Het is nu vr 29 maart 2024, 09:08


Navigatie via Apple CarPlay

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Navigatie via Apple CarPlay

Berichtzo 01 okt 2017, 22:50

Benieuwd naar de ervaringen met navigatie in de Amperage-e.

Diverse YouTube filmpjes zijn nogal negatief over het gemis aan ingebouwde navigatie. Andere testers lukt het helemaal niet om de navigator op het grote scherm te krijgen, en gebruiken bijvoorbeeld de telefoon in een zuignap-houder op de voorruit.

Als ik de site van Apple CarPlay raadpleeg, lijkt alles bijzonder simpel en gebruiksvriendelijk.
Maar wat is de praktijk-ervaring van andere forumgebruikers?
Laatst bijgewerkt door e-head op vr 06 okt 2017, 17:46, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline
Avatar gebruiker

FrankS1966

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: vr 22 sep 2017, 11:55
  • Woonplaats: Helmond
  • km-stand: 33000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Navigate via Apple CarPlay

Berichtma 02 okt 2017, 16:29

Het is eigenlijk een fluitje van een cent. In het instellingen-scherm even Apple CarPlay activeren (waarmee automatisch Android Auto is gedeactiveerd, als je verder niet wisselt tussen Apple en Android, is dit een eenmalige actie) en je iPhone inpluggen. Bij mij komt dan standaard het Apple Maps scherm op.

De kwaliteit van Apple Maps is een heel ander verhaal. Alleen al de onhebbelijkheid dat je geen tussenstops kunt aanbrengen, anders dan tanken, eten of drinken. Het wordt tijd dat Apple CarPlay openstelt voor navigatie-apps van derden.


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Navigatie via Apple CarPlay

Berichtvr 06 okt 2017, 17:46

FrankS1966 schreef:.... eigenlijk een fluitje van een cent. ....

Het was toch nog even zoeken, maar toen een medewerker van de dealer tipte dat je eerst Siri moet aanzetten, voordat je Apple CarPlay kunt activeren. Daarna werkte het direct.


Offline
Avatar gebruiker

FrankS1966

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: vr 22 sep 2017, 11:55
  • Woonplaats: Helmond
  • km-stand: 33000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Navigatie via Apple CarPlay

Berichtvr 06 okt 2017, 18:50

Ik overweeg nu toch sterk om een reserve Android toestel in de auto te leggen, dit te koppelen aan het ingebouwde wifi-punt en zo alleen maar Android Auto te gebruiken ipv CarPlay. Zowel de Siri-besturing als de kwaliteit van Apple Kaarten is een drama.


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Navigate via Apple CarPlay

Berichtvr 06 okt 2017, 19:15

FrankS1966 schreef:....De kwaliteit van Apple Maps is een heel ander verhaal. .....

Apple Maps is in ieder geval wennen, omdat ik Google maps gewend ben.
Heb wat sites bezocht waar gebruiksaanwijzingen staan. Daar staan best handige tips.
Maar regelmatig gebruik zal routine moeten brengen.
En met het gebruik van Siri helemaal .... .
Komende dagen maar es wat "hobbyen".


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Navigatie via Apple CarPlay

Berichtvr 06 okt 2017, 19:17

FrankS1966 schreef:Ik overweeg nu toch sterk om een reserve Android toestel in de auto te leggen ....

Houd je ons op de hoogte of dat bevalt?


Offline
Avatar gebruiker

FrankS1966

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: vr 22 sep 2017, 11:55
  • Woonplaats: Helmond
  • km-stand: 33000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Navigatie via Apple CarPlay

Berichtvr 06 okt 2017, 19:32

Ik heb zelf Android Auto, omdat ik zelf een Pixel heb. Maar als mijn vrouw de auto gebruikt, heeft ze haar iPhone. Niet handig om haar mijn telefoon mee te geven als ze zonder mij weg gaat, vandaar de optie met een "reserve Android". Haar helemaal van de iPhone afkrijgen zal een mission impossible zijn... ;-)


Offline

technophobia

Newbie

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: do 06 jul 2017, 21:58
  • Woonplaats: Breda
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Navigatie via Apple CarPlay

Berichtdi 10 okt 2017, 21:55

Denk dat de praktijk wel meevalt.. Heb zelf (inmiddels) al jaren Apple CarPlay op een aftermarket model van Pioneer. Dit omdat de navigatie van Mercedes echt gaar is. Ben echt vaak verkeerd gereden daarmee.

Ingebouwde navigatie is ook de heilige graal niet. Heb prive een Kia Sportage en zolang de garantie geldt (7 jaar) krijg je jaarlijks gratis kaartupdates.. Toevallig vorige maand geüpdatet en nog steeds staat het nieuwe gedeelte van de A4 bij Delft er niet op.. dus rijd ik met Apple kaarten in een nieuwe auto met "bijgewerkte kaarten" op een ingebouwde navigatie, niet uit te leggen..

Moet wel eerlijk zeggen dat het in het begin wel wennen was, reed voorheen met Waze, dat vind ik beter werken als Apple kaarten, maar ook Apple verbeterd elke keer weer.. Coole feature van Apple is dat bij afslagen op de snelweg je Apple Watch even trilt om aan te geven dat er een afslag aankomt.

Voor mij zal er niet zo veel veranderen, hoop alleen wel dat naast draadloos laden ook draadloos CarPlay ondersteund wordt, kabeltjes wordt je toch een beetje kriegelig van in zo'n futuristische auto ;)


Offline
Avatar gebruiker

FrankS1966

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: vr 22 sep 2017, 11:55
  • Woonplaats: Helmond
  • km-stand: 33000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Navigatie via Apple CarPlay

Berichtwo 11 okt 2017, 09:25

Voor zowel Android Auto als Apple CarPlay moet je in de Ampera-e met een USB kabel verbonden zijn. Bovendien moet je een Bluetooth verbinding hebben voor telefoongesprekken.


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Navigatie via Apple CarPlay

Berichtdo 12 okt 2017, 19:40

Eerste ervaring is prima, eigenlijk.

Even wennen aan gebruik van Apple maps, maar begeleiding gaat prima. De stem heb ik meestal uit, ik volg de route vooral visueel en vind het gepraat door mijn muziek heen niet prettig.

Ook de interactie met de telefoon gaat snel en tot nu zonder problemen.

En dat kabeltje? Ja, gedoe om steeds te moeten aansluiten, maar wordt dan wel goed bijgeladen, bij uitstappen steeds een volle telefoon. En anders zou na een poosje navigeren, je telefoonbatterij toch ook snel leeg zijn?


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron