Het is nu wo 17 jan 2018, 06:48


Winterbanden op Ampera-E

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1311
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 102200
  • Lifetime: 35
  • Auto: Ampera

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 29 dec 2017, 10:16

Anko schreef:Waarom ben ik toch sceptisch t.a.v. dit antwoord van Opel Nederland?

Dan snap je nu waarom wij Ampera rijders geen hoge pet meer op hebben van Opel Nederland. In 2012 introduceerde Opel NL de Ampera specialist. De beste man wist weinig van de auto af en zorgde alleen maar voor een buffer tussen Opel NL en de Ampera berijders. Antwoorden kwamen er maar weinig. We leerden meer van elkaar middels dit forum.
Cyber gray, Xenon, SPX Voltec wandlader & GMC Instruments energie meter


Offline

Anko

Vaste klant

  • Berichten: 178
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 22
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 29 dec 2017, 11:06

Ja, kan me voorstellen. Ze zeggen dat ze mijn vraag hebben voorgelegd aan de afdeling Techniek. Maar het antwoord lijkt rechtstreeks van de afdeling Verkoop te komen.


Offline

NiekValk

Bekende

  • Berichten: 58
  • Geregistreerd: za 22 sep 2012, 13:12
  • km-stand: 1400
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 29 dec 2017, 21:38

Misschien klopt het niet maar mijn vaste "bandenman" heeft de banden vervangen door Bridgestone winterbanden, zelfde sensoren gebruikt. Na nog geen 100 meter gaf de display de waarden die hij had ingesteld
Ampera 30/9/12 tot 26/9/2017 vanaf 1/12 een Glory Red E


Offline

Anko

Vaste klant

  • Berichten: 178
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 22
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 30 dec 2017, 18:07

NiekValk schreef:Misschien klopt het niet maar mijn vaste "bandenman" heeft de banden vervangen door Bridgestone winterbanden, zelfde sensoren gebruikt. Na nog geen 100 meter gaf de display de waarden die hij had ingesteld

Waarom zou dat 'niet kloppen'? Niks mis mee toch? Zou zonder meer verwachten dat dát probleemloos werkt.


Offline

Anko

Vaste klant

  • Berichten: 178
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 22
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 05 jan 2018, 18:25

Unit106 schreef:
Anko schreef:Waarom ben ik toch sceptisch t.a.v. dit antwoord van Opel Nederland?

Dan snap je nu waarom wij Ampera rijders geen hoge pet meer op hebben van Opel Nederland. In 2012 introduceerde Opel NL de Ampera specialist. De beste man wist weinig van de auto af en zorgde alleen maar voor een buffer tussen Opel NL en de Ampera berijders. Antwoorden kwamen er maar weinig. We leerden meer van elkaar middels dit forum.
De E heeft dezelfde menu optie als de Bolt om de TPMS inleer procedure te starten. Dus het verhaal dat je dat als eigenaar niet zelf kan is in ieder geval BS :thumbdown:


Offline

Anko

Vaste klant

  • Berichten: 178
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 22
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 06 jan 2018, 14:42

Zo, de winterbanden zitten er inmiddels op. Ben niet ontevreden met mijn keuze 8-)

Heb nog wel een vraagje over het juiste aanhaalmoment. Volgens het Bolt EV forum en de Bolt EV owner manual is het 140 Nm. Volgens een Belgische site van Opel is het ook 140 Nm. Maar volgens mijn bandenleverancier had hij van Opel gehoord dat het 110 Nm zou moeten zijn. Meeste stemmen gelden, dus 140 Nm dacht ik.

Maar nu had ik in eerste instantie de moeren losgedraaid terwijl de momentsleutel nog op 110 Nm stond ingesteld. Dat ging zonder geratel, dus dacht ik dat de moeren niet veel strakker konden zijn aangedraaid dan met 110 Nm. En daarom ging ik weer wat twijfelen. Maar nu vraag ik me dus af: Begrensd een moment sleutel de kracht eigenlijk wel twee kanten op? Of alleen bij vast draaien? Kracht begrenzen bij los draaien heeft natuurlijk niet veel zin, maar een momentsleutel is op die manier misschien wel goedkoper te maken. Hoe dan ook:

Primaire vraag: wat is het juiste aanhaal moment?
Secundaire vraag: werkt een momentsleutel twee kanten op?

Oh ja, plaatjes .... Voor:
Afbeelding
Tijdens:
Afbeelding
Na:
Afbeelding


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 119
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 5077
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 06 jan 2018, 15:13

Anko schreef:...... Primaire vraag: ............ ?
Secundaire vraag: werkt een momentsleutel twee kanten op?


Momentsleutel werkt volgens mij altijd maar één kant op, met-de-klok-mee.

En voor het losdraaien van een bout / moer heb je meestel beduidend méér moment nodig dan voor het vastdraaien (smering verdwenen of ingedroogd, vuil, roestvorming). het meest vergelijkbaar zijn de vast- en losdraaimomenten volgens mij alleen direct na het aandraaien (en dan nog alleen als er zoals bij je wielmoeren, géén borgring o.i.d. onder zit, anders moet je nog veel harden losdraaien).


Offline

Anko

Vaste klant

  • Berichten: 178
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 22
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtzo 07 jan 2018, 13:12

Ok dank. Dan zal het idd wel 140 Nm zijn.


Vorige

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron