basis dient voor al hun EV's.
- 550 km range
- watergekoeld accupakket
- achterwielaandrijving (vreemd)

Maar er werd iets heel belangrijks gemeld:
De verkoopprijs wordt gelijk aan de dieselversie!!

Gamechanger.

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018, 11:00
door Anko
Ferry34 schreef:De verkoopprijs wordt gelijk aan de dieselversie!!
Ach, als dat de prijs is na de laatste BPM aanpassingen, dan valt dat nog tegen ;-)