Pagina 19 van 21

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2019, 14:59
door volt-NL
terug naar de ipace: https://www.autobahn.eu/12009/jaguar-verklaart-dit-verbruikt-onze-i-pace-echt/
Jaguar Nederland zegt er het volgende over:

"De opgegeven, Europees bepaalde WLTP-actieradius tot 470 geldt alleen voor de lichtste versie. Voor de meest luxe en zware versies geldt een officiële WLTP-actieradius tot 415 km. Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu. De onafhankelijke EV-database.nl heeft een duidelijke tabel gepubliceerd waarin de effecten van weer en verkeer op de I-PACE worden weergegeven:

Ook blijkt de accu 'slechts' 81 kWh bruikbaar te hebben. 9 kWh wordt kennelijk als buffer gebruikt.

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2019, 18:03
door sbogovac
volt-NL schreef:t[...] de accu [van de Jaguar I-pace, blijkt] 'slechts' 81 kWh bruikbaar te hebben. 9 kWh wordt kennelijk als buffer gebruikt.

Ah, dan valt het verschil met de ampera-e me reuze mee! Want Opel houdt al rekening met zo'n buffer, als ik me niet vergis... Een erg kromme, maar gemakkelijke berekening zou dan stellen dat de I-pace 20% meer batterij nodig heeft om 10% verder te komen, en dat voor een SUV t.o.v. een MPV. Tsja, dan wordt die SUV wel erg interessant (en wat is'ie gaaf)...

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2019, 18:52
door sarion
Als ik de getallen van ev-database gebruik, heeft de i-Pace een 46% grotere batterij (84,7 om 58) en een 13% grotere range (385 om 340), dat is 30% meer verbruik (0,22 om 0,17 kWh/km). Dat scheelt toch echt een hoop. Zeker als je weet dat een Kona bij voorbeeld 64 kWh / 400 km = 0,16 kWh/km verbruikt.

Zou het nou in de luchtweerstand van de Jag zitten? Hij staat vrij hoog op zijn poten, dus het misschien wat veel frontaal oppervlak...?

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2019, 19:05
door NeufegliseThierry
sarion schreef:Zou het nou in de luchtweerstand van de Jag zitten? Hij staat vrij hoog op zijn poten, dus het misschien wat veel frontaal oppervlak...?


Antwoord: JA. Heb zelf een Leaf en een Evalia gehad, beiden zelfde motor en accupakket. Juist bij auto's met groot frontaal oppervlak is in de praktijk een nog groter verschil waarneembaar dan volgens de officiële testcycli.

Praktijkverbruik van de Evalia lag 30% hoger (en dan hebben we het nog over dezelfde gewichtsklasse).

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2019, 12:42
door sbogovac
sarion schreef:Als ik de getallen van ev-database gebruik, heeft de i-Pace een 46% grotere batterij (84,7 om 58) [...]


Daar is dus al een foutje in de gegevens geslopen. Naar nu blijkt heeft de i-Pace dus 'slechts' 81 kWh bruikbaar (en dus "maar" een 39,6% [i.t.t. 46%] grotere batterij, en dientengevolge dus 21 kWh/km)... Opel heeft dat (bruikbare deel) wel altijd netjes onderscheden en vermeld...

En 0,21 om 0,17 kWh/km van een (wel erg mooie) SUV t.o.v. een (in mijn ogen spuuglelijke) MPV vind ik persoonlijk dus heel erg meevallen...

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2019, 23:58
door Unit106
Nederlandse review van de Tesla Model 3 : https://www.youtube.com/watch?v=C4r4vJVxeKs

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2019, 01:26
door japio
Unit106 schreef:Nederlandse review van de Tesla Model 3 : https://www.youtube.com/watch?v=C4r4vJVxeKs


:thumbup:

Maar wat een verschil met Jaguar zeg... Ik zou de neiging hebben om een vaasje bloemen in de vensterbank te zetten, de ontwerper was duidelijk nog niet klaar toen de auto in productie ging.

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2019, 01:40
door Unit106
japio schreef:
Unit106 schreef:Nederlandse review van de Tesla Model 3 : https://www.youtube.com/watch?v=C4r4vJVxeKs


:thumbup:

Maar wat een verschil met Jaguar zeg... Ik zou de neiging hebben om een vaasje bloemen in de vensterbank te zetten, de ontwerper was duidelijk nog niet klaar toen de auto in productie ging.

In de review is gereden met een Performance model. Deze heeft een iets mindere range dan de Long Range versie. Beide versies hebben dezelfde moteren en accu maar de Performance versie heeft o.a. grotere wielen en verbruikt daardoor meer. De gewone uitvoering kan bij goed weer zeker de 500km halen. De Model 3 is zuiniger dan de Model S. Het is nog zeker geen goedkope auto om aan te schaffen maar deze auto gaat goed verkocht worden. Volgende week komt de 1e boot aan met auto's. Vanaf dan komen er elke week zo'n 3.000 Tesla's aan in Europa!

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: za 02 feb 2019, 02:38
door Ferry34
Afbeelding

afgelopen zomer :mrgreen:
Ik ben 3 keer tot de 500 km gekomen en kon daar ook nog overheen.
Mijn voordeel is dat ik weinig snelwegen rijd, maar mn nadeel is dat ik vaak op tijd moet zijn en dus niet rustig aan kan doen.

Wel is de Ampera niet zo efficiënt op de snelweg. Zeker wanneer je harder gaat dan 95 teller....dan gaat die verbruiken.
De Tesla model 3 is daar heel efficiënt.

Re: De concurrentie

BerichtGeplaatst: vr 08 maart 2019, 02:20
door Ferry34
Tesla deelt n mokerslag uit...
allereerst kwam er n prijsverlaging.

Het belangrijkste nieuws was echter de specs van de V3 superchargers, de eigen laadstations.
Tesla belooft dat je in 5 minuten tot wel 120 km actieradius kunt bijladen.

Ook wordt de laadsnelheid niet vertraagd wanneer er meer auto's worden aangesloten.

En.... Tesla's worden binnenkort uitgerust met de mogelijkheid om t accupakket voor te verwarmen wanneer je richting n lader rijdt.
Dat kan de laadtijd met 25% verkorten.