Switch to full style
Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
Plaats een reactie

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

ma 30 okt 2017, 17:02

e-head schreef:Maar waarom zou je thuis op de oprit zoveel haast hebben?
De nacht over op 7,4kW is de auto ook al helemaal vol (in zeg maar 9 uur).

7.4kW uit 1 fase gaat dus niet als je een 3x25A aansluiting hebt. 7.4kW over 1 fase betekent 32A, dus knalt de beveiliging (stoppen) er uit. Tenzij je dus de die EVSEChargerAccelev of een kleine 3 fase DC fast charger er tussen hangt. Met 3 kW duurt het maximaal 60 kWh / 3 kw = 20 uur, zo lang kan ik helaas niet iedere dag in bed blijven liggen :lol:

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

ma 30 okt 2017, 17:09

e-head schreef:Maar waarom zou je thuis op de oprit zoveel haast hebben?
De nacht over op 7,4kW is de auto ook al helemaal vol (in zeg maar 9 uur).
Maar daarvoor moet je dus wel met 7.4 kW kunnen laden.


Met een 1x35A aansluiting kan dat net, maar dan heb je nog maar 700 watt over voor de rest van je huis. En je wil toch ook wel eens een wasje draaien, 's avonds? Zelf heb ik ook nog een plugin hybride die ook nog af en toe bijgeladen zal moeten worden. Ook af en toe 's avonds of 's nachts.

Met een 3x25A aansluiting ben je beperkt tot 5.7 kW of, als je de regels netjes in acht neemt, zelfs tot 3.6 kW. En dan wordt het wel een ander verhaal. Dan heb je al twee keer zoveel tijd nodig.

En wat je je af moet vragen is hoe vaak je auto daadwerkelijk 9 uur achter aaneen op de oprit staat. Daar staat natuurlijk tegen over: hoe vaak kom je met een (vriwel :mrgreen: ) lege accu thuis aan en hoevaak heb je de volgende dag dan ook weer perse een volle accu nodig?

De tijd zal het moeten leren, denk ik. Voor de keren dat het 'mis gaat' kan ik altijd nog de vertrouwde PHEV pakken en mijn vrouw met het probleem opzadelen ;-)

-- edit -- Sorry, bijdrage van Volt-NL over het hoofd gezien. Ik zat nog op pagina 1.
Laatst bijgewerkt door Anko op ma 30 okt 2017, 23:57, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

ma 30 okt 2017, 17:18

NeufegliseThierry schreef:
e-head schreef:Maar waarom zou je thuis op de oprit zoveel haast hebben?


Nou. Simpel. Minder laadverlies!
Het blijft AC uit het net / DC in je accu. Het verlies verplaatst zich van de OBC in de auto naar de snellader. Of mis ik iets?

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

ma 30 okt 2017, 17:21

volt-NL schreef:..., zo lang kan ik helaas niet iedere dag in bed blijven liggen :lol:
Hoe heb je het dan opgelost?

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

ma 30 okt 2017, 17:44

sigmasailor schreef:Voor de Leaf is het sommetje nog makkelijker; die heeft maar 40 kWh en is dus altijd binnen 12 uur weer helemaal vol; gewoon thuis aan de 16A.
Wanneer je voor jezelf tot de conclusie komt dat 40 kWh accucapaciteit voldoende is, dat is 3.7 kW laden misschien ook wel snel genoeg is. Daar zit natuurlijk een bepaald soort relatie tussen.


Ik zou het denk ik niet aandurven met een 40 kWh accu en 'dus' ook niet met 3.7 kW lader. Nou ja, zolang de Outlander PHEV ook nog tegen 0% bijtelling op de zaak staat wel natuurlijk, maar daarna ....
Laatst bijgewerkt door Anko op ma 30 okt 2017, 23:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

ma 30 okt 2017, 23:12

Anko schreef:
Met een 1x35A aansluiting kan dat net, maar dan heb je nog maar 700 watt over voor de rest van je huis. En je wil toch ook wel eens een wasje draaien, 's avonds? Zelf heb ik ook nog een plugin hybride die ook nog af en toe bijgeladen zal moeten worden. Ook af en toe 's avonds of 's nachts.


