Het is nu do 28 maart 2024, 10:27


Winterbanden op Ampera-E

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

FrankS1966

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: vr 22 sep 2017, 11:55
  • Woonplaats: Helmond
  • km-stand: 33000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Winterbanden op Ampera-E

Berichtdi 31 okt 2017, 12:30

Vandaag zijn bij mijn Ampera-E de banden verwisseld. De Michelin zomerbanden zijn omgeruild voor Vredestein Wintrac Xtreme S. Als ik daar een test van opzoek, dan scoren ze vrij goed op tractie, ook op droge ondergrond. Echter, bij het optrekken slaan de wielen nu flink door, niet alleen op de Sport-stand, maar ook bij normaal optrekken. Ik kijk het even aan of aan het aanloopproblemen zijn, maar anders ga ik kijken voor andere banden. Iemand ervaringen hiermee?


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdi 31 okt 2017, 12:31

Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

FrankS1966

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: vr 22 sep 2017, 11:55
  • Woonplaats: Helmond
  • km-stand: 33000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdi 31 okt 2017, 12:48

De bandenspanning is al ruim 265 kPa, dus meer dan voorgeschreven.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdi 31 okt 2017, 13:27

There you have it.....

Hoe harder opgepompt, hoe kleiner het oppervlak is dat in contact staat met de weg. Nogal wiedes dat je banden dan meer doorspinnen (had ik ook last van toen ik bij de Leaf en Evalia de standaard druk met 3 tienden verhoogde, mijn Zoe heeft gelukkig een stuk lager koppel ;-) ).

Maar zelfs dan: je hebt een enorm koppel en winterbanden zijn, zoals de naam al doet vermoeden, op hun best in de winter.

Daar waar zomerbanden op sneeuw langer nodig hebben om, te stoppen geldt het omgekeerde ook: een winterband heeft bij niet-winterse omstandigheden minder grip dan een zomerband. Ff nog concreter: vandaag, met een buitentemperatuur van 10 graden zullen je winterbanden zowel bij optrekken als bij remmen minder grip hebben dan de zomerbanden die je erop had. Deze situatie zal bij temperaturen van rond de 5 a 0 graden en lager omdraaien.

Kortom: niet andere banden kopen maar wachten op temperatuurdrop. Op z'n Haags: rustaaaaaaah. Je bent er ook wel erg vroeg bij, pas wanneer de temperatuur overdag niet boven de 5 graden uitkomt is het tijd om te wisselen.

In NL wissel je dus in de regel niet eerder dan half november naar winterbanden en eind maart weer terug. Let wel: je kunt natuurlijk altijd onverhoopt eerder winterse omstandigheden hebben, ik geef nu even aan wat o.b.v. de gemiddelde temperatuur per maand in NL een goede maatstaf is.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

FrankS1966

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: vr 22 sep 2017, 11:55
  • Woonplaats: Helmond
  • km-stand: 33000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtwo 01 nov 2017, 09:44

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dit zijn de aanbevolen en huidige bandenspanningen volgens OnStar:
Code: Selecteer alles
Aanbevolen bandenspanning:
Voor: 220 kPa
Achter: 255 kPa
Rijkwaliteit:Licht

Huidige bandenspanning:
Linksvoor:   264 kPa
Rechtsvoor: 252 kPa
Linksachter: 252 kPa
Rechtsachter: 260 kPa


Met warmere banden lopen die nog iets op, maar als het kouder wordt zijn ze uiteraard lager. Voorlopig dus even niets aan doen.

Ik ben inderdaad vroeg met de wissel, maar dat komt omdat je een bandenwissel via de Leasemaatschappij op tijd moet inplannen. Als je te lang wacht, kom je er haast niet meer tussen. Zeker de eerste keer, als de winterbanden ook nog besteld moeten worden. Bij de volgende wissel hoeven de banden alleen maar uit centrale opslag gehaald te worden.


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtwo 01 nov 2017, 13:48

Ik rij typisch 5 om 7. Nov Dec Jan Feb Mrt op winterbanden, rest zomer.
Wisselen als de temperatuur het toelaat is structureel onhaalbaar, zeker met leasebak.

En ja, het is een compromis. Vooral bij hogere temperaturen op een nat wegdek zijn in mijn ervaring winterbanden niet echt veiliger ...
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 03 nov 2017, 00:08

FrankS1966 schreef:.... zomerbanden zijn omgeruild voor Vredestein Wintrac Xtreme S. ......

Is dat een self-sealing band?

Bij de bandendealer begreep ik vanmiddag, dat er in de Ampera-e maat (215/50 R17) geen self-sealing winterbanden verkrijgbaar zijn. En dat er dan toch een bandenpompje bij moet, om onder alle omstandigheden zelfredzaam te zijn en naar huis te kunnen komen?

Iemand vergelijkbare of andere info?

(P.S. mijn winterbanden wissel is gepland voor 20 november)


Offline
Avatar gebruiker

FrankS1966

Bekende

  • Berichten: 67
  • Geregistreerd: vr 22 sep 2017, 11:55
  • Woonplaats: Helmond
  • km-stand: 33000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtvr 03 nov 2017, 09:27

Ik heb bij de aanvraag van de wissel aangegeven dat er een self sealing band op moet. Bij het wisselen nogmaals gevraagd en het werd bevestigd. Natuurlijk, the proof of the pudding is in the eating, dus ik wacht de eerste lekke band wel af... :D

Ik heb geen markeringen kunnen vinden op de band dat deze self sealing zou zijn, maar wel op diverse plekken gelezen dat dit een feature is dat ze in principe aan veel banden kunnen meegeven, ook als het er niet expliciet op vermeld staat. Kwestie van de juiste vulling geven. Of dat allemaal waar is, weet ik ook niet, maar heb besloten me er niet al te druk over te maken. In geval van nood hebben we altijd OnStar, tenslotte... :angel:


Offline
Avatar gebruiker

e-head

Vaste klant

  • Berichten: 156
  • Geregistreerd: zo 03 jun 2012, 11:12
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 20703
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtma 20 nov 2017, 13:23

Vandaag gemonteerd gekregen: Michelin Alpin-5.

Die komt redelijk goed naar voren in de Winterbandentesten, maar ze hebben zo te voelen een vergelijkbare tractie (vanochtend 5 grd C buiten) als de zomerbanden.
Ze horen voldoende stil aan, op papier is het 71dB tegen 69dB voor de zomerband (hoewel, 3dB verschil klinkt als dubbel zo luid?).
Alleen het energie-label van deze winterband is een E-label tegenover een B-label voor de zomerband; dus ik ben benieuwd wat dat voor het verbruik betekent? Zal alleen niet makkelijk te meten zijn, omdat ook andere factoren als verwarming en accu-conditionering in de winter veel slechter zijn voor het energieverbruik.

Het zijn geen self-sealing banden, maar ik heb er een 12V bandenpompje en een busje tire-sealant bij gekregen.
Kan ik alsnog zelfstandig verder als een band plots lek rijdt.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdo 14 dec 2017, 09:39

Ben benieuwd naar de ervaringen de afgelopen sneeuwrijke dagen met verschillende typen winterbanden. Iemand?


Volgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron