Het is nu zo 28 apr 2024, 20:44


Winterbanden op Ampera-E

Alles over de Opel Ampera-e (& Chevrolet Bolt)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

drummer

Bekende

  • Berichten: 58
  • Geregistreerd: za 02 mei 2020, 10:55
  • km-stand: 1100
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 27 nov 2021, 15:28

Ruwils schreef:
drummer schreef:
Ruwils schreef:Het enige verschil tussen de originele Ampera-E velgen en de Oxxo velgen is dat de Oxxo iets breder zijn, namelijk 7.0J(ET42) en de Ampera-E velgen zijn 6.5J(ET44) maar beide breedtes zijn prima geschikt voor de originele bandenmaat van 215/50/R17.


Hallio Ruwils,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb een mooi setje gevonden met volgende specificatie:
OXXO Vidorra voor een Opel Ampera-e 2017-2021 in de maat 7J x 17 inch, steekmaat 5x105 en een ET-waarde van 40.

Verschil met jouw velgen is de ET waarde. Deze is hier 40 ipv 42.

Is ET 40 ook geschikt icm 215 / 50 R17 banden?

Dat zijn ook nette velgen.
De ET waarde heeft verder niks met de bandenmaat te maken maar alles met de "offset" van de velg, dus hoeveel deze naar binnen of naar buiten uitsteekt ten opzichte van de as. Omdat de 7J velg met een ET waarde van 42 die ik heb iets breder is dan 6.5J steekt de velg héél iets naar buiten uit in vergelijking tot de originele velg die ET44 heeft. Het verschil tussen ET 44 en ET42 is slechts 2 millimeter en valt ruim binnen de tolerantie.

Men zegt dat een afwijking van 5 mm het maximaal toegestane is. Met Et 40 kom je dus vlak bij de grens, maar is nog steeds toelaatbaar. Wel opletten dat ook de naafmaat minimaal 56.6 is. Als het deze velgen zijn passen ze: Oxxo Vidorra 7x17 ET40 5x105 56.6.

Bij veel velgenboeren moet je verplicht het merk en type van de auto opgeven en bij de meeste sites kun je alleen de oude Ampera (zonder E) opgeven en die heeft een totaal andere steekmaat en velgen daarvoor passen dus niet op de Ampera-E. In dat geval moet je de Chevrolet Cruze 5x105 selecteren.

Uitleg ET-waarde

Het zijn inderdaad die velgen die je noemt.
Bedankt voor de heldere uitleg!


Offline

drummer

Bekende

  • Berichten: 58
  • Geregistreerd: za 02 mei 2020, 10:55
  • km-stand: 1100
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 11 dec 2021, 10:29

Ruwils schreef:Dat zijn ook nette velgen.
De ET waarde heeft verder niks met de bandenmaat te maken maar alles met de "offset" van de velg, dus hoeveel deze naar binnen of naar buiten uitsteekt ten opzichte van de as. Omdat de 7J velg met een ET waarde van 42 die ik heb iets breder is dan 6.5J steekt de velg héél iets naar buiten uit in vergelijking tot de originele velg die ET44 heeft. Het verschil tussen ET 44 en ET42 is slechts 2 millimeter en valt ruim binnen de tolerantie.

Men zegt dat een afwijking van 5 mm het maximaal toegestane is. Met Et 40 kom je dus vlak bij de grens, maar is nog steeds toelaatbaar. Wel opletten dat ook de naafmaat minimaal 56.6 is. Als het deze velgen zijn passen ze: Oxxo Vidorra 7x17 ET40 5x105 56.6.

Bij veel velgenboeren moet je verplicht het merk en type van de auto opgeven en bij de meeste sites kun je alleen de oude Ampera (zonder E) opgeven en die heeft een totaal andere steekmaat en velgen daarvoor passen dus niet op de Ampera-E. In dat geval moet je de Chevrolet Cruze 5x105 selecteren.

Uitleg ET-waarde


Door jou heldere uitleg heb ik de knoop doorgehakt. De velgen besteld en gemonteerd (nu nog ff door de wasstraat).
Ik ben er heel blij mee. Dus nogmaals bedankt!.