Daarom krijg ik binnenkort een laadpaal met Dynamic Load Balancing van NewMotion. Die regelt dan zelf de hoeveelheid stroom naar de auto op basis van hoeveel er in huis wordt gebruikt. De inductie moet nog wel aan kunnen...

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

ma 30 okt 2017, 23:52

En gaan ze die paal bij installatie ook daadwerkelijk op 32 ampere maximaal afregelen? Waarbij het totaal verbruik is gemaximeerd op 35 ampere?

Overigens heb ik zelf een Smart EVSE controller in mijn meterkast ingebouwd, die hetzelfde doet, maar dan met het totaal verbruik gemaximeerd op 25 ampere. Omdat de controller op dezelfde fase zit als mijn zonnepanelen kan ik overdag bij mooi weer wel met 32 ampere laden. En zelfs wel sneller als de auto het aan zou kunnen.

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

di 31 okt 2017, 10:18

Anko schreef:
NeufegliseThierry schreef:
e-head schreef:Maar waarom zou je thuis op de oprit zoveel haast hebben?


Nou. Simpel. Minder laadverlies!
Het blijft AC uit het net / DC in je accu. Het verlies verplaatst zich van de OBC in de auto naar de snellader. Of mis ik iets?


Je mist niet veel hoor. Het blijkt alleen uit de praktijk dat hoe hoger de laadsnelheid hoe lager het laadverlies (gemiddeld even dan he, er zullen uitzonderingen zijn).

Dat zag ik al toen ik met de Ampera de wandlader vergeleek met de omalader, dat was al een wereld van verschil. En als ik dan kijk naar het snelladen bij Fastned op 50 (Leaf) en 43 (Zoe) KW, dan zie je tussen wat je netto tankt en wat de lader aangeeft van geleverde KW's dat het om enkele procenten gaat, veel minder dus dan bij langzaam laden.

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

di 31 okt 2017, 12:26

NeufegliseThierry schreef:Dat zag ik al toen ik met de Ampera de wandlader vergeleek met de omalader, dat was al een wereld van verschil. En als ik dan kijk naar het snelladen bij Fastned op 50 (Leaf) en 43 (Zoe) KW, dan zie je tussen wat je netto tankt en wat de lader aangeeft van geleverde KW's dat het om enkele procenten gaat, veel minder dus dan bij langzaam laden.
Maar FastNed levert ons DC, geen AC. Dus door hen 'geleverde kWs' is ná omzetten van AC naar DC. Dus dan heb je de verliezen al gehad. Deze neemt FastNed dus voor haar rekening. Lees: deze heeft FastNet verdisconteerd in de kWh prijs :mrgreen: (of hebben ze alleen nog maar een prijs per tijdseenheid?)

Re: Interessante lader? Snel AC laden zonder zware aansluiti

di 31 okt 2017, 13:29

Anko schreef:
NeufegliseThierry schreef:Dat zag ik al toen ik met de Ampera de wandlader vergeleek met de omalader, dat was al een wereld van verschil. En als ik dan kijk naar het snelladen bij Fastned op 50 (Leaf) en 43 (Zoe) KW, dan zie je tussen wat je netto tankt en wat de lader aangeeft van geleverde KW's dat het om enkele procenten gaat, veel minder dus dan bij langzaam laden.
Maar FastNed levert ons DC, geen AC. Dus door hen 'geleverde kWs' is ná omzetten van AC naar DC. Dus dan heb je de verliezen al gehad. Deze neemt FastNed dus voor haar rekening. Lees: deze heeft FastNet verdisconteerd in de kWh prijs :mrgreen: (of hebben ze alleen nog maar een prijs per tijdseenheid?)


Je verliest tussen 'slurf' en accu ook meer energie bij langzaam laden in vergelijking met snelladen, dat staat los van wat jij hiervoor aangeeft.
Plaats een reactie