PS: ik had ook zo'n handig tooltje besteld bij Ali. Ik kon kiezen voor verschillende kleuren, dus dacht ik rood is wel ok, iedereen heeft al oranje. Dat had ik niet moeten doen want de rode is een ander type (EL-50449 voor Ford). Die kan dus terug. Inmiddels wel EL-50448 besteld. Nu heeft de bandenleverancier het voor mij gedaan. Mijn bestelling zal wel binnen zijn tegen de tijd dat de zomerbanden er weer op moeten.
Afbeelding


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 11 dec 2021, 20:51

Graag gedaan! :)

Mooie wielen, staan hem goed! Mooie kleur ook van de auto. ;)
Bij Ali is het inderdaad altijd goed lezen, want bij het kiezen van "kleur" van een bepaald artikel wordt vaak ook een ander type of model of maat bedoeld, of met andere opties. Het is zelden letterlijk de kleur.

Welke banden heb je gekozen?


Offline

drummer

Bekende

  • Berichten: 58
  • Geregistreerd: za 02 mei 2020, 10:55
  • km-stand: 1100
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtza 11 dec 2021, 23:51

Ruwils schreef:Welke banden heb je gekozen?


Bridgestone Blizzak LM005 XL
215/50 R17 95V


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtzo 12 dec 2021, 13:04

drummer schreef:
Ruwils schreef:Welke banden heb je gekozen?


Bridgestone Blizzak LM005 XL
215/50 R17 95V

Dezelfde als die van mij dus. Kwamen als beste winterband uit alle testen.
Ook vanwege de mooie velgrandbescherming heb ik ze gekozen.
Ik vind ze alleen wel een hoop herrie maken, een soort zingend geluid.
Dat heb ik met de originele Michelin banden absoluut niet. Heb jij dat ook?


Offline

drummer

Bekende

  • Berichten: 58
  • Geregistreerd: za 02 mei 2020, 10:55
  • km-stand: 1100
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtma 13 dec 2021, 14:21

Ruwils schreef:
drummer schreef:
Ruwils schreef:Welke banden heb je gekozen?


Bridgestone Blizzak LM005 XL
215/50 R17 95V

Dezelfde als die van mij dus. Kwamen als beste winterband uit alle testen.
Ook vanwege de mooie velgrandbescherming heb ik ze gekozen.
Ik vind ze alleen wel een hoop herrie maken, een soort zingend geluid.
Dat heb ik met de originele Michelin banden absoluut niet. Heb jij dat ook?

Ja dat herken ik wel. Heel apart geluid. Ik had al wel gezien dat ze qua dB's wat hoger zaten dan bv Michelin Alpin 6 (71 vs 69). Wel een beetje jammer voor een auto die eigenlijk heel stil is maar ik kan er mee leven. Vond goede grip het belangrijkste.


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdi 01 nov 2022, 23:15

Vanmiddag de winterbandjes er weer onder gezet.

Toen ik de velg met de winterband links voor er op had gezet en de bouten met de momentsleutel aanhaalde brak één bout finaal af! WTF? Bizar, want ik had de momentsleutel gewoon op 140nm gezet volgens voorschrift en bij de andere wielen ging dat gewoon prima. Moet al een zwakke bout zijn geweest denk ik.

[Edit]
Ondertussen zit er een nieuwe bout in. Dit is niet zelf te doen omdat de nieuwe bout er van achteren niet in te krijgen is en de naaf er helemaal af moet. Een remschijf en remklauw verwijderen had ik zelf nog wel gekund maar een naaf verwijderen ging me net iets te ver. Ook heb je hier speciaal gereedschap voor nodig.

Dus de auto naar een lokale garage bij mij in het dorp gebracht en een dag later zat er een nieuwe bout in en was het weer voor elkaar voor een nette prijs.

[edit]
Sindsdien haal ik mijn wielen aan met een aanhaalmoment van max. 130nm wat meer dan genoeg is.
Laatst bijgewerkt door Ruwils op ma 28 aug 2023, 09:15, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline
Avatar gebruiker

ARMAND62

Newbie

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: vr 26 okt 2012, 20:18
  • Woonplaats: Borne
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdo 22 dec 2022, 10:07

Ik ben nu (ook) bezig een setje extra velgen met banden te kopen. Ik kwam een tweedehands setje velgen tegen (5x105, 56.5mm, 7Jx17, ET39, banden 215/50 R17). Als ik het goed begrijp passen deze velgen prima, maar steken de banden wel 5mm verder naar buiten. Is dit nog acceptabel?
Laatst bijgewerkt door ARMAND62 op do 22 dec 2022, 15:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Rijder van een electric blue Ampera e sinds 8 februari 2018


Offline
Avatar gebruiker

Ruwils

Stamgast

  • Berichten: 372
  • Geregistreerd: zo 02 aug 2020, 16:24
  • km-stand: 30760
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdo 22 dec 2022, 13:07

ARMAND62 schreef:Ik ben nu (ook) bezig een setje extra velgen met banden te kopen. Ik kwam een tweedehands setje velgen tegen (5x105, 56.5mm, 7Jx17, ET44, banden 215/50 R17). Als ik het goed begrijp passen deze velgen prima, maar steken de banden wel 5mm verder naar buiten. Is dit nog acceptabel?

Het verschil tussen ET42 en ET44 is slechts twee millimeter. Dat ga je niet merken en valt ruim binnen de tolarantie. De 7J velg is wel iets breder dan de originele 6,5J velgen, maar daar passen de originele maat 215/50/R17 prima om en naar mijn mening zien de banden er dan iets beter uit op een 7J velg, wat minder "ballonbanderig" zeg maar. ;)
Advies: koop altijd banden met een velgrandbescherming. Deze beschermen niet alleen je velgranden maar zien er ook nog eens beter uit. Op een 7J velg past eventueel ook prima 225/45/R17, maar hebben dan een iets kleinere omtrek dan 215/50/R17 banden, maar is een veel courantere maat en daardoor flink goedkoper. Ik heb op het Bolt forum gelezen dat daar flink wat mensen mee rijden.


Offline
Avatar gebruiker

ARMAND62

Newbie

  • Berichten: 46
  • Geregistreerd: vr 26 okt 2012, 20:18
  • Woonplaats: Borne
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Winterbanden op Ampera-E

Berichtdo 22 dec 2022, 15:14

Ruwils schreef:
ARMAND62 schreef:Ik ben nu (ook) bezig een setje extra velgen met banden te kopen. Ik kwam een tweedehands setje velgen tegen (5x105, 56.5mm, 7Jx17, ET44, banden 215/50 R17). Als ik het goed begrijp passen deze velgen prima, maar steken de banden wel 5mm verder naar buiten. Is dit nog acceptabel?

Het verschil tussen ET42 en ET44 is slechts twee millimeter. Dat ga je niet merken en valt ruim binnen de tolarantie. De 7J velg is wel iets breder dan de originele 6,5J velgen, maar daar passen de originele maat 215/50/R17 prima om en naar mijn mening zien de banden er dan iets beter uit op een 7J velg, wat minder "ballonbanderig" zeg maar. ;)
Advies: koop altijd banden met een velgrandbescherming. Deze beschermen niet alleen je velgranden maar zien er ook nog eens beter uit. Op een 7J velg past eventueel ook prima 225/45/R17, maar hebben dan een iets kleinere omtrek dan 215/50/R17 banden, maar is een veel courantere maat en daardoor flink goedkoper. Ik heb op het Bolt forum gelezen dat daar flink wat mensen mee rijden.

Dank voor de reactie. Ik realiseer me dat ik een type-foutje heb gemaakt. De velgen die ik kan kopen zijn ET39 en niet ET44. Dus deze velgen zullen 5mm meer uitsteken. Is dat nog acceptabel?
Rijder van een electric blue Ampera e sinds 8 februari 2018


VorigeVolgende

Keer terug naar Ampera-e forum algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